کد خبر: ۴۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
دادستان عمومی و انقلاب کرمان در نشستی سه ساعته پای صحبت‌ها و درخواست‌های مطالبه‌گران، فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر و گروه‌های جهادی نشست و برای حل مسائل مطرح شده در این زمینه قول مساعد داد و تاکید کرد که گردش آزاد اطلاعات و تحقق شفافیت در تمامی حوزه‌ها حق تمام شهروندان است.

این بار مطالبه‌گران گفتند و دادستان کرمان شنید 

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در نشستی سه ساعته پای صحبت‌ها و درخواست‌های مطالبه‌گران، فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر و گروه‌های جهادی نشست و برای حل مسائل مطرح شده در این زمینه قول مساعد داد و تاکید کرد که گردش آزاد اطلاعات و تحقق شفافیت در تمامی حوزه‌ها حق تمام شهروندان است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، دادخدا سالاری در نشست مشترک با مطالبه گران و فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر و گروه‌های جهادی افزود: در حوزه مطالبه گری باید به موضوعات کلان پرداخته و از پرداختن به مسائل جزئی خودداری کنیم، زیرا با حل مسائل کلان، موضوعات ریز و جزئی نیز حل شده و مردم از مزایای آن بهره مند می‌شوند.
وی تصریح کرد: خروجی نشست‌های تخصصی با مطالبه گران و گروه‌های جهادی، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از مطالبه گران و گروه‌های جهادی به عنوان همکار دستگاه قضایی، تسهیل گر امور قضایی و همکار در زمینه پیشگیری از جرم و مبارزه با جرایم یاد کرد و ادامه داد: دادستان بیش از ۴۰۰ شرح وظیفه قانونی دارد و به ازای هر وزارتخانه و مسئولیت‌های قانونی وزارتخانه و سازمان‌های دولتی بیش از ۱۰۰ ترک فعل متصور است.
ترک فعل به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته
سالاری تصریح کرد: در کشور ما تاکنون موضوع ترک فعل به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و همواره برخی مدیرانی هستند که فساد دارند، اما برای ما مهم این است که با سند، مدرک، ادله، شواهد و قرائن بتوانیم این جرائم را ثابت کرده و با آن‌ها برخورد کنیم این در حالی است متاسفانه در ادوار گذشته به ترک فعل‌های آن‌ها وارد نشدیم در حالی که با توجه به مشکلات موجود در جامعه ترک فعل‌های مدیران مشهود است و نیاز به جمع آوری ادله و اسناد زیادی ندارد.
وی با تاکید بر این مطلب که بسیاری از مسائل از جمله موضوع بازار مرغ، نابسامانی‌های حوزه عفاف و حجاب و ... ناشی از ترک فعل مدیران مربوطه است که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، گفت: تمامی سازمان‌ها در بخش‌هایی از فعالیت‌های خود کوتاهی دارند و باید با تاکید بر رسیدگی به ترک فعل‌ها با این قصور برخورد کرده و از این مسیر زمینه ساماندهی و حل مشکلات مردم و جامعه فراهم شود.
مدعی العموم در مرکز استان کرمان یادآور شد: برای نخستین بار در استان کرمان مسئولانی در سطح معاون وزیر از باب ترک فعل در رابطه با مشکلات اقتصادی جامعه به دادسرا احضار شده اند تا نسبت به اجرای مسئولیت‌های خود در قبال استان کرمان توجه لازم را داشته باشد.
سالاری یادآور شد: علی رغم شدت و حدت برخورد‌های قضایی و انتظامی با پدیده مواد مخدر در استان کرمان در حال حاضر ۶۵ درصد مددجویان زندان‌ها مرتبط با این موضوع هستند و بیش از ۲۰ درصد آن‌ها نیز بازگشت مجدد به زندان دارند و این نشان می‌دهد که سایر سازمان‌ها به ساختار‌ها و وظایفی که داشته اند عمل نکرده اند و از این رو شاهد نا به سامانی‌های بیشتر و معضلات اجتماعی متعدد هستیم.
وی با تاکید بر این مطلب که معضلات اجتماعی تنها با برخور‌های کیفری و قضایی برطرف نمی‌شود، اظهارداشت: حلقه مفقوده ما که در تمام دنیا وجود دارد این است که مطبوعات وظایف پیشگیرانه دارند و متاسفانه مطبوعات ما از رسالت اصلی خود که گردش آزاد اطلاعات و ایجاد شفافیت بوده فاصله گرفته اند و بخش عمده کار آن‌ها به تبلیغات و آگهی‌ها اختصاص یافته است و البته متاسفانه در صورتی که مطبوعات به سمت ایجاد شفافیت و گردش آزاد اطلاعات حرکت کنند، برخی سازمان‌ها به عنوان تشویش اذهان عمومی و تهدید علیه امنیت جامعه اقدام به طرح شکایت علیه آن‌ها می‌کنند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان تاکید کرد: رسانه‌ها باید به کارکرد اصلی خود برگردند و ضمن بیان نقد‌های منصفانه، راهکار‌های مد نظر برای برون رفت از مشکلات جامعه را نیز مطرح کنند و در انتشار اخبار نیز به جنبه پیشگیرانه آن‌ها توجه لازم را داشته باشند.
وی گفت: در قانون جدید آئین دادرسی کیفری به مطالبه گری رسانه‌ها و نهاد‌های مردمی توجه ویژه‌ای شده است و مطالبه گران اجتماعی می‌توانند درباره یک موضوع شکایت کرده و موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنند.
دادستان کرمان رسیدگی به درخواست‌ها و دغدغه‌های مردمی را از اولویت‌های دستگاه قضایی برشمرد و گفت: در سال گذشته ۱۱ پرونده مربوط به ترک فعل در استان کرمان رسیدگی شده است که بخش زیادی از آن‌ها از طریق گزارشات مردمی و پیگیری‌های مطبوعات و صدا و سیما بوده است.
برخورد قضایی با ۱۲ مدیر متخلف در کرمان
سالاری با اشاره به برخورد قضایی با ۱۲ مدیر متخلف در سال جاری در کرمان، تصریح کرد: شناسایی تعدادی از این متهمان نیز با همراهی مردم انجام شده است و قطعا اثرگذاری لازم در سلامت جامعه و سیستم اداری را خواهد داشت.
وی به موضوع بام کرمان نیز اشاره و بیان کرد: پرونده مربوط به این بخش نیز بنا به درخواست‌های مردمی تشکیل شده است و با ورود سازمان بازرسی بخش‌هایی از قرارداد در راستای صرفه و صلاح شهرداری اصلاح شده، الزامات زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته و در رابطه با تخریب‌های محیط زیستی نیز پرونده مربوطه در دست رسیدگی قرار دارد و به نتیجه خواهد رسید.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان اظهار داشت: تاکنون سه جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و نیز چندین جلسه کارشناسی با محوریت شورای حفظ حقوق بیت المال درباره پروژه بام کرمان برگزار و اصلاحات مربوطه نیز انجام شده است.
سالاری با اشاره به کاستی‌های انجام شده برای مدیریت منابع آب در استان کرمان، گفت: در رابطه با موضوع انتقال آب در جنوب استان کرمان نیز پرونده مربوطه تشکیل شده است و متاسفانه در حوزه آب تمام جهت گیری‌ها به سمت انتقال آب است و حرکت مافیای آب نیز در انتقال آب به جای بهینه سازی استفاده از منابع آبی است و این در حالی است طبق گفته مسئولان آب و فاضلاب، ۳۵ درصد آب موجود به دلیل فرسودگی شبکه و سایر عوامل هدر می‌رود.
وی در ادامه گفت: برای نخستین بار در کشور، دادسرای کرمان به موضوع نظارت بر اقدامات شرکت‌های خصولتی و مافیای تولید وارد شده است و عاملان مافیای قدرت در این حوزه به سمت نظارت پذیری سوق داده شده اند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان اظهارداشت: گردش آزاد اطلاعات حق هر شهروندی است و وجود رانت، مشکلات اقتصادی و فساد‌ها ناشی از نبود شفافیت است و آیت الله رئیسی طرح خوبی را ارائه کرده اند که در قالب آن در کنار ارائه هر طرح، فساد‌های احتمالی آن‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی درباره پرونده شهدای مراسم تشییع سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان نیز عنوان کرد: در رابطه با حقوق اولیای دم شهدای این حادثه تعیین تکلیف و مبالغ مربوطه پرداخت شده است و بخش دیگر پرونده در قصور انجام شده در برگزاری این مراسم نیز مفتوح است و منتظر نظرات کارشناسی هستیم.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان نیز به نامه ۵۳ نهج البلاغه اشاره و بیان کرد: امام علی (ع) در این نامه به مالک اشتر فرموده اند که وقت زیادی از مسئولیت خود را برای شنیدن حرف مردم بگذار، با مردم در فضای عمومی بنشین، محافظان خود را کنار بگذار و حرف آن‌ها را بشنو تا فردی که می‌خواهد مطالبه‌ای کند، راحت و بدون لکنت صحبت کند.
حجت الاسلام محمدحسن مولا از همگامی دادستان کرمان در پاسخ و همراهی با مطالبه گران تقدیر کرد و گفت: از برخی از مسئولان گلایه داریم که چرا گروه‌های مطالبه گر ما باید با لکنت زبان حقوق خود و مردم را مطالبه کنند و چه اتفاقی رخ داده که صراحت لهجه از مطالبه گران متدین، شجاع و کاربلد تا حدودی گرفته شده است.
افراد متخلف نباید در راس امور باشند
وی تهدید، ارعاب و تطمیع و در نهایت بی نتیجه شدن مطالبه گری را مورد اشاره قرار داد و گفت: مدیری که تخلفات متعدد دارد، چرا باید در راس امور باشد و از پاسخگویی به مطالبه گران خودداری کند.
چرا برخی پرونده‌ها به نتیجه نمی‌رسد؟
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان نیز با طرح این سئوال که چرا در دیار سردار سلیمانی باید شاهد تخلفات آشکار و محرز مدیران باشیم و چرا برخی پرونده‌ها به نتیجه نمی‌رسد، عنوان کرد: دادسرای کرمان به تخلفات زیادی رسیدگی کرده است و البته باید دید چگونه هنوز هم در این دیار مدیران متخلف حضور دارند و برخوردی با آن‌ها نشده است.
حجت الاسلام مولا بیکاری جوانان و معضلات فرهنگی و اقتصادی را نتیجه تخلفات مدیران برشمرد و گفت: از مجموعه عدلیه و قوه قضاییه انتظار می‌رود با روی کارآمدن یک دولت مردمی و فساد ستیز، دیار سرداران سلیمانی اولین استانی باشد که وجود مفسدان را از دامن پاک خود جدا می‌کند.
وی تاکید کرد: از دستگاه قضایی انتظار می‌رود که در عین رافت با مردم، اقتدار در برخورد با متخلفان و رسیدگی به پرونده‌های مفتوح را با جدیت دنبال کنند تا مدیران دیگر متوجه نتایج برخورد‌ها شوند و پاسخ مناسبی به مدیرانی باشد که با مطالبه گران برخورد چکشی می‌کنند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان با اشاره به این مطلب که گشت ارشاد مسئولان در استان کرمان راه اندازی شده است، گفت: این گشت در استان کرمان زودتر از مرکز کشور راه اندازی شده است و همواره تاکید کرده ایم که در دیار سردار سلیمانی جایی برای غارتگران اموال عمومی نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)