کد خبر: ۴۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
دوازدهمی پایان کار تلاش ۱۱ روزه پارالمپیکی‌ها در توکیو
کاروان سردار دلها، با هت تریک تعداد ۲۴ مدال در شانزدهمین دوره بازیهای پارالمپیک، رکورد تاریخی را به جا گذاشت.

پر افتخارهای دوست داشتنی
کاروان سردار دلها، با هت تریک تعداد ۲۴ مدال در شانزدهمین دوره بازیهای پارالمپیک، رکورد تاریخی را به جا گذاشت.
به گزارش خبرآنلاین، شانزدهمین دوره بازیهای پارالمپیک توکیو دیشب تمام شد. بعد از ۱۱ روز رقابت و هیجان در سکوت. کاروان ایران در این دوره بازی‌های با ۶۲ ورزشکار، ۲۱ نفر کادر فنی در ۱۰ رشته ورزشی پاراوزنه برداری، پاراتیروکمان، پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پارادوچرخه سواری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراکانو، پاراجودو و پاراتیراندازی شرکت کرد. کاروان سردار دلها در این دوره با ۲۴ مدال، هت تریک کرده است. هت تریک در مجموع  تعداد مدال هایش با پارالمپیک های ریو و لندن .

معلولیتی که محدودیت نشد

روز آخر؛ روز شاد کاروان
کاروان ایران دیشب از جمع مدال هایی که رویش حساب کرده بود،صاحب ۲ مدال طلا و ۲ نقره شد. چهار مدالی که  جمع مدالها را ۲۴ تایی کرد و با یک پله صعود به رتبه دوازدهم رساند. دو طلای والیبال نشسته و اصغر عزیزی اقدم  پاراتکواندوکار وزن +۷۵ کیلو. صادق بیت سیاح پرتابگر نیزه کلاس f۴۱ در پرتاب چهارم با رکورد ۴۳ متر و۳۵  سانتیمتر بعد از سون چینی نائب قهرمان شد. سجاد محمدیان پرتابگر وزنه f۶۳ هم در رقابت با ۸ پرتابگر دیگر با رکورد۱۴ متر و ۸۸ سانتیمتر دومین مدال نقره ایران در روز آخر را به جمع نقره های کاروان اضافه کرد. در این روز البته ساره جوانمردی تیرانداز، تیم میکس ریکرو و رایحه شهاب پاراتکواندوکار وزن+۵۸ کیلو هم ناکامان دیروز بودند.
هفتمین قهرمانی والیبال نشسته؛ رکورد تاریخی
والیبال نشسته که قهرمانی ۶ دوره بازی های پارالمپیک را در کارنامه اش دارد، قرار بود رکورد تاریخی در توکیو ثبت کند. آن هم با هفتمین قهرمانی. حتی اتفاقات تلخ مثل فوت پدر مهرزاد مهربان، مادر هادی رضایی، شکستن دست حسین گلستان و فوت برادر فرید صائبی دستیار هادی رضایی هم آنها را متزلزل نکرد. تیم هادی رضایی که همیشه یک پای فینال پارالمپیک بود، همه حریفانش؛ آلمان، برزیل، چین و بوسنی  را ۳- صفر شکست داده بود، می خواست فینال را هم بدون یک ست باخته تسلیم کند. روسیه ای که شرایطی مثل ایران داشت و با شکست بوسنی، برای اولین بار پا به فینال پارالمپیک گذاشت. اما نشد و ایران با نتیجه ۳- یک، روی سکوی قهرمانی ایستاد. قهرمانی که به گفته داوود علیپوریان تقدیم به همه مادران ایران زمین شد.

معلولیتی که محدودیت نشد


آخرین طلا با دست شکسته
اصغر عزیزی اقدم پاراتکواندوی + ۷۵ کیلو آخرین ایرانی بود که در پارالمپیک توکیو مسابقه داد. او که با شکست حریفانش فینالیست شده بود، به مصاف ایوان میکولیچ کرووات رفت با نتیجه ۱۲- ۱۰ برد و دوازدهمین مدال طلا را به جمع طلاهای کاروان ایران اضافه کرد. مدالی که با دست شکسته گرفت. عزیزی اقدم با همه سختی که در توکیو کشیده بود، نمی خواست، از اولین حضورش در پارالمپیک، دست خالی برگردد. خودش می گوید:« من تلاش می‌کردم و همیشه از خدا می‌خواستم بهترین نتیجه را بگیرم. من  ۱۰ روز در توکیو خیلی سختی کشیدم، اما با دست شکسته  مبارزه کردم و طلا گرفتم تا نشان دهم یک ایرانی هیچ وقت باخت نمی دهد، خدا را شکر مردم هم مرا دعا ‌کردند. من این مدال را به رهبر معظم انقلاب، همه مردم ایران و روح پدر و مادر مرحومم و مربیان تقویم می کنم.»

معلولیتی که محدودیت نشد


کمانداری که هت تریک کرد
زهرا نعمتی، کمانداری که یک بار دیگر شاهکار کرد. طوری که او را با رابین هود مقایسه می کنند. هر چه تیر می زد، صاف به هدف می خورد. انگار رابین هود در مسابقه پرنس جان سیبل‌ها را نشانه گرفته است. به ویژه که کلاه رابین هودی هم موقع تیر زدن سرش بود. هیچ حریفی جلودارش نبود، چرا که او تنها به قهرمانی فکر می کرد و بس. نعمتی در پارالمپیک کمانداران  روسی، برزیلی، یونانی را پشت سر گذاشت و در فینال هم با تیر طلایی ۶-۵ حریف ایتالیایی اش را کنار زد تا برای سومین دوره پیاپی قهرمان شود. هت تریکی که کماندار ایرانی را درتاریخ ماندگار کرد.

معلولیتی که محدودیت نشد

بقیه مدال آوران
ساره جوانمردی، روح الله رستمی، وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده، امیر خسروانی، مهدی اولاد، هاشمیه متقیان،  حامد امیری و سعید افروز به ترتیب در تیراندازی، وزنه‌برداری، جودو و دوومیدانی  دیگر طلایی های کاروان سردار دلها بودند. امان‌الله پاپی، علیرضا مختاری، علی پیروج، صادق بیت سیاح، سجاد محمدیان و مهدی اولاد دوومیدانی، امیر جعفری، حامد صلحی پور و منصور پورمیرزایی وزنه برداری، رمضان بیابانی تیروکمان و مهدی پوررهنمای تکواندو مدال نقره گرفتند. سامان رضی وزنه بردار هم تک مدال برنز را گرفت.
رضایی:دوازدهمی راضی کننده است
کاروان سردار دلها با اینکه نسبت به دوره های قبل، با تعداد کمتری در پارالمپیک شرکت کرد اما با ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و ۱برنز و دوازدهمی، نتیجه خوبی گرفته است. ۴ مدال  طلا بیشتر از پارالمپیک ریو و دو طلا بیشتر از لندن. هر چند ۴۹ نفر ورزشکار، کمتر از ریو به توکیو برده بود.کمیته ملی پارالمپیک این بار تصمیم گرفت کاروان کیفی راهی توکیو کند. هادی رضایی سرپرست کاروان سردار دلها که از نتایج کاروان راضی است می گوید:« رتبه دوازدهمی کاروان راضی کننده است. چرا که ما در این دوره ۲۴ مدال گرفتیم که ۵۰ درصد آن طلا است. در حالی که  کاروان ما دوره قبل ۱۱۱ نفره بود  و این دوره ۶۲ نفر. در واقع از جمع ۶۲ ورزشکار،۳۵ نفر با مدال برمی گردند، یعنی اگر مدال والیبال را ۱۲ تا حساب کنیم و دو مدال اولاد را یکی، در واقع ۳۴ نفر مدال گرفته اند. در واقع از این جمع ۵۷،۸ تا ۶۰ درصد ورزشکاران مدال گرفته اند.»
او هم معتقد است، پارالمپیک توکیو، آزمون و خطایی برای کاروان پارالمپیک بوده:« ما باید در بحث جوانان کمی و پاراآسیایی کمی و کیفی  کنیم و برای پارالمپیک کیفی.  پارالمپیک توریست نمی بریم. البته من در توکیو تحقیق کردم که ۷۰ تا۸۰ درصد کشورها کاروان کیفی می آیند، مگر کشورهایی که پول برایشان مهم نیست ، یا کشورهایی مثل ژاپن، استرالیا، کانادا، آمریکا نگاه توانبخشی به ورزش معلولان دارند. اما ۷۰،۸۰ درصد کش.رها نگاه حرفه ای به پارالمپیک دارند و به همین دلیل رکوردهای زیادی هم درآن شکسته می شود. به نظرم نگاه کیفی به کاروان، سیاست خوبی است و حتی کمیته ملی المپیک هم باید به آن توجه کند. چه ایراد دارد با اعزام شانس مدالی ها پول را پس انداز کرده و ورزشکاران جوان را درکمپ های کشورهای دیگر برای تمرین بفرستیم؟به هر حال این هم نوعی سرمایه گذاری است. حالا ببینید والیبال نشسته ما به جایی رسیده که در شرایط بد اقتصادی و مشکلات جامعه با قهرمانی اش لبخند به لب های مردم می آورد و حتی برای ۵ دقیقه هم شده آنها را از مشکلات دور می کند.»
به نظر سرپرست کاروان سردار دلها، با کیفی شدن کاروان،هرچند تعداد ورزشکاران کم می شود، اما تنوع مدال بالا می رود:« حالا ببینید کاروان ما در پارالمپیک در تکواندو، تیرو کمان، والیبال نشسته، وزنه برداری، دوومیدانی، مدال طلا گرفته. در واقع تنوع مدال های طلای رشته ها،  بیشتر شده است. درست است که فوتبال صنعت است و جدای از بقیه ورزش ها، کشتی ورزش اول کشور و والیبال هم مردم را شاد می کند، اما با سرمایه گذاری روی رشته های پارالمپیکی،آنها هم دیده می شوند. یادم می آید در پارالمپیک سئول تنها ۲ دقیقه والیبال نشسته پارالمپیک را تلویزیون نشان می داد ،آن هم با آهنگی درام که همه می گفتند طفلکی ها، ولی سیر صعودی درخشش تیم والیبال نشسته در دنیا توجه  رسانه را بیشتر جلب کرد، حتی روزنامه ها و خبرگزاریها هم حالا اخبارش را منتشر می کنند. شاید قبلا مردم خیلی اتفاقی خبرها را می شنیدند اما حالا همه پیگیر نتیجه تیم هستند و کم کم ورزش جانبازان ومعلولان هم رشد کرده وبیشتر دیده شده است. در واقع با رشد و پیشرفت ورزش جانبازان و معلولان ناخودآگاه رسانه ها هم با آنها حرکت کردند.»
با این حساب، کمیته ملی پارالمپیک ترجیح می دهد، تعداد  ورزشکاران کمتری را به پارالمپیک ببرد، اما مدالهای بیشتری را به دست آورد.

جدول تعداد مدال های کاروان در ایران در۹ دوره پارالمپیک:

معلولیتی که محدودیت نشد

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)