استاندار کرمان با بیان اینکه دانشآموزان، بچهها و پاره تن ما هستند و بازگشایی مدارس هم در شرایط کرونا پیچیدگی دارد گفت: برای آموزش حضوری در مدارس، والدین را نمیتوان بسادگی توجیه کرد؛ باید اقناعسازی و نیز انجام کار فنی و ایجاد آمادگی همزمان انجام شود.
به گزارش ایرنا، علی زینی وند روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان کرمان افزود: با توجه به اینکه ملاک برای ایمنی افراد تزریق دز دوم واکسن است، بازگشایی کامل مدارس زمانبر است.
وی اضافه کرد: هر چند طبق آمارها ۸۰ درصد معلمان استان کرمان در برابر کرونا واکسینه شده اند، اما ۲۰ درصد بقیه نیز مهم است.
استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه از خانه تا مدرسه باید در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند تصریح کرد: بازگشایی مدارس ذیل ویروس کرونا پیچیدگی دارد و با رفتار عادی با آن نمیتوان برخورد کرد.
وی گفت: طی ۲ سال گذشته به دلیل بیماری کووید ۱۹ مدارس عملا به جز در بحث امتحانات نهایی دایر نبودند و این درحالی است که برای بازگشایی باید توجه ویژهای به آمادگی مدارس در محیط فیزیکی و بهداشتی داشته باشیم.
زینی وند تصریح کرد: در ستاد کرونا استان قرار بر این شد که کارگروهی بررسی کند تا امکان بازگشایی مدارس به لحاظ حضوری وجود دارد یا خیر و پیشنهادها و راهکارهای اقتضایی در این زمینه چیست.
استاندار کرمان با بیان اینکه برای آموزش حضوری مدارس واکسیناسیون در اولویت است تصریح کرد: باید از واکسیناسیون معلمان، کادر آموزشی، راننده سرویس و ... نیز اطمینان حاصل پیدا کنیم.
وی افزود: باید از هم اکنون در کنترل کرونا فعال شویم همه زیرساختهای موردنیاز بازگشایی مدارس از تامین ضدعفونی کننده تا توجه به سرویسهای بهداشتی و نظارت بر مراجعه کنندگان به مدارس نیز کنترل شود.
پیشنهاد آموزش حضوری مدارس زیر ۱۵ نفر
استاندار کرمان با بیان اینکه شیوه نامه بازگشایی مدارس هنوز ابلاغ نشده است افزود: میخواهیم پیشنهاد بدهیم در مدارس زیر ۱۵ نفر که عمدتا در مناطق روستایی هستند و درصد بالایی را شامل میشوند آموزش حضوری انجام شود.
وی ادامه داد: در مدارسی که به طور متوسط ۳۰ نفر به بالا جمعیت دانش آموزی و تراکم بالایی دارند راهی جز ترکیبی کردن آموزش حضوری و غیرحضوری نداریم.
نظام آموزشی را منفجر کرده ایم
استاندار کرمان در ادامه گریزی به وضعیت کلی نظام آموزشی در کشور زد و با اشاره به چند دسته کردن مدارس تاکید کرد: نظام آموزشی را ناعادلانه و منفجر کرده ایم، جامعه بلوکبندی شده ناعادلانهای را تحویل نسلهای بعدی میدهیم.
پزشکانی که طعم گرسنگی برایشان قابل درک نیست
وی تصریح کرد: برخی پزشکان ما به نسلی تبدیل شده اند که طعم فقر و گرسنگی برایشان قابل درک نیست که محصول برخی از همین مدارس پولی هستند و نظام آموزشی ما باید اسلامی، الگو و عادلانه باشد.
استاندار کرمان در ادامه با هدف بررسی مشکلات آموزشی استان با بیان اینکه از بلاتکلیفی کارها متنفر هستم گفت: موضوع املاک آموزش و پرورش و موارد اختلافی باید به صورت جدی دنبال شود و به سمت کیفی سازی و استفاده از تجهیزات روز برای آموزش و پرورش برویم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به واکسینه شدن ۸۰ درصدی معلمان و نداشتن مشکل نیروی انسانی معلم شرایط پیش روی بازگشایی حضوری یا مجازی کلاسها را تشریح کرد.