کد خبر: ۴۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
 سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای استان کرمان با اشاره به اینکه تشخیص قطعی این بیماری از طریق پاتولوژی است درادامه از آمار مبتلایان به قارچ سیاه در کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقریبا حدود ۱۸ تا ۲۰ مورد مبتلا داشتیم که برخی از آنها در مراحل اول با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده اند و تا کنون فوت ناشی از این بیماری نیز داشته ایم.

 سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای استان کرمان با اشاره به اینکه تشخیص قطعی این بیماری از طریق پاتولوژی است درادامه از آمار مبتلایان به قارچ سیاه در کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقریبا حدود ۱۸ تا ۲۰ مورد مبتلا داشتیم که برخی از آنها در مراحل اول با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده اند و تا کنون فوت ناشی از این بیماری نیز داشته ایم.

به گزارش ایسنا مهدی شفیعی پیش از ظهر امروز ۱۴ شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت واکسیناسیون با طرح این سوال که هدف از تزریق واکسن چیست؟ گفت: واکسیناسیون با هدف جلوگیری از ایجاد عفونت یا کاهش عوارض بیماری در شخص یا ایجاد ایمنی طبیعی، با تزریق آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن به دست می‌آید.

وی به تبیین علت تولید واکسن پرداخت و افزود: واکسیناسیون اقدام مهمی است که به وسیلهٔ آن با هزینه کم می ‌توان از ابتلاء به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای استان کرمان ساخت واکسن برای ویروس هایی که جهش زیادی دارند را سخت دانست و بیان کرد: برخی ویروس ها جهش زیادی ندارند مثل ویروس سرخک که در چندین سال تغییری نکرده و جهان با واکسیناسیون به سمت ریشه کنی آن رفته اما برخی بیماری ها همواره جهش می کنند مانند آنفلوآنزا که جوامع با واکسیناسیون هم نتوانسته اند به صورت شدید آن را کنترل کنند.

وی درباره کرونا گفت: کرونا یک ویروس جدید است و وقتی پاندمی کووید۱۹ آمد، دنیا به سمت تولید واکسن برای کنترل آن رفت و قضاوت کردن براینکه واکسن های تولید ایمنی دائمی دارند یا خیر هنوز زود است.

شفیعی بیان کرد: به دلیل تغییرات مکرر ویروس کرونا، بعید است که واکسن صد در صد ایمنی ایجاد کند و واکسن کووید ۱۹ مانند واکسن آنفلوآنزا است و نباید انتظارات زیادی از آن داشت؛ هر واکسن میزانی ایمنی زایی دارد بنابراین دور از انتظار نیست در جمعیت حدود ۵۰۰۰ نفری که واکسیناسیون شده اند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها ایمن نمی شوند و ایمنی نسبی به کسانی که موثر بوده، می دهد.

وی کم کردن میزان بستری در بیمارستان و کاهش میزان مرگ و میر را از تاثیرات واکسن کرونا برشمرد و گفت: هیچ کدام از واکسن های کووید ۱۹، که مجوزها را از سازمان بهداشت جهانی گرفتند تاییدیه نهایی ندارند و همه آنها مجوز اضطراری دارند.

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دسترس ترین واکسن را موثرترین دانست و بیان کرد: هر جامعه ای که واکسیناسیون کامل انجام داده نمی تواند پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل کنار بگذارد زیرا واکسن ایمنی صد در صد ایجاد نمی کند.

قارچ سیاه در استان کرمان
وی درباره قارچ سیاه نیز گفت: قارچ سیاه مستقیما با کووید ۱۹ ارتباط ندارد و این یک بیماری قارچی است که قارچ در فضای خارج از بدن انسان به وفور وجود دارد و یک عفونت فرصت طلب است و بدن انسان روزانه با آن مواجه است اما سیستم ایمنی بدن اجازه رشد به آن را نمی دهد و هر فردی که سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده باشد این قارچ به عنوان یک عفونت فرصت طلب در بدنش رشد پیدا می کند.

شفیعی افزود: در جاهایی که گردش هوا در آنجا کمتر و رطوبت زیاد است شرایط رشد قارچ سیاه فراهم می شود و عمدتا در سینوس ها و مجاری گوش انسان است.

وی بیان کرد: قبل از کرونا بیماری قارچ سیاه در افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل ابتلا به دیابت کنترل نشده یا شیمی درمان، مبتلا به ایدز و ... بودند، دیده می شد.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای استان کرمان قارچ سیاه را یک بیماری نادر دانست که بیشتر در مناطق مرطوب مشاهده می شود و در ادامه درباره چرایی گزارش موارد قارچ سیاه در پی کرونا اظهار کرد: به دلیل اینکه یکی از داروهایی که در پروتکل درمان کرونا است، داروی ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن از جنس کورتن هاست و چون در افراد کرونایی با دوز بالاتر تزریق می شود، فرد مستعد ابتلا به قارچ سیاه است و اگر فرد کرونایی به بیماری زمینه ای مثل دیابت کنترل نشده مبتلا باشد، شانس ابتلای وی به قارچ سیاه بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص قطعی این بیماری از طریق پاتولوژی است در ادامه از آمار مبتلایان به قارچ سیاه در کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقریبا حدود ۱۸ تا ۲۰ مورد مبتلا داشتیم که برخی از آنها در مراحل اول با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده اند و تاکنون فوت ناشی از این بیماری نیز داشته ایم اما چون فرد به بیمار کووید ۱۹ نیز مبتلا بوده و دو یا سه مورد فوتی نیز بیشتر به دلیل کرونا فوت شده اند.

شفیعی درمان قارچ سیاه را سخت دانست و عنوان کرد: احتمال مرگ و میر در بیماران مبتلا به قارچ سیاه بالاست لذا باید رویکرد ما به سمت اقدامات پیشگیرانه باشد و حداقل دوز کورتن به بیماران کرونایی تزریق شود. شیوع قارچ سیاه در شهرهای شمالی بیشتر است.

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا وجود کرونا واقعیت دارد؟ تصریح کرد: وجود ویروسی به نام کووید۱۹ ثابت شده است لذا اینکه گفته می شود این بیماری فریبی بیش نبوده، اشتباه است و همچنین همه کشورها با این بیماری درگیر هستند و هیچ جای دنیا روی کووید ۱۹ هیچ چالشی ندارند و همه متفق القول هستند که واکسیناسیون باید صورت بگیرد.

طب سنتی در این دوران ضعیف عمل کرد
وی پاسخگویی به موقع به افکار عمومی را یکی از دلایل کشورهای موفق در کنترل بیماری اعلام کرد و افزود: علی رغم اینکه ایران طب سنتی غنی دارد اما نتوانستیم از آن بهره بگیریم در حالی که برخی کشورها با کمک طب سنتی مقداری در درمان کرونا موفق بوده اند.

شفیعی بر لزوم واکسیناسیون اکثریت جامعه در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرد و گفت: تنوع واکسن در کشور ما مقداری نسبت به خیلی از کشورها بیشتر است.

وی واکسیناسیون با سرعت بالا را آرزوی حوزه بهداشت و درمان دانست و بیان کرد: مرکز تجمیع واکسن در همه شهرها داریم و در شهر کرمان شش مرکز تجمیع واکسیناسیون داریم تا بتوانیم به سرعت با این کار واکسیناسیون افراد را افزایش دهیم و خوشبختانه خبرهای خوبی از حوزه وزاتخانه به ما می رسد و ۱۳۰ هزار واکسن در چند روز اخیر به استان کرمان اختصاص داده شده است.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای استان کرمان افزود: طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده بودیم اگر واکسن به موقع به ما اختصاص می یافت تا اواسط مهرماه کل جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان واکسینه می شد.

وی با بیان اینکه اگر تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی توامان در جامعه ای رخ دهد، می توانیم امیدوار به کنترل بیماری در آن جامعه باشیم و در ادامه درباره نقش تغذیه در بیماری کووید ۱۹ اظهار کرد: هر ماده غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت کند مفید است اما توصیه نمی کنیم که مردم مکمل ها را استفاده کنند و سبزیجات تازه و خواب و استراحت کافی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

شفیعی درباره تاثیر مصرف مواد مخدر بیان کرد: اگر کرونا ریه فرد معتاد را درگیر کند احتمال بستری شدن و مرگ آنها بسیار زیاد است. بنابراین اگر فاز التهابی در بدن مصرف کنندگان تریاک به وجود بیاید درمان آنها بسیار سخت خواهد بود.

وی عنوان کرد: هیچ داروی قطعی درمان کرونا نداریم و برخی داروها کمک کننده هستند و استان کرمان مشکلی در تامین داروهای کمک کننده ندارد و کمبودهای ما مقطعی و کوتاه مدت بوده است.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونای استان کرمان با تاکید برآنکه در استان عارضه ای که با تزریق واکسن باعث فوت فردی شده باشد نداشتیم، اظهار کرد: لخته خون در حدود سه نفر از جمعیت یک میلیون نفری که واکسن می زنند ایجاد می شود.

لامبدا از مهرماه وارد ایران می شود
وی ادامه داد: احتمال ورود ویروس لامبدا از مهرماه به ایران وجود دارد و نباید بگذاریم این سوش غالب جامعه باشد و بدانید همه سوش ها می آیند و هنر ما نیز این است که نگذاریم سوش غالب ما شوند.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: تجمع و تهویه نامناسب باعث انتشار ویروس می شود، نباید به تعطیلی دو یا سه روز دل خوش کنیم. تعطیلی موثر دو هفته ای است و برنامه های ما روی کاغذ درست اما در اجرا دچار مشکل می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)