کد خبر: ۴۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
جولان کرونا در سایه بی‌توجهی و ضعف نظارت متولیان
در روزهای قرمز کرونایی کافیست یکبار به بازار قدمگاه شهر کرمان سر بزنید؛ از شلوغی و فریادهای جارچیانی که بدون ماسک کرونا را در حلق مشتریان فرو می‌کنند وحشت می‌کنی و تنها امکانی که برایت باقی می‌ماند فرار است و این سوال ذهنت را درگیر می‌کند که چرا کسی با این تخلفات برخورد نمی‌کند؟

بازارِ خودمختارِ قدمگاهِ کرمان

 در روزهای قرمز کرونایی کافیست یکبار به بازار قدمگاه شهر کرمان سر بزنید؛ از شلوغی و فریادهای جارچیانی که بدون ماسک کرونا را در حلق مشتریان فرو می‌کنند وحشت می‌کنی و تنها امکانی که برایت باقی می‌ماند فرار است و این سوال ذهنت را درگیر می‌کند که چرا کسی با این تخلفات برخورد نمی‌کند؟
به گزارش ایرنا وقتی خروجی رسانه ها را طی ماه های اخیر مرور می کنیم و می بینیم بارها هم در مورد وضعیت اسفبار کرونا و دیگر مشکلات صنفی بازارچه قدمگاه نوشته شده اما باز شاهد ساماندهی و نظارت مناسب متولیان در این مکان نیستیم؛ یا اگر هم اقدامی شده موقت و همان لحظه بوده است. در این شرایط باز این سوال تداعی می شود که شاید مسئولان متولی هم از این بازارچه بنا به دلایلی فرار می کنند؟
واقعیت اما اینکه مردم در بخش های مختلف این بازارچه موسوم به بازار مظفری در حوالی میدان مشتاق شهر کرمان این روزها شاهد نقض شیوه نامه های بهداشتی کرونایی هستند و وضعیت بویژه در راسته میوه فروشان بسیار اسفبارتر است؛ مغازه داران یا شاگردانشان در کنار دستفروشانی که مسیر راه را بند آورده اند، بدون ماسک در مقابل مشتریان انبوه، فریاد و جار می زنند تا محصولاتشان را بفروشند، بدون آنکه ماسک بر دهان داشته باشند.
عمده مغازه ها کارتخوانشان را عقب گذاشته اند و کارتت را به اجبار از شما می گیرند و آلودگی های کف بازار نیز در نتیجه ریختن سبزیجات و ته مانده های میوه ها، همه و همه امکان سرایت ویروس کرونا را در این مکان به شکل وحشتناکی بالا برده است.
بسیاری از مشتریان و مغازه داران ماسک ندارند؛ انگار که وضعیت عادی و بدون کروناست یا اینکه همه تصور می کنند واکسن زده اند و دیگر نباید رعایت کنند.
حوالی عصر و دم غروب است، بازار به قدری شلوغ شده که نمی توان براحتی از بین این همه آدم حتی عبور کرد و در راهت حتما به چند نفر برخورد می کنی. مغازه ها شلوغ هستند و برخی هم که مثل همیشه وسط بازار بساط می کنند و این دیگر قوز بالای قوز است که راه هم بسته می شود.
اوضاع آنجا برایت سخت تر می شود که باید با این فاصله از کنار بی شمار افرادی که ماسک ندارند رد شوی و دلت می لرزد و ترس کرونایی تمام وجودت را فرا می گیرد. 

بازارِ خودمختارِ قدمگاهِ کرمان

واکسیناسیون پایان اپیدمی نیست
از آنجاکه متوسط سنی افرادی که خرید می کنند بالاست احتمالا در صورت اعتراض با پاسخ «ما واکسن زده ایم» مواجه می شویم؛ حال آنکه بارها و بارها مسئولان و کارشناسان گفته اند که واکسن ابتلا را از بین نمی برد.
مسئولان علوم پزشکی می‌گویند واکسن کرونا ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند و مانع ابتلا به کرونا نیز نمی‌شود و این موارد هم اگرچه بارها و بارها گفته شده اما همچنان خیلی ها توجه نمی کنند.
خانمی حدودا ۴۰ سال که دو ماسک هم دارد برای خرید به بازار آمده است؛ این بازارچه از قدیم معروف است به ارزان فروشی؛ حال آنکه بارها مسئولان گفته اند میوه ها را درهم به صورت میوه های سالم و ناسالم عرضه می کنند و پس از جداسازی میوه های ناسالم، قیمت های بازارچه با بیرون تفاوت چندانی ندارد اما این انگاره ذهنی در مردم وجود دارد و این بازارچه معمولا شلوغ است.
این خانم که با شلوغی بازارچه مواجه شده می گوید: بازار به قدری شلوغ است که ترجیح می دهم میوه را گران تر اما از میوه فروشی های دیگر در خانه بخرم و دیگر پایم را اینجا نگذارم؛ اینکه بیشتر فروشندگان تعمدا ماسک ندارند انگار توهین به انسان است.
ادامه این وضعیت نامناسب در همه گیری کرونا و زمانی که کرمان جزو شهرهای قرمز و خطرناک کرونایی است این پرسش را ایجاد می کند که چرا مسئولان متولی برخورد نمی کنند؛ آیا نمی شود فروشندگان را مجبور و موظف به رعایت اصول بهداشتی مانند ماسک زدن کرد؟
بازا رسرپوشیده هم شلوغ است
چند قدم جلوتر از راسته بازارچه، به بازار سرپوشیده می رسیم؛ آنجا هم شلوغ ا ست؛ کمتر اما شلوغ. از هر سه چهارنفر یکی ماسک ندارد و اجتماع مقابل برخی مغازه ها در حالی که بعضی هایشان ماسک ندارند اما انگار نه انگار که کرونا دارد می تازاند.
آلودگی های کف بازارچه و ریخت و پاش بقایای میوه ها و تره بار که سبب نازیبایی بازارچه و نیز انتقال انواع بیماری ها می شود نیز مشکل دیگر این بازارچه است.
شکایات زیادی که به مدیریت شهری رسیده
وضعیت بازارچه قدمگاه کرمان در حالی است که رئیس شورای اسلامی شهر کرمان چندی پیش در جلسه اخیر این شورا گلایه و انتقاد کرد: میادین میوه و تره‌بار و بازارچه‌های محلی در راستای کاهش حجم بالای تردد در بازار، در محله‌های مختلف این شهر احداث می‌شود.
علیرضا نادری به تردد بسیار بالا در بازار کرمان و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی به میزان قابل ملاحظه ای اشاره و انتقاد کرد: ادامه داد: البته مشکل سدّ معبر نه‌تنها در بازار، در سایر خیابان‌های شهر نیز وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.
به گفته رئیس شورای شهر کرمان، احداث بازارچه‌های محلی در سطح شهر ضرورت دارد و شهرداری باید به‌سرعت در این زمینه اقدام کند تا بار تردد در بازار مظفری کم شود.
کنترل اوضاع بازار از عهده شهرداری به‌تنهایی خارج است
وضعیت رعایت نشدن اصول بهداشتی در بازارچه قدمگاه، بساط گستری و ازدحام جمعیت و مشکلات مردم به حدی است که برخی اعضای شورای اسلامی شهر بصراحت اعلام می کنند که حل مشکل بتنهایی از عهده شهرداری خارج است و دیگران باید پای کار بیایند.
رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌ زیست شورای شهر کرمان نیز در این جلسه گفت: متأسفانه برخی از مغازه‌داران با سد معبر گاهی تا سه متر، باعث ایجاد مشکل در تردد مردم شده‌اند.
فتح‌الله مویدی با اشاره به اینکه بازار مظفری و قدمگاه که از اهمیت خاصی برای مردم کرمان برخوردارند، در زمان شهردار اسبق کرمان، به سازمان میادین شهرداری واگذار شد، خاطرنشان کرد: این سازمان نیز با تعداد نیروی کم بتنهایی قادر به کنترل این مسئله به‌صورت صددرصدی نیست.
وی گفت: کنترل این اوضاع از عهده شهرداری بتنهایی خارج است و باید نیروی انتظامی، ستاد کرونا و سایر مسئولان مربوط به میدان بیایند و این مشکل را رفع کنند.
مؤیدی به اقدامات بازسازی بازار اشاره کرد و تاکید کرد: شهرداری با صرف هزینه فراوان، با کف‌سازی و سکوسازی، بازار را ساماندهی کرد، اما شرایط فعلی اصلاً مناسب نیست و از اعضای ستاد کرونا، می‌خواهیم بازدیدی از بازار و قدمگاه داشته باشند.
به گزارش ایرنا صرفنظر از وضعیت خود بازارچه قدمگاه، اطراف میدان مشتاق نیز چند وقتی است بویژه زیر تاقچه های ساخته شده اطراف میدان، به محل بساط گستران و محل تجمع و حضور خریداران تبدیل شده است که این مکان ها هم باید مورد نظارت قرار گیرند.
اگرچه بسیاری از اصناف در کرمان برای اجرای مصوبه های ستاد کرونا همکاری لازم را در بازگشایی داشته اند و اقتصاد مردم نیز بویژه در شرایط کرونایی اهمیت دارد، اما این نافی ضرورت های رعایت اصول بهداشتی آن هم در این روزهای سیاه کرونایی نیست که بیمارستان ها جای خالی ندارند و مرگ و میر کرونایی در کشور و استان هم آمارهایش سخن می گوید.
لذا به نظر می رسد نباید به گونه ای رفتار شود که برخی شهروندان تصور کنند موضوع ساماندهی و نظارت بر رفتار فروشندگان واحدهای صنفی دچار رهاشدگی شده است و کسی به سلامت مردم اهمیت نمی دهد. انتظار می رود مسئولان متولی در این زمینه با فوریت و به شکل مستمر ورود کنند و زمینه های لازم فرهنگی و فرهنگ سازی نیز در این چنین واقعی با بهره گیری از ابزارهای تنبیهی و نظارتی ایجاد کنند تا اگر روزی مامور بهداشتی هم حضور نداشت، خود فروشندگان یا شهروندان، به عنوان ضمانت اجرا ورود کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)