کد خبر: ۴۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: رفراندوم باید در مسئله‌ای مطرح و به کار گرفته شود که از طرق عادی قابل حل نباشد یعنی طرق عادی آن را آزمایش کرده باشیم، اما در موضوع حذف یارانه‌های پنهان تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

پیشنهاد محمود صادقی درباره برگزاری رفراندوم توافق هسته‌ای و FATF

محمود صادقی، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با طرح موضوع رفراندوم برای حذف برخی یارانه های پنهان گفت: در مورد محتوای طرح از جهت اقتصادی جای بحث فراوانی دارد و سالهاست که این بحث مطرح شده است و به من هم گزارشاتی از مقدار یارانه های پنهان داده می شود. در بیانات رهبری هم به این موضوع اشاره شده و اخیرا هم آقای میرکاظمی عدد و رقمی هم در این رابطه ارائه کرده است. از لحاظ معادل ریالی هم گفته می شود ۶۰ میلیارد دلار یارانه پنهان سالانه است اما باید کار، کارشناسی روی این موضوع انجام شود.
به گزارش برنا، او افزود: در کنار تمام ابعاد این بحث رهبری هم مطرح کردند که از این یارانه اقشار ضعیف بهره مند نمی شوند، برخی معتقدند هستند این موضوع یک مقالطه و یک بحث انحرافی است و بدلیل اینکه دولت کسری بودجه دارد و از روش های معقول نمی خواهد این مشکل را حل کند می خواهد فشارش را روی مردم بیاورد و باید برای اینکه توجیه اش کنند اسمش را عدالت بگذارند.
صادقی تاکید کرد: معنای خیلی صریح حذف یارانه اصلاح قیمت و افزایش قیمتها است. یعنی افزایش قیمت خدماتی که دولت می دهد و و می گویند افزایش قیمت را می دهیم و بعد برای اینکه فشاری که به بخش ضعیف می آید را جبران کنیم آن را در قالب یارانه نقدی جبران می کنیم در حالیکه الان حدود ده سال از پرداخت یارانه ها می گذرد و قیمت سوخت افزایش پیدا کرده است اما یارانه ثابت باقی مانده است، با وجود افزایش قیمت ها دولت نمی تواند یارانه را هم پرداخت کند و این فشار زیادی به بودجه عمومی دولت می آورد چرا که قانون اصلاح قیمت ها، بار روان را افزایش داده و قیمت ها را تصاعدی بالا برده است و موضوع یارانه ها و یارانه های پنهان تبدیل به یک کلاف سردرگم شده است.
نماینده ادوار مجلس با اشاره به راهکار رفراندوم برای حل این موضوع تصریح کرد: رفراندوم باید در مسئله ای مطرح و به کار گرفته شود که از طرق عادی قابل حل نباشد یعنی طرق عادی آن را آزمایش کرده باشیم اما در موضوع حذف یارانه های پنهان تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
او در پایان افزود: اول باید دولت لایحه ای را برای اصلاح قیمت ها بدهد و اگر به نتیجه رسید و موفق نشد از مکانیزم رفراندوم استفاده کند. البته استفاده از ظرفیت رفراندوم فی نفسه خوب است، رفراندوم تبدیل به یک تابو در کشور شده و در مورد بسیاری از مسائل که گره کور دارند می تواند راهگشا باشد البته که من فکر کنم اگر بخواهیم رفراندوم برگزار کنیم خیلی موضوعات مهم تری وجود دارد که برای حل آنها می توانیم از رفراندوم کمک بگیریم، به عنوان مثال موضوع توافق هسته ای که تبدیل به یک بن بست شده را می توان با رفراندوم رفع و رجوع کرد یا در مسئله FATF می توان از رفراندوم کمک گرفت، اما باید توجه هم داشته باشیم اگر رفراندوم برگزار شود آیا واقعا مردم به حذف یارانه ها رای می دهند؟ می شود به روشنی پیش بینی کرد که افکار عمومی با حذف یارانه ها اصلا همراهی ندارند. بنابراین باید به پیشنهاد دهندگان در مورد اصل موضوع و بحث رفراندوم و جنبه های مختلف توضیح داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)