کد خبر: ۴۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از الزامات بازگشایی حضوری مدارس، واکسیناسیون است که برای کادر مدارس و رانندگان سرویس در حجم زیادی انجام شده و درخواست داریم کسانی که موفق به دریافت واکسن نشده، مراجعه کنند. ضمن اینکه واکسیناسیون دانش آموزان به زودی آغاز می شود و نوع واکسن در نظر گرفته شده، سینوفارم و پاستور است.

به زودی واکسیناسیون دانش آموزان کرمانی آغاز می شود/ واکسیناسیون استان بالاتر از متوسط کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از الزامات بازگشایی حضوری مدارس، واکسیناسیون است که برای کادر مدارس و رانندگان سرویس در حجم زیادی انجام شده و درخواست داریم کسانی که موفق به دریافت واکسن نشده، مراجعه کنند. ضمن اینکه واکسیناسیون دانش آموزان به زودی آغاز می شود و نوع واکسن در نظر گرفته شده، سینوفارم و پاستور است.
دکتر"حسین صافی زاده" شامگاه ۲۷ شهریورماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی کرمان درباره وضعیت بیماری کرونا در استان کرمان اظهار کرد: در هفته گذشته شاهد روند نزولی ابتلا به کرونا و تداوم روند دو هفته قبل در همه دانشگاه های علوم پزشکی استان هستیم.
وی افزود: وضعیت فوق العاده شکننده است و اکنون گرچه نسبت به ابتدای پیک نیمی از موارد بستری کاهش یافته اما نسبت به چند ماه قبل هنوز موارد بالاست و امیدواریم شاهد روند کاهشی باشیم و بستری های کرونایی به کمتر از ۳۰۰ نفر برسد و کمترین تلفات را داشته باشیم.
صافی زاده در ادامه درباره واکسیناسیون کرونا بیان کرد: یکی از راهکارهای بسیار مهم و اساسی در مقابل کرونا ایمن سازی در جامعه و مهم ترین مسئله واکسن است که از زمان شروع در استان روند خوبی داشتیم و تا امروز بیش از ۵۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال واجد شرایط دریافت واکسن دوز اول را دریافت و ۲۵ درصد هر دو دوز را تزریق کرده اند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: کرمان جزو استان های خوب در انجام واکسیناسیون است و در حال حاضر از متوسط کشوری خیلی بالاتر هستیم و محدودیتی در دریافت واکسن نیست و نگرانی بابت تامین واکسن نداریم و به اندازه کافی برای واکسیناسیون نوبت اول و حتی دوم واکسن تامین شده است.
وی درباره واکسیناسیون مادران باردار افزود: ابتلای این گروه به کرونا تفاوت چندانی با افراد عادی در میزان شیوع ندارد اما شدت بیماری در این عزیزان بیشتر است و می تواند موجب مسائل متعددی برای خودشان و جنین شود که موجب نگرانی است.
صافی زاده تصریح کرد: در ماه های گذشته شاهد مشکلات عدیده ای در کشور برای مادران باردار بودیم و واکسیناسیون این افراد از یک ماه قبل در دستور کار قرار گرفته و شناسایی شده اند و کار در حال انجام است اما علی رغم تاکیدی که در واکسیناسیون این گروه است، متاسفانه عده ای از همکاران رعایت نکرده و توصیه هایی خلاف مسائل علمی صورت می گیرد لذا از متخصصان زنان درخواست داریم راهنمایی علمی برای مادران باردار داشته باشند؛ در حال حاضر مستندی وجود ندارد که منع واکسن مادران باردار را مطرح کرده باشد و درخواست داریم متخصصان زنان و زایمان و گروه های درگیر مراقبت از این افراد، آنها را به سمت مراکز واکسیناسیون هدایت کنند.
وی در ادامه در پاسخ به اینکه کدام واکسن کرونا بهتر است؟ بیان کرد: بیشتر واکسن های توزیع شده در کشورمان از نوع سینوفارم، آسترازنکا و برکت است و فرقی بین آنها قائل نیستیم و بارها تاکید کردیم مردم فرصت دریافت واکسن را به تعویق نیندازند تا واکسن خاص بیاید و در اولین فرصت براساس گروه سنی و شغلی برای دریافت واکسن اقدام کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: داریم به فصل سرما نزدیک می شویم و شرایط ما متفاوت خواهد بود و در محل سکونت و اشتغال درب ها بسته و تهویه هوا به حداقل می رسد که می تواند گسترش ویروس را بیشتر کند لذا واکسیناسیون کمک می کند جلوی چرخه انتقال را بگیریم.
وی افزود: توزیع واکسن ها متناسب با واردات است و اکنون حجم عمده ای سینوفارم وارد شده و هر واکسنی باشد در اختیار مردم قرار می دهیم و باید توزیع به گونه ای باشد دوز دوم هم ارائه شود.
صافی زاده اظهار کرد: یکی از الزامات بازگشایی حضوری مدارس، واکسیناسیون است که برای کادر مدارس و رانندگان سرویس در حجم زیادی انجام شده و درخواست داریم کسانی که موفق به دریافت واکسن نشده، مراجعه کنند. ضمن اینکه واکسیناسیون دانش آموزان به زودی آغاز می شود و واکسن در نظر گرفته شده، سینوفارم و پاستور است.
وی درباره عوارض واکسن گفت: عارضه واکسن موضوع جدیدی نیست و همه می دانیم وقتی فرزندمان را برای واکسناسیون می بردیم توصیه می شد ممکن است تب کند و باید استامینوفن بدهیم؛ واکسن ها براساس نوع و ماهیت یکسری عوارض دارد که پذیرفته است و خیلی از آنها عوارض ساده و زودگذر است و ممکن است فرد دچار تب و لرز، بی حالی، بدن درد و ... بشود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیشترین بحث درباره عوارض واکسن هایی است که ویروس زنده ضعیف شده است که وقتی ویروس وارد بدن می شود علائمی مثل بی حالی و تب و لرز ایجاد کند و به زودی برطرف می شود و در مدتی که رصد کردیم عوارض خیلی شدید واکسن ها را شاهد نبودیم و مسئله نگران کننده ای درباره عوارض واکسن در سامانه سلامت ثبت نشده است.
وی افزود: تب و لرز بعد از تزریق واکسن با استامینوفن ساده رفع می شود اما توصیه می کنم قبل از واکسیناسیون، افراد هیچ مسکنی استفاده نکنند تا اثر سوئی بر واکسن نداشته باشد.
صافی زاده درباره ابتلا به کرونا بعد از تزریق واکسن اظهار کرد: این مسئله به دلیل واکسن نیست اما می شود به این فکر کرد که قبلا با افراد آلوده مواجهه داشته و در دوره نهفتگی بیماری به سر می بردند که واکسن زده است.
وی با اشاره به اینکه برای ایمنی زایی واکسن نیاز است، تصریح کرد: احتمال ابتلا به کرونا در کسانی که دو دوز واکسن زده اند، در هر ۱۰۰ هزار نفر چهار نفر بوده و نشان می دهد واکسن ها اثرگذار بوده و شواهد خیلی خوبی مبنی بر موثر بودن واکسن در پیشگیری از بیماری وجود دارد.
صافی زاده تصریح کرد: کسانی که دوز اول واکسن اسپوتنیک زده اند به دلیل اینکه اکنون واردات انجام نمی شود، طبق توصیه ستاد ملی قرار است به این افراد آسترازنکا تزریق شود و این عزیزان می توانند برای دوز دوم اقدام و آسترازنکا دریافت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه بیان کرد: یکی از اهداف ثبت نام در سایت سلامت این است افراد بتوانند در زمان مناسب انتخاب و مراجعه کنند تا ازدحام در مراکز واکسیناسیون به وجود نیاید. توصیه می کنیم افراد حتما با ثبت نام مراجعه داشته باشند و در زمان خلوت مراکز، همکاران با کارت ملی پذیرای افراد هستند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که قبل از زدن واکسن علائم دارند، باید صبر کنند علائم رفع شد بعد اقدام کنند، گفت: مطالعات بین المللی نشان می دهد واکسیناسیون مانع از ابتلا به اشکال شدید بیماری و موجب کاهش مرگ و میر می شود اما هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد مانع از ابتلا به کرونا نمی شود.
صافی زاده اظهار کرد: در برخی کشورهای اروپایی در موج دلتا ابتلا بالا بود اما مرگ و میر بسیار کم بود و در کشور خودمان در پیک اخیر تعداد زیادی از هم استانی ها مبتلا، بستری و عده از فوت شدند و در مجموع ابتلای کادر بهداشت و درمان به مراتب نسبت به پیک های قبل کمتر و مرگ و میر نسبت به قبل کمتر بود که ناشی از واکسیناسیون بود.
وی در پایان تصریح کرد: بیماری وجود دارد و باید آن را مدیریت کنترل کنیم و به سمت حذف برویم و در این راستا باید فعالیت هایی صورت بگیرد لذا نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و انتظار داشته باشیم بیماری از بین برود و یکی از استراتژی ها واکسیناسیون است تا چرخه انتقال ویروس از بین بورد و در کنار آن رعایت پروتکل های بهداشتی مهم است و باید همه موارد با هم باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)