کد خبر: ۴۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تاثیرگذاری واکسیناسیون در مهار کرونا عنوان کرد: هیچ یک از واکسن های موجود فعلی در مقابله با کرونا به صورت ۱۰۰ درصدی پاسخگو نیستند اما در آمار بیماران بستری تاثیرگذار بوده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عارضه مستقیم منجر به فوت به دلیل تزریق واکسن کرونا تاکنون در این استان گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا، مهدی شفیعی روز پنجشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی استان کرمان افزود: بخشی از دلایل فوت شدن افراد بعد از تزریق واکسن، ابتلای همزمان به کرونا بوده است.

وی اظهار داشت: عده ای نیز به دلیل سکته و بیماری های حاد زمینه ای فوت کرده اند که ربطی به تزریق واکسن نداتشه است.

پیک پنجم کرونا را در کرمان پشت سر گذاشتیم

شفیعی با بیان اینکه هم اکنون در آستانه بازگشایی مراکز آموزشی قرار داریم گفت: خوشبختانه پیک پنجم شیوع کرونا را پشت سر گذاشتیم و از هفته گذشته مشاهدات میدانی؛ آمار و ارقام نشان می دهد از نیمه های قله این پیک به سمت پایین در حال حرکت هستیم.

وی گفت: نکته قابل توجه در پیک پنجم شیوع کرونا، افزایش تندتر شتاب سیر نزولی نسبت به سایر پیک ها است که نشان دهنده ۲ نکته از جمله اطلاع رسانی مناسب برای رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: اطلاع رسانی گسترده، نخستین حربه ما در مهار کرونا بوده و همانگونه که شاهد بودیم تعطیلی گسترده ای باوجود مشکلات اقتصادی اتفاق نیفتاد اما شیوه نامه های بهداشتی به صورت مناسب تری در زندگی مردم و تجمعات لحاظ شد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری واکسیناسیون در مهار کرونا عنوان کرد: هیچ یک از واکسن های موجود فعلی در مقابله با کرونا به صورت ۱۰۰ درصدی پاسخگو نیستند اما در آمار بیماران بستری تاثیرگذار بوده اند.

وی با اشاره به جوسازی های صورت گرفته علیه واکسیناسیون کرونا در فضای مجازی توسط برخی افراد که صاحب نظر نیستند افزود: پایین بودن سطح سواد مردم می تواند در روند کاهشی انجام واکسیناسیون اثرگذار باشد لذا باید رسانه ها ذیل این جوسازی ها، پاسخی مناسب ارائه کنند زیرا واکسن به کنترل بیماری در جمعیت ها کمک می کند.

۲ میلیون دوز واکسن کرونا در کرمان توزیع شد

شفیعی یادآور شد: امروز هم مقداری واکسن به استان کرمان وارد می شود و تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن به این استان وارد و توزیع شده که یک میلیون و ۱۸۸ هزار نفر را در مقابل کرونا واکسینه شدند و ۵۰۶ هزار نفر نیز نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها واکسیناسیون ۶۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور می تواند زنجیره انتقال را قطع و بیماری را کنترل کند و در صورت تحقق آن می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی روابط اجتماعی را برقرار کند.

وی ادامه داد: این آمار در استان کرمان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که ۵۶ درصد جمعیت استان نوبت نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند و تا نیمه آبان ماه پوشش ۶۰ درصدی گروه سنی بالای ۱۸ سال در این استان واکسینه می شوند.

آغاز واکسیناسیون دانش آموزی از سنین بالاتر 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کمیته فنی، واکسن سینوفارم و پاستور را برای دانش آموزان تایید کرده و مقرر شد واکسیناسیون این قشر به مرور از سنین بالا در سامانه وزارت بهداشت بازگشایی شود اما تا امروز سامانه برای ۲ سال دیگر بازگشایی شد و از روز گذشته متولدین ۸۵ و پیش از آن (افراد بالای ۱۵ سال) می توانند در سامانه ثبت نام کرده و واکسن خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون برای‌گروه‌های هدف در مناطق روستایی نیز از طریق فراخوان در تمام مراکز بهداشت و درمان تا پایان مهرماه انجام می شود.

شفیعی ادامه داد: کمبود واکسن برای سنین اعلام شده دانش آموزان وجود ندارد و جمعیت واکسیناسیون را با توجه به بازگشایی حضوری و نیمه حضوری مدارس، گسترش می دهیم.

الزام به تزریق واکسن 

وی گفت: طرح واکسیناسیون معلمان از نیمه مردادماه مطرح شده و ظرفیت ها را باز کردیم اما هنوز تعدادی از اولیا و معلمان برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند که این طرح به عنوان دغدغه باید با الزام کامل شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه الزام به تزریق واکسن کرونا در دنیا نیز مرسوم است، ابراز داشت: واکسیناسیون در دنیا اجباری نیست اما کشورها از ابزارهای بازدارندگی استفاده می کنند در این خصوص می توان مانع استفاده افراد واکسیناسیون نشده از امکانات شد که به عنوان یک ابزار باید جمعیت را به تزریق واکسن ترغیب کرد.

وی ادامه داد: واکسن استرازنکا مورد تایید همه دنیا قرار دارد و سینوفارم در ۶۰ درصد کشورها پذیرفته شده اما برای خرید استرازنکا محدودیت هایی وجود دارد.

اتباع غیرمجاز نیز واکسینه می شوند

شفیعی اضافه کرد: واکسیناسیون اتباع بیگانه از حدود یک ماه قبل آغاز شده و مشکل این حوزه شناسایی هویت است زیرا ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت اتباع در استان کرمان غیرمجاز هستند که برای اجرای طرح واکسیناسیون معضل بزرگی است.

وی گفت: اتباع غیرمجاز نیز اگر طی سال های گذشته به‌ مراکز بهداشتی مراجعه کرده و پروند سلامت برای آنان تشکیل شده باشد، در دستور کار تزریق واکسن قرار گرفته اند که از دیروز یک تکیه را برای اجرای این طرح در نظر گرفته ایم.

وی بیان داشت: سامانه نوبت دهی تزریق واکسن براساس کدملی کار می کند لذا اتباع خارجی نیز با مراجعه حضوری می توانند واکسن خود را در مراکز واکسیناسیون استان کرمان دریافت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: ظرفیت مراکز تزریق واکسن را یک و نیم برابر به نسبت ۲ هفته گذشته از نظر ساعت کار و گروه های شغلی افزایش داده ایم و برای واکسیناسیون جمعیت حاشیه شهرهای استان کرمان نیز برنامه داریم.

ضرورت ورود شورای اطلاع رسانی کرمان به حوزه سیاست گذاری

محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز در این خصوص گفت: نشستی ویژه برای بازنگری تصمیمات و سیاست گذاری های شورای اطلاع رسانی این استان برگزار می شود که بازنگری موضوعات در آن انجام گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)