کد خبر: ۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به انتشار تصاویر تلفات ماهیان در تالاب هورالعظیم در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر گفت: پس از بازدید از تالاب هورالعظیم مشخص شد که این تصاویر جدید نبوده و مربوط به دو سال پیش است
رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به انتشار تصاویر تلفات ماهیان در تالاب هورالعظیم در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر گفت: پس از بازدید از تالاب هورالعظیم مشخص شد که این تصاویر جدید نبوده و مربوط به دو سال پیش است، ولی برای جلوگیری از این اتفاق، سازمان آب و برق اقدام به رهاسازی آب از سد کرخه در تالاب کرد.

موسی مدحجی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه برخی خبرگزاری‌های درون استان خبری را در این زمینه منتشر کردند که مربوط به ماه‌های اخیر نبوده است. این اقدام به دنبال آن شکل گرفت که فردی در شبکه‌های اجتماعی پیامی منتشر کرده و دوستان خبرنگار نیز همان پیام را در سایت خود انعکاس دادند، این در حالی است که در این جریان از مراجعی که منبع موثق هستند، پرس‌وجو نشد و صحت و سقم این پیام‌ها را جویا نشدند.

وی ادامه داد: با اولین گزارش مبنی بر مشاهده تلفات آبزیان در آب‌های هورالعظیم که از سوی هنگ مرزی به اطلاع اداره محیط زیست رسید، به همراه نیروهای سازمان آب و برق از منطقه بازدید کردیم و با احتمال این‌که تلفات واقعی است، قرار شد که سازمان آب و برق، آب را در هورالعظیم رهاسازی کند.

مدحجی افزود: در این بازدیدها تلفات آبزیان به میزان آن‌چه که در تصاویر آمده بود، دیده نشد و بدین ترتیب رهاسازی میزان آبی که قرار بود برای حل این مشکل انجام شود، منتفی شد اما با این حال سازمان آب و برق برنامه‌ریزی کرد که هر دو هفته یکبار به مدت دو روز آب را به صورت موج از سد کرخه رهاسازی کند، گرچه با توجه به وسعت تالاب این آب کافی نیست.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: هر چند در ده روز گذشته تلفات آبزیان در نقاط مختلف هورالعظیم مشاهده شده است ولی به هیچ عنوان با آن میزان که در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد، برابری نمی‌کند.

مدحجی اظهار کرد: عواملی از جمله خشکسالی‌ها، کاهش اکسیژن محلول در آب، کاهش ورودی آب تالاب، کشت‌های تابستانه، کشت شلتوک در مسیر، انتقال آب و همچنین آب‌گیری سد سیمره که در حال انجام است، موجب شده که سطح آب تالاب هورالعظیم به شدت کاهش یابد. سطح تبخیر آب، دمای آب و غلظت آلاینده‌ها نیز در این شرایط افزایش یافته که مجموع این عوامل محیط زیست تالاب را تهدید می‌کند. علاوه بر این موارد و براساس گزارش مکتوب سازمان آب و برق خوزستان، ورودی آب سد کرخه که شامل نزولات جوی و همچنین ورودی آب از بالادست می‌شود، به میزان 83 درصد کاهش یافته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه افزود: با توجه به این شرایط و درپی جلسات متعددی که برگزار شد، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان این موضوع را به صورت مکتوب به استانداری اطلاع داد.

وی عنوان کرد: تصاویر تلفات ماهیان منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مربوط به دو سه سال پیش است و این تصاویر از نهرهای ورودی به تالاب در چزابه گرفته شده است. زمانی که سطح آب کاهش می‌یابد، طبیعتا آبزیان اکسیژن لازم را برای تنفس نداشته و تلف می‌شوند. از آن جا که در این منطقه کشت تابستانه انجام می‌شود، نهرها در طول مدت کشت بسته می‌شوند و به تدریج آب نهرها تبخیر شده و آبزیانی که در نهر مانده و وارد تالاب نمی‌شوند، تلف خواهند شد.

مدحجی گفت: انتظار داریم خبرنگاران در صورت دریافت هر گونه پیام یا خبری، ابتدا صحت موضوع را از منبع موثق، دریافت و سپس اقدام به انتشار آن کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)