کد خبر: ۴۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
در سومین همایش شعر عاشورایی نیستان سرخ عنوان شد:
با حضور جمع کثیری از شاعران برجسته و مطرح کرمانی و با همت انجمن ادبی دل عالم و انجمن ترانه کرمان سومین همایش شعر عاشورایی نیستان سرخ در کرمان و در مزار جیحون یزدی برگزار شد.

با حضور جمع کثیری از شاعران برجسته و مطرح کرمانی و با همت انجمن ادبی دل عالم و انجمن ترانه کرمان سومین همایش شعر عاشورایی نیستان سرخ در کرمان و در مزار جیحون یزدی برگزار شد.
به گزارش گفتارنو در این آئین احمد اسد الهی از شعرای پیشکسوت به بیان زندگی‌نامه جیحون از تولد تا هجرت به کرمان و وفات وی پرداخت و با اشاره به این مطلب که کرمانی‌ها حق جیحون را ادا نکرده‌اند گفت: بیش از ۱۴۰ سال از وفات جیحون می‌گذرد اما هیچگاه برنامه‌ای در خور و شان این شاعر بزرگ اجرا نشده است و این اولین برنامه ایست که در بزرگداشت این شاعر برپا شده است.
اسداللهی با انتقاد از وضعیت نابسامان مزار جیحون اظهار داشت: قبر جیحون بدون هیچ آدرس و علامت و نشانه‌ای در گوشه این مدرسه در کوچه پس کوچه‌های کرمان قرارگرفته و هیچ نماد و تابلو و ... برای این مزار ساخته نشده، و این باعث سرشکستگی ما کرمانی‌هاست.
وی با بیان اینکه سال‌های سال است که بر منابر حسینیه‌ها و تکایا اشعار جیحون دل‌ها را به یاد علی اصغر(ع) و حضرت عباس(ع) انداخته و واقعه کربلا را با زبانی روان و شیوا به مردم بیان می‌نماید افزود: از مسئولین استان و خصوصا مسئولین آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی و نیز از شورای شهر و شهردار کرمان می‌خواهم تا با ساخت نمادی زیبا و در شأن این شاعر بزرگ و نصب تابلوهای راهنما و... این مکان را به میعادگاه عاشقان اهل بیت تبدیل کنند.
شایان ذکر است میرزا محمّد جیحون، ملقّب به «تاج الشعراء»، در سال 1350هـ . ق در محله ی «گازرگاه» یزد تولّد یافت، نسبت او از سوی پدر به شاه شجاع، از امرای آل مظفر می‌رسد. در نوجوانی صرف و نحو عربی و علم عروض را آموخت و همچنین به حرفه حکاکی نیز اشتغال داشت. او در دوره جوانی چند سالی را در هند و پس از آن در بنادر جنوب سپری کرد و پس از آن به عراق مهاجرت نمود. جیحون سه سال نیز در اسارت ترکمنها بود. زمانی که جیحون در شیراز بود به نزد فرهاد میرزا معتمدالدوله رسید و مورد توجه او قرار گرفت و با واسطه فرهاد میرزا به تهران رفت و به حضور ناصرالدین شاه رسید. در اصفهان نیز ظل‌السلطان را ستود و لقب تاج‌الشعرا را از او گرفت. برادر او سیحون پیشه طبابت داشت و به تاج الاطبا ملقب بود.
جیحون بنا به مسائلی از یزد نفی بلد شد و پس از چند سال سرگردانی به کرمان آمد در کرمان به واسطه اقبال بلندش با افسرالشعرا (افسر کرمانی) آشنا شد میرزامهدی قلی خان کرمانی شاعر و خوشنویس قرن سیزدهم ملقب به افسر الشعرا آنروزها اسم و رسمی برای خود داشت وی به جیحون پناه داد و جیحون در کرمان ماندگار شد و در همین شهر ازدواج کرد و ...
میرزا محمد جیحون سرانجام در سال ۱۲۶۱ خورشیدی ( ۱۳۰۱ ه ق ) در کرمان و در سن ۵۱ سالگی از دنیا رفت و در محله خواجه خضر و در گورستان این محله به خاک سپرده‌شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)