کد خبر: ۴۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان خبر داد:
مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان ضمن دعوت از اعضا برای شرکت در انتخابات بازرسان این نهاد درباره برخی مسائل مانند لغو عضویت ۹۰ نفر از اعضا، هدیه روز خبرنگار و نیز آخرین وضعیت مسکن خبرنگاران توضیح داد.

مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان ضمن دعوت از اعضا برای شرکت در انتخابات بازرسان این نهاد درباره برخی مسائل مانند لغو عضویت ۹۰ نفر از اعضا، هدیه روز خبرنگار و نیز آخرین وضعیت مسکن خبرنگاران توضیح داد.

به گزارش ایرنا  محمدرضا نژادحیدری گفت: مجمع عمومی این نهاد روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه به منظور انتخاب بازرسان به صورت الکترونیکی برگزار و از اعضای اصلی خانه مطبوعات دعوت می‌شود در این انتخابات مشارکت کنند تا فعالیت‌های این نهاد صنفی با قوت ادامه پیدا کند.

به گفته وی دوره فعالیت بازرسان خانه مطبوعات یک ساله است و لذا در مجمع عمومی آینده بازرسان خانه مطبوعات انتخاب خواهند شد؛ همچنین برگزاری انتخابات و مجامع عمومی خانه‌های مطبوعات سراسری است، تاریخ برگزاری آن را معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می کند و انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان اظهارداشت: گزارش عملکرد و گزارش مالی خانه نیز تهیه شده است که بزودی درسایت خانه مطبوعات بارگذاری خواهد شد و اعضا می‌توانند آن را مشاهده کنند.

بر مبنای سلیقه شخصی عمل نمی‌کنیم

نژادحیدری درباره حذف تعدادی از اعضای خانه مطبوعات و سلیقه‌ای دانستن حذف اعضا بیان داشت: ما در خانه مطبوعات تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بر اساس ضوابط، مقررات و اساسنامه عمل کنیم نه سلائق شخصی.

وی افزود: به اعضای خانه مطبوعات این اطمینان را می‌دهیم که هیچگونه اعمال سلیقه شخصی در پالایش اعضای خانه مطبوعات صورت نگرفته است.

مدیرعامل خانه مطبوعات کرمان افزود: اساسنامه خانه شرایطی را برای عضویت در خانه پیش‌بینی کرده و بصراحت بیان داشته در صورتی که از دست دادن شرایط توسط عضو یا اینکه مشخص شود فرد از ابتدا شرایط عضویت را نداشته است خانه مطبوعات می‌تواند به عضویت وی خاتمه دهد.

وی گفت: زمانی که فرد بتواند شرایط عضویت را مجدد کسب کند می‌تواند دوباره عضو خانه مطبوعات شود.

نژادحیدری در تشریح تعداد و دلایل عمده لغو عضویت اعضا گفت: ۹۰ نفر از اعضای خانه مطبوعات لغو عضویت شده اند که از این تعداد ۱۵ نفر مدیرمسئول یا صاحب امتیاز، ۹ نفر حائز نمایندگی یا عضو دفتر نمایندگی و ۶۶ نفر هم خبرنگار بودند.

وی داشتن مجوز انتشار نشریه را شرط اصلی عضویت در خانه مطبوعات دانست و گفت: از میان ۱۵ مدیرمسئول یا صاحب امتیاز ۱۳ نفر به دلیل لغو امتیاز رسانه و نداشتن انتشار منظم عضویتشان در خانه مطبوعات لغو شده است و ۲ نفر باقی مانده نیز در زمان بررسی مدیرمسئول رسانه‌ای که از طریق آن عضو شده اند نبودند.

نژادحیدری در توضیح این مساله گفت: ممکن است فردی از طرف نشریه الف به عنوان مدیرمسئول عضو خانه شده باشد و مجوز نشریه الف به هر دلیل لغو شده باشد و همزمان مدیرمسئول نشریه ب باشد، خانه مطبوعات در این خصوص راهی جز لغو عضویت ندارد اما همان فرد می‌تواند از طریق نشریه دیگر عضو شود، کما اینکه برخی از افرادی که عضویت آنان لغو شده بود مجدد به عضویت در خانه مطبوعات در آمدند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان ادامه داد: ۹ نفر از اعضای خانه که نماینده یا عضو دفتر نمایندگی خانه مطبوعات بودند به دلیل رعایت نکردن بند ۸ ماده ۴۲ اساسنامه یعنی بارگذاری نکردن پروانه فعالیت نشریه سراسری در استان کرمان لغو عضویت شدند که در صورت بارگذاری تصویر مدارک لازم می‌توانند مجدد عضو خانه شوند.

نژادحیدری افزود: از ۶۵ خبرنگار لغو عضویت شده نیز حدود ۱۷ نفر کسانی بودند که امتیاز نشریه آنان لغو شده است و مابقی کسانی بودند که براساس ارزیابی صورت گرفته، به فعالیت روزنامه‌نگاری مطابق اساسنامه اشتغال نداشتند، رسانه آنان تعطیل شده بود، همکاری خود را با رسانه معرفی شده قطع کرده‌اند یا مدارک آنان ناقص بوده که بخشی از این افراد خود را با شرایط تطبیق دادند.

روزنامه‌نگاران و خبرنگاران واقعی عضو خانه مطبوعات شوند

مدیرعامل خانه مطبوعات با رد شائبه نگاه انتخاباتی به عضویت افراد در خانه مطبوعات تصریح کرد: اگر نگاه ما به اعضای خانه مطبوعات کمی بود یا نگاه انتخاباتی داشتیم، عضویت افراد را لغو نمی‌کردیم.

وی افزود: ما حتی افرادی را داشتیم که منسوب به اعضای هیات مدیره بودند ولی چون شرایط قانونی را از دست داده بودند آنان را نیز در فهرست لغو عضویت قرار دادیم.

نژادحیدری گفت: سیاست ما این است که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران واقعی عضو خانه مطبوعات شوند.

وی با بیان اینکه در پذیرش اعضای جدید نیز بر اشتغال مستمر به فعالیت رسانه‌ای اصرار داریم گفت: در اصلاحات جدید اساسنامه که در خانه مطبوعات کشور در حال پیگیری است یکی از شرایط عضویت در خانه مطبوعات شرکت در آزمون است که این موضوع کمک می کند تا فرآیند عضویت بهبود پیدا کند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان ادامه داد: اگر کسی دلسوز جامعه مطبوعات و برای آبرو و اعتبار خانه مطبوعات نگران باشد از حذف افرادی که شرایط عضویت را از دست داده‌اند نگران و ناراحت نمی‌شود بلکه خانه مطبوعات را به ادامه این سیاست تشویق می‌کند.

نژادحیدری افزود: ما اهل ورود به حاشیه‌ها نیستیم چرا که معتقدیم برای بهبود وضعیت روزنامه‌نگاران تلاش کنیم لذا سیاست کلی ما ورود نکردن به مسائل حاشیه‌ای است، زیرا در گذشته دوره‌هایی را داشتیم که خانه مطبوعات به دلیل اسارت در چنگ حاشیه دچار رکود و تعطیلی شد.

برگزاری ۶ دوره آموزشی

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان در تشریح اقدامات صورت گرفته در دوره فعلی خانه مطبوعات گفت: دغدغه اصلی ما مساله آموزش است، تا الان پنج دوره آموزشی به مدت ۲۰ ساعت با حضور روزنامه‌نگاران شاخص و صاحب نام کشور به صورت مجازی برگزار شده که حدود ۶۰ نفر در آن شرکت کردند.

وی افزود: علاقه مند بودیم تعداد بیشتری در این دوره آموزشی شرکت کنند ولی این اتفاق رقم نخورد.

نژادحیدری ادامه داد: پس از اعلام نمرات و صدور گواهینامه کسانی که موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند دوره‌های دیگری را برگزار خواهیم کرد و روند آموزش را متوقف نخواهیم کرد.

مدیرعامل خانه مطبوعات کرمان افزود: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی کتابخانه تخصصی حوزه روزنامه‌نگاری و ارتباطات انجام شده و این کتابخانه بزودی پاسخگوی علاقه مندان خواهد بود.

پرداخت هدیه روز خبرنگار

نژادحیدری در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه رفاهی نیز گفت: سال گذشته که چند ماه از آغاز به کار دوره جدید خانه مطبوعات بیشتر نگذشته بود توانستیم مبلغ ۲ میلیون ریال به خبرنگاران هدیه دهیم، در سال ۱۴۰۰ نیز به مناسبت روز خبرنگار مبلغ ۴ میلیون ریال به اعضای خانه مطبوعات پرداخت شد.

وی ادامه داد: مبلغ ۲ میلیون ریال دیگر نیز بزودی به حساب اعضای خانه مطبوعات واریز خواهد شد؛ البته این ارقام بسیار کم و ناقابل است و ما را شرمنده اعضای خانه کرده است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان افزود: با ۲ هتل در قشم و مشهد وارد مذاکره شدیم تا امتیازاتی را برای اعضای خانه مطبوعات کسب کنیم اما به دلیل ناپایداری شرایط کشور و شیوع کرونا این اقدامات تا زمان تثبیت شرایط متوقف مانده است.

اقدام بی نتیجه برای مسکن مطبوعات

نژادحیدری در خصوص مسکن خبرنگاران نیز گفت: در خصوص تهیه مسکن برای خبرنگاران اقداماتی را آغاز کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم، باوجودی که در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی مصوب شده بود اختصاص زمین برای خبرنگاران در اولویت قرار گیرد اما راه و شهرسازی اعلام کرد که اختصاص زمین صرفا از طریق طرح اقدام ملی مسکن ممکن است که این طرح هم پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

وی افزود: اخیرا تفاهمی بین وزارتخانه های ارشاد و راه شهرسازی منعقد شده که هنوز جزئیات آن ابلاغ نشده و در تلاش هستیم از این تفاهم‌نامه سهم خوبی برای استان کرمان مطالبه کنیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان گفت: موضوع وکیل خانه مطبوعات در دوره جدید مجددا در دستور کار قرار گرفت و اعضای خانه مطبوعات در صورتی که با پرونده قضایی مرتبط با فعالیت رسانه‌ای روبه رو شوند می‌توانند به صورت رایگان از وکیل استفاده کنند.

موزه مطبوعات در آستانه بازگشایی در مکان جدید

نژادحیدری در خصوص آخرین وضعیت موزه مطبوعات نیز توضیح داد: خانه دینیار از سال گذشته به عنوان موزه مطبوعات انتخاب شد، اما نیازمند تعمیراتی بود که با مساعدت استانداران سابق و فعلی کرمان بودجه اولیه آن تامین شد و با همت مدیرکل میراث فرهنگی و همکارانشان تعمیرات عمده آن به پایان رسید.

وی افزود: برخی اقدامات مانند تجهیز به دوربین حفاظتی و... نیز در حال انجام است و اگر همه چیز بخوبی پیش برود بزودی شاهد راه‌اندازی مجدد موزه مطبوعات خواهیم بود.

نژادحیدری در خصوص تاخیر در راه‌اندازی موزه گفت: برخی فرآیندها خارج از اختیار خانه بود و به صورت طبیعی پیگیری آن زمان می‌برد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)