کد خبر: ۴۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
به بهانه درگذشت دکترمنوچهر ارجمند
حاج محمد ارجمند کرمانی، در عنفوان جوانی فردی فعال و کوشا بود و مانند همه انسان‌های خود ساخته، زندگی را از صفر شروع کرد. وی همواره مصمم و امیدوار در صدد پیدا کردن راهی برای بهبود و ترقی وضع زندگی خویش بود. از جمله عواملی که موجب موفقیت، ترقی و معروفیت وی گردید، علاقه و ایمان او به کار و فعالیت و مردمداری و حسن ابتکار و خلاقیت، در حرفه اش بود.

حاج محمد ارجمند کرمانی یکی از چهره‌های مشهور کرمان بود که در کنار فعالیت اقتصادی خود به فعالیت‌های اجتماعی نیز دست زد. او پدر دکتر منوچهر ارجمند رئیس بیمارستان ارجمند بود که چند روز قبل درگذشت. اما حاج محمد ارجمند که بود و چگونه به سلطان فرش جهان معروف شد؟ 

به گزارش گفتارنو مرحوم محمد دانشور نویسنده پژوهشگر تاریخ کرمان در کتاب از قلعه دختر تادقیانوس در مورد محمد ارجمند کرمانی چنین نوشته است: حاج محمد ارجمند کرمانی، در عنفوان جوانی فردی فعال و کوشا بود و مانند همه انسان‌های خود ساخته، زندگی را از صفر شروع کرد. وی همواره مصمم و امیدوار در صدد پیدا کردن راهی برای بهبود و ترقی وضع زندگی خویش بود.

از جمله عواملی که موجب موفقیت، ترقی و معروفیت وی گردید، علاقه و ایمان او به کار و فعالیت و مردمداری و حسن ابتکار و خلاقیت، در حرفه اش بود. او در آغاز جوانی به شغل نقاشی فرش اشتغال داشت و پس از چندی به فکر تهیه‌ی خود فرش و عرضه آن به بازار افتاد و در این حرفه، با داشتن خصوصیاتی که بدان اشاره شد، روز به روز کار او رونق گرفته، آن را گسترش داد.
زمانی چند طول نکشیدی ابتکار و خلاقیتی که در امر تهیه نقشه و یک نواختی و ثبات رنگ مصالح مورد نیاز فرش ها به کار برد، فرش های تهیه شده توسط وی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی معروفیت بین المللی پیدا کرد.به نحوی که مرغوبیت فرش های او، موجب گردید در آمریکا او را «سلطان قالی دنیا» بنامند. امروزه در اکثر اماکن متبرکه و کاخ های سلاطین و رؤسای جمهوری و موزه های بعضی از کشورهای جهان، ان جمله آستان قدس رضوی، آستانه حضرت معصومه علیهاسلام) و کاخهای ایران، کاخ بوکینگهام انگلستان و کاخ سفید آمریکا، قالی های بافت کارگاههای ارجمند به چشم می خورد.
همچنین شنیده شد که در نمایشگاه بین المللی که در سال ۱۳۷۱ در تهران برگزار شد، دو تخته از فرشهای نفیس تهیه شده در کارگاههای ارجمند، یکی به مبلغ ۲۶ میلیون تومان و دیگری ۳۶ میلیون تومان به مرحله معامله رسید ولی صاحبان آنها حاضر به فروش نشدند.
ارجمند علاوه بر صنعت قالی، در امور کشاورزی و بازرگانی هم صاحب ذوق و بصیرت و مهارت کامل بود. و در صحنه های اجتماعی نیز، حضوری فعال داشت. او در معاشرت‌ها و امور روزمره، فردی میانه رو و مبادی آداب و متواضع و طرف اعتماد و احترام همگان بود.
سرانجام حاج محمد ارجمند در اثر بیماری، در تاریخ سیزدهم آبان سال ۱۳۴۷ شمسی، در یکی از بیمارستانهای نیویورک، بدرود حیات گفت. ساعتی بعد، راديو المان اعلام کرد: محمد ارجمند - سلطان قالی جهان- به امروز درگذشت.

حاج محمد ارجمند کرمانی که بود و چگونه سلطان فرش جهان شد؟

تصویر حاج محمد ارجمند کرمانی

در سال ۱۳۴۹ش. (دو سال بعد از فوت ارجمند) دکتر منوچهر او احداث ساختمانی جدید، بیمارستان مزبور را تکمیل و به بیمارستان ۵۰ تختخوابی تبدیل نمود که هم اکنون مورد استفاده بیماران می باشد.
همچنین در قسمت جنوب غربی بیمارستان، ساختمان مدرنی با هزینه شخصی احداث نموده که طبقه فوقانی آن برای کلینیک دندانپزشکی و طبقه زیرین آن برای فیزیوتراپی اختصاص دارد.
آرامگاه حاج محمد ارجمند و فرزندش مرحومه حاجیه عصمت ارجمند - که او هم چندی مدیریت داخلی بیمارستان مذکور را به عهده داشت و در حین انجام وظیفه در تاریخ هیجدهم اسفند ۱۳۷۳- به سرای باقی شتافت - در محلی در قسمت جنوب غربی بیمارستان ارجمند قرار دارد.
این محل دارای چهار در می باشد که یک در آن مجاور در ورودی بیمارستان ارجمند، واقع است که گویی از این در، روح مرحوم ارجمند نظاره گر ورود و خروج بیماران - بویژه بیماران مستمند بهبود یافته ای - است که در این بیمارستان معالجه شده اند و از اینکه خداوند چنین توفیقی را به او عنایت فرموده که در دوران حیات خویش موفق به تأسیس چنین موسسه خیر و عام المنفعه ای، شود خرسند و شادمان و سپاسگزار است. ضمنا بر سر در آرامگاه مرحوم ارجمند نوشته شده؛ نام نیکی گر بماند ز آدمی و... به كزو ماند سرای زرنگار
با این امید که دیگر متمولان و سرمایه داران کرمانی، به این اسوۂ حسنه، اقتدا کنند و باقیات صالحات و نام نیکی از خود به یادگار بگذارند.

حاج محمد ارجمند کرمانی که بود و چگونه سلطان فرش جهان شد؟

حاج محمد ارجمند؛ سلطان فرش جهان

بیمارستان ارجمند
بیمارستان ارجمند یکی از بیمارستان‌های مجهر و فعال شهر کرمان است که روزانه پذیرای صدها بیمار کرمانی و غیر کرمانی می‌باشد.
مؤسس این بیمارستان، زنده یاد حاج محمد ارجمند کرمانی - بازرگان معروف فرش - بود که در سال ۱۲۷۱ش درکرمان، محله خواجه خضر، دیده به جهان گشود.
نامبرده در دوران حیات خویش تصمیم گرفت که باقیات و صالحاتی از خویش به جا بگذارد. ابتدا مدرسه ای در یکی از دهات کوهپایه، ساخت و سپس موضوع ساختمان یک مؤسسه درمانی را، مورد نظر قرار داد.
عملیات ساختمان این مؤسسه درمانی، روز پنجشنبه اول اردیبهشت ۱۳۲۸ شمسی - مطابق با ۲۲ جمادی الثانی سال ۱۳۶۸ قمری - در خیابان «ابن سینا» به عنوان بیمارستان و زایشگاه سی تختخوابی، آغاز شده. متن تاریخچه ساختمان بیمارستان، در شیشه حاوی محلولی، زیر یکی از ستون‌های بیمارستان، جای داده شد و سرانجام این بیمارستان در مهرماه ۱۳۳۲ش. افتتاح شد.

حاج محمد ارجمند کرمانی که بود و چگونه سلطان فرش جهان شد؟

زنده یاد دکتر منوچهر ارجمند


زنده یاد، ارجمند، به منظور تأمین هزینه‌های بیمارستان مزبور اصالتا از طرف خود و وکالتا از سوی زنده یاد محمود ارجمند فرزند خویش - املاک عمده ای را واقع در نقاط اطراف و مستغلاتی را هم در داخل شهر کرمان، وقف کرد که از درآمد آنها هزینه‌های بیمارستان و ده تخت ویژه بیماران مستمند تأمین گردد. همچنین، فرزند خود- دکتر منوچهر ارجمند - را، متولی این بیمارستان قرار داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)