کد خبر: ۴۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اولین همایش شعر «مشرق مطلق» در کرمان برگزار شد
دبیر انجمن ترانه کرمان با اشاره به قالب‌های مختلف ترانه و سبک‌های گوناگون در این عرصه گفت: ترانه در کرمان بسیار مهجور مانده است و ترانه سرایان کرمان گاه با تکیه بر استعداد و توانایی‌‌های فردی توانسته اند با ترانه سرایان و خوانندگان مطرح کشور ارتباط برقرار کنند و متاسفانه ترانه در کرمان به جایگاه واقعی خود دست نیافته است و تمام تلاش این انجمن این است که بتوان با معرفی ترانه کرمان و تربیت نسل‌های آینده، دین خود را به این مقوله ادا کند.

دبیر انجمن ترانه کرمان با اشاره به قالب‌های مختلف ترانه و سبک‌های گوناگون در این عرصه گفت: ترانه در کرمان بسیار مهجور مانده است و ترانه سرایان کرمان گاه با تکیه بر استعداد و توانایی‌‌های فردی توانسته اند با ترانه سرایان و خوانندگان مطرح کشور ارتباط برقرار کنند و متاسفانه ترانه در کرمان به جایگاه واقعی خود دست نیافته است و تمام تلاش این انجمن این است که بتوان با معرفی ترانه کرمان و تربیت نسل‌های آینده، دین خود را به این مقوله ادا کند.
به گزارش گفتارنو با حضور شاعران برجسته و مطرح کرمانی و با همت انجمن ترانه کرمان و انجمن ادبی دل عالم اولین همایش شعر «مشرق مطلق» در کرمان برگزار شد. در ابتدای این مراسم  دبیر انجمن ترانه کرمان ضمن خوشامدگویی به مسئولین، شاعران و مدعووین با اشاره به میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و رییس مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت : نکوداشت اهل بیت و ائمه اطهار علیهم السلام افتخاریست که خداوند به بندگان خوب خود عطا می‌نماید و شرکت در اینگونه همایش‌ها برکات و خواص خاص خود را دارد.
عبدالرحیم عبدالکریمی با اذعان به اینکه انجمن ترانه و انجمن دل عالم سعی کرده تا هم در مصائب آل الله و هم در شادی‌های اهل بیت عصمت و طهارت برنامه داشته باشد گفت: این موضوع باید در جامعه نهادینه شود که باید در شادی‌های آل محمد شاد و در مصائبشان اندوهگین بود و برگزاری جشن‌ها و همایش‌های اینگونه هیچ منافاتی با سیره اهل بیت ندارد.
دبیر انجمن ترانه همچنین با ارائه گزارشی در مورد نحوه تاسیس انجمن و شروع به کار آن از سال ۹۱ گفت: در آن زمان به همت معاونت فرهنگی وقت اداره ارشاد انجمن ترانه با حضور چند نفر از ترانه سرایان کرمانی شکل گرفت، اما به دلایل مختلف فعالیت آن متوقف شد و سپس از سال ۹۷ بار دیگر این انجمن فعالیت خود را آغاز کرده است.
عبدالکریمی با اشاره به اینکه در دوسال گذشته اکثربرنامه‌های انجمن به صورت مجازی برگزار شده است اظهار امیدواری کرد با پایان یافتن بیماری کویید ۱۹ بتوان بیش از پیش به اجرای برنامه‌های زنده و با حضور مردم پرداخت.
وی با اشاره به قالب‌های مختلف ترانه و سبک‌های گوناگون در این عرصه اظهار داشت: ترانه در کرمان بسیار مهجور مانده است و ترانه سرایان کرمان گاه با تکیه بر استعداد و توانایی‌‌های فردی توانسته اند با ترانه سرایان و خوانندگان مطرح کشور ارتباط برقرار کنند و متاسفانه ترانه در کرمان به جایگاه واقعی خود دست نیافته است و تمام تلاش این انجمن این است که بتوان با معرفی ترانه کرمان و تربیت نسل‌های آینده، دین خود را به این مقوله ادا کند.
وی افزود: بسیاری از مردم ترانه را جزو قالب‌های شعری ضعیف و در رده‌های پایین می‌بینند در حالی‌که ترانه خاستگاهی بالاتر و والاتر از سایر قالب‌های شعری دارد و ترانه سرا کسی است که باید ضمن شناختن قالب‌های مختلف شعر برآنها تسلط نیز داشته باشد تا بتواند یک ترانه محکم و قابل قبول ارائه دهد.

از انجمن‌های ادبی حمایت می‌کنیم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این همایش با اظهار خرسندی از برگزاری اینچنین همایش‌ها و برنامه‌ها طی سخنانی گفت : خوشحالم که طی این سال‌ها به همت انجمن‌های مختلف ادبی از جمله انجمن ترانه کرمان و انجمن دل عالم شاهد برگزاری چنین همایش‌های باشکوهی در سطح استان هستیم.
محمد رضا علیزاده افزود : در کرمان حدود ۳۰ انجمن ثبت شده وجود دارد که این اتفاق خوبیست و نشان از فعالیت بالا و شکوفایی این محافل است.
علیزاده افزود: در گذشته چنین محافلی مثل انجمن خواجو وجود داشت که چراغ آن توسط پیشکسوتان روشن بود و کماکان هم فعالیت دارد اما اکنون دیگر آن انحصار وجود ندارد و امروز انجمن‌های فراوانی در حوزه‌ها و قالب‌های مختلف فعالیت می‌کنند و این اتفاق خوبیست و ما هم سیاستمان براین است که در حد توان از این انجمن‌ها حمایت کنیم چرا که انجمن‌های ادبی از معدود انجمن‌هایی هستند که نه درآمدی دارند و نه اسپانسر و حامی و همه بخاطر عشق و علاقه پای کار آمده اند و من هم امیدوارم که بتوانیم بیش از پیش از این انجمن‌ها حمایت کنیم و تلاشمان این است که به هر صورت که شده در کنار انجمن‌ها باشیم.

در شادی اهل بیت شریک نیستیم
در ادامه  دبیر انجمن ادبی دل عالم و عضو هیات مدیره انجمن ترانه با اشاره به اینکه انجمن‌های ادبی با همکاری و هم افزایی می‌توانند کارهای بزرگی را به ثمر بنشانند گفت: تصمیم داریم در تاریخ‌های آیینی در طول سال همایش‌های مختلفی را در راستای نکوداشت مقام شامخ اهل بیت عصمت و طهارت برگزار کنیم.
سید علی منصوریان با اشاره به اینکه ما همیشه در غم‌های اهل بیت شریک بوده‌ایم اما متاسفاته در شادی‌های ایشان چندان شریک نیستیم؛ اظهار داشت: همانطور که عنوان شد سعی داریم در اعیاد مختلف و با برنامه ریزی، یاد اهل بیت را جاودانه سازیم.
در ادامه این همایش همچنین استاد احمد اسد الهی به بیان خاطراتی از حسینیه و محله خواجه خضر که این همایش در آن مکان برگزار شد، پرداخت.
اجرای مداحی و مولودی خوانی توسط مداح اهل بیت آقای حسین ارغایی و صحبت‌های حاج آقای مهدوی عضو هیات امنای حسینیه خواجه خضر از بخش‌های دیگر این مراسم بود و در پایان نیز از شاعران و حاضران در همایش با اهدا کتاب و هدایایی تجلیل به عمل آمد.
لازم به ذکر است همایش «مشرق مطلق» با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، انجمن ترانه کرمان و انجمن‌ دل عالم و همکاری بسیارخوب کانون شاعران آیینی و تکیه و حسینیه خواجه خضر برگزار شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)