کد خبر: ۴۲۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه هنوز در شرایط پاندمی کل دنیا قرار داریم تا واکسیناسیون کامل و زنجیره بیماری قطع شود، گفت: به طور کلی همه واکسن‌ها موثر هستند و تفاوت عمده‌ای به لحاظ کنترل زنجیره بین واکسن‌ها قائل نمی‌شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه هنوز در شرایط پاندمی کل دنیا قرار داریم تا واکسیناسیون کامل و زنجیره بیماری قطع شود، گفت: به طور کلی همه واکسن‌ها موثر هستند و تفاوت عمده‌ای به لحاظ کنترل زنجیره بین واکسن‌ها قائل نمی‌شویم.
دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد شامگاه ۲۴ آبان ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی کرمان درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار کرد: به دلیل پهناور بودن استان، هم پیک‌های ایجاد شده طولانی‌تر است و هم فروکش کردن پیک به طول می‌انجامد.
وی با اشاره به اینکه از دو هفته قبل روند نزولی ابتلا به بیماری در استان متوقف شده، افزود: در اوج پیک نزدیک به ۲۰۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان کرمان بستری بود؛ دو هفته قبل به کمتر از یک سوم رسید و در هفته گذشته اندی تعداد بیماران بستری و سرپایی ما اضافه و روند نزولی بیماری متوقف شده است.
رشیدی نژاد بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰ بیمار در استان بستری و از این تعداد حدود ۲۵۰ مورد مبتلای قطعی هستند که در اوج پیک نزدیک به ۶۰ درصد بیماران تست مثبت داشتند. ضمن اینکه نزدیک به ۴۰۰ بیمار نیز براساس علائم بالینی با تشخیص کرونا بستری هستند، ۱۴۰ بیمار در آی سی یو‌ها و ۵۰ بیمار تحت ونتیلاتور قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: در کل دنیا روند بیماری متوقف نشده و در برخی نقاط موج ششم نیز آغاز شده است. وضعیت بیماری به این برمی گردد که اکثر افراد جامعه واکسینه شده و بعد از آن شاید پیک بیماری را نداشته باشیم و تا آن زمان باید رعایت پروتکل ها، فاصله گذاری و زدن ماسک را داشته باشیم تا این همه گیری کنترل و زنجیره بیماری قطع شود لذا تا زمانی که همه گیری هست، ویروس جهش‌های متفاوتی پیدا می‌کند و موجب همه گیری بیشتری در جامعه می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین جهشی که با آن سر و کار داریم، ویروس دلتاست، تصریح کرد: در کل کشورمان و استان کرمان هنوز پیک ششم کرونا آغاز نشده، اما باید مراقبت و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم ضمن اینکه آمادگی‌ها در مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد.
رشیدی نژاد در ادامه با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در استان کرمان عنوان کرد: تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده که بیش از دو میلیون و ۲۰ هزار نفر نوبت اول و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هر دو دوز را دریافت کرده اند. نسبت به جمعیت هدف استان، نزدیک به ۷۹ درصد هم استانی‌ها یک نوبت واکسن دریافت کرده اند و زمان دریافت دوز دوم واکسن‌ها متفاوت است.
وی درباره تاثیر واکسیناسیون بر بیماری کرونا اظهار کرد: ثابت شده افرادی که دچار کرونا شده و به بیمارستان مراجعه داشته و واکسن زده بودند، با علائم خفیف و بدحالی کمتر بوده و به طور مشخص مرگ و میر در بین کسانی که واکسن زدند، بسیار کم بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه به طور قطعی می‌توان گفت واکسن شدت و وخامت بیماری و عوارض بد بیماری را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: در دنیا بسیاری از بیماری‌ها را با واکسن ریشه کن کردیم و بسیاری را با واکسن می‌توانیم کنترل کنیم و دلیل قانع کننده‌ای است که واکسن تحریک ایمنی ایجاد می‌کند علیه ویروسی که می‌خواهد وارد بدن شود م سیستم دفاعی را وادار می‌کند با این ویروس مقابله کند.
وی با اشاره به اینکه هنوز در شرایط پاندمی کل دنیا قرار داریم تا واکسیناسیون کامل و زنجیره بیماری قطع شود، گفت: به طور کلی همه واکسن‌ها موثر هستند و تفاوت عمده‌ای به لحاظ کنترل زنجیره بین واکسن‌ها قائل نمی‌شویم.
رشیدی نژاد درباره دوز سوم واکسن کرونا اظهار کرد: طبق برنامه‌ای که وزارت بهداشت اعلام کرده کار رآغاز کردیم و برحسب نوع واکسنی که تزریق شده از جمله سینوفارم، بهارات و برکت، افراد بعد از گذشت چهار ماه می‌توانند دوز یادآور را تزریق کنند و کسانی که واکسنشان ویروس فعال بوده، بعد از گذشت شش ماه دوز یادآور را می‌توانند دریافت کنند.
وی ادامه داد: کادر بهداشت و درمان، افراد بالای ۶۰ سال، جانبازان و معلولان، کسانی که نقص ایمنی و بیماری‌های مزمن دارند توصیه می‌شود مراجعه و دوز یادآور را دریافت کنند ضمن اینکه واکسن نوبت سوم می‌تواند متفاوت از دو دوز قبلی باشد مثلا آسترازنکا باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر فردی علائم بیماری دارد قبل از تزریق واکسن باید تست کرونا بدهد و کسی که دچار بیماری شده بعد از چهار هفته از بهبود علائم می‌تواند واکسن بزند.
وی اظهار کرد: ۳۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان کرمان داریم و علاوه بر آن در بیمارستان‌ها برای کادر درمان و برخی مراکز بهداشتی درمانی و حتی تیم‌های سیار در برخی مناطق حاشیه شهر برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و در خانه‌های بهداشت روستا‌ها تیم‌های سیار کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند.
رشیدی نژاد تصریح کرد: هیچ کمبودی در هیچ کدام از مراکز بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ تعداد و انواع واکسن‌ها نداریم و از هم استانی‌ها درخواست داریم حتما برای تزریق واکسن مراجعه کنند.
وی بیان کرد: خانم‌های باردار از سن ۱۲ هفتگی بارداری می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)