کد خبر: ۴۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق کرمان:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: قیمت تمام‌شده انرژی در کشور درست محاسبه نمی‌شود و همین، کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درزمینه انرژی خورشیدی را نیز به دنبال دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: قیمت تمام‌شده انرژی در کشور درست محاسبه نمی‌شود و همین، کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درزمینه انرژی خورشیدی را نیز به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا، سید مهدی طبیب زاده روز پنجشنبه در جلسه بررسی انرژی‌های خورشیدی در محل استانداری کرمان تصریح کرد: وقتی قیمت تمام شده انرژی درست محاسبه نشود، سیگنال‌های اشتباهی به سرمایه گذار برای رفتن به سوی انرژی خورشیدی می‌دهد.
وی با تشریح مشکلات حوزه تامین انرژی در واحد‌های تولیدی تاکید کرد: تامین برق از شبکه موجود کشور با همین روال کنونی در سال‌های بعد امکان پذیر نیست لذا اگر با همین رویه پیش برویم خاموشی‌های زیادی را خواهیم داشت و صنایع باید خود به دنبال تامین برق و تاسیس نیروگاه باشند.
طبیب زاده با بیان اینکه باید از سایر انرژی‌ها برای تامین نیاز استان به انرژی استفاده کنیم افزود: ناتوانی دولت در پرداخت طلب سرمایه گذاران از جمله دیگر علت‌های استقبال کم سرمایه گذاران در این بخش است.
به گفته وی شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۶ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند.
وی تصریح کرد: میزان بدهی دولت به نیروگاه‌های خورشیدی تا پایان سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان بوده که سه هزار میلیارد تومان اصل و بقیه تاخیرهاست.
به گفته طبیب زاده در سال ۱۴۰۰ این میزان ۶.۵ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۰ درصد پرداخت شده لذا با این بدهی سنگین دولت (وزارت نیرو) به نیروگاه‌های خورشیدی دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری و توسعه این نیروگاه‌ها وجود ندارد بنابراین شرط اصلی ایجاد انگیزه و تشویق برای سرمایه گذاری این است که وزارت نیرو تعهدات خود را نسبت به این تولیدکنندگان ایفا کند.
رئیس اتاق کرمان استفاده از ظرفیت‌های قانونی، اصلاح قیمت و پیش‌خرید انرژی‌های تجدیدپذیر را از جمله راهکار‌های ترغیب سرمایه گذاران حوزه انرژی خورشیدی خواند و گفت: امور مربوط به انرژی خوشیدی در وزارت نیرو تقریبا متوقف شده است و این رویه با چشم انداز تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی همخوانی ندارد.
وی در عین حال تاکید کرد: در حال ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای راه اندازی انرژی خورشیدی در سرمایه گذاران هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد: خوشبختانه همه مراجع ذیصلاح در بخش خصوصی با یکدیگر متحد شده اند و تلاش داریم در بودجه ۱۴۰۱ به انرژی خورشیدی توجه بیشتری شود.

به دنبال تخصیص زمین برای انرژی خورشیدی هستیم
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه با بیان اینکه مسائل این حوزه باید قدم به قدم حل شود گفت: به جای کلی گویی باید مسائل را یکی یکی حل کنیم؛ ما نیز هر حمایتی بتوانیم انجام می‌دهیم.
حسین مهرابی با اشاره به برنامه احداث نیروگاه ۲ هزار مگاواتی خورشیدی در کرمان افزود: سرمایه گذار می‌گوید هر استانی به ما زمین دهد سریع پنل‌ها را می‌چینید؛ لذا باید بزودی زمین را فراهم کنیم تا سرمایه گذاری شکل گیرد.
وی پیشنهاد داد که در این زمینه نامه‌ای با امضای استاندار کرمان برای وزارت نیرو ارسال و مقدمات انجام این سرمایه گذاری فراهم شود؛ در این زمینه برخی امور با تهاتر نیز قابلیت پیگیری دارد.

برخی مصوبه‌ها تنها روی کاغذ هستند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان کرمان نیز گفت: فناوری و دانش تولید سلول خورشیدی در کشور وجود ندارد و استان کرمان در حال راه اندازی واحد تولیدی سلول خورشیدی است.
مهدی حسینی نژاد با تاکید براینکه به دنبال تکمیل زیرساخت‌های انرژی (آب، برق و گاز) صنایع هستیم تصریح کرد: صنعت استان به ۶ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق نیاز دارد و تاکنون توسط واحد‌های صنعتی حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات تامین و هزار مگاوات نیز در حال انجام است.
این مسئول تصریح کرد: تهاتر‌هایی که در این زمینه مقرر بود انجام شود فقط روی کاغذ بوده و عملیاتی نشده است.
وی با تبیین مسیر‌های پرپیچ و خم تخصیص آب خلیج فارس به صنایع استان اظهار کرد: اولین گام کارگروه‌ها باید این باشد که بروکراسی اداری داخلی را حل کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)