کد خبر: ۴۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
روزنامه اعتماد: كشور چندان از امتيازات طبيعي حاكميت يكدست سود نمي‌برد
در زمينه‌هاي كلي‌تر هم هنوز امتيازات حاكميت يكدست خود را نشان نداده است و دولت يا انگيزه و اعتقادي به اصلاح برخي رويكردها ندارد يا او هم توان دست زدن به اقدامات جسورانه را در خود نمي‌بيند. مثلا در بودجه پيشنهادي دولت براي سال 1401 نشاني از جراحي‌هاي ضروري كه بسياري از اقتصاددانان بر آن تاكيد دارند، نمي‌بينيم و حمايت همه اركان نظام باعث مواجهه جسورانه قوه مجريه با گردش مالي كشور نشد. مثلا اگرچه بودجه نهادهاي غيرپاسخگو در برابر دولت و مجلس در كل زياد نيست ولي مي‌دانيم كه در شرايط بغرنج اقتصادي حساسيت فراواني نسبت به آن وجود دارد.

جعفر گلابي در روزنامه اعتماد نوشت: سال‌هاست كه برخي ناظران و تحليلگران بر اين عقيده‌اند كه حضور اصلاح‌طلبان در ساختار قدرت در جمهوري اسلامي نه‌ تنها بي‌فايده است بلكه بعضا همراه خسارات و ضررها و اتلاف منابع خواهد بود. آنها در تبيين نظر خويش اظهار مي‌كنند كه بسياري از بايدهاي اصلاح‌طلبانه چه در روابط بين‌الملل و چه در موضوعات مهم داخلي اجتناب‌ناپذيرند و در شرايط عادي خود اصولگرايان هم ناچار به پذيرش آن هستند و چنانچه مسووليت اجرايي كشور به‌عهده ايشان باشد بدون تزاحم‌هاي جاري حداقل برخي واقعيت‌ها را مي پذيرند و منافع ملي از اين زاويه بهتر تامين مي‌شود.
مثلا اين تحليلگران معتقدند كه اگر قرار است در زمينه پرونده هسته‌اي مصالحه‌اي با غرب صورت گيرد حاكميت مايل است كه اين امر مهم توسط دولتي اصولگرا صورت گيرد لذا احتمال موفقيت برنامه‌هاي تشنج‌زدا بسيار بيشتر خواهد بود. در ديگر زمينه‌ها هم اين دسته از ناظران معتقدند كه يك دولت اصولگرا با توجه به همراهي اركان قدرت بهتر و بدون مانع‌تراشي‌ها و تخريب‌ها خواهد توانست اصلاحات ضروري را به نتيجه برساند و مردم را از آن منتفع كند. البته در اين زمينه بحث و مجادله بسيار وجود دارد مثلا اگر دولت آقاي احمدي‌نژاد را يك دولت اصولگرا بدانيم، خواهيم ديد كه اين فرضيه حتي در دوره اول تصدي او محقق نشد و در بسياري از زمينه‌ها نه تنها شاهد برداشتن گام‌هاي سودمند در جهت منافع ملي نبوديم بلكه دچار پس‌رفت‌هاي بزرگ شديم كما اينكه مثلا در باب تشنج‌زدايي با كشورهاي مختلف به ورطه خطرناكي وارد شديم و 7 قطعنامه خطرساز از شوراي امنيت سازمان ملل دريافت كرديم! در مورد مسائل داخلي هم آن دولت از پشتيباني‌هاي حاكميتي فقط در جهت رويكردهاي مغشوش خود استفاده كرد و در برخي زمينه‌ها ازجمله برخورد با مطبوعات و منتقدان عملكردي بسته و به‌شدت تنگ‌نظرانه نشان داد.
اما در حال حاضر هر چند براي قضاوت نهايي درخصوص امتيازات حكومت يكدست با توجه به تصدي كوتاه‌مدت دولت آقاي رييسي زود است ولي نظر به جهت‌گيري‌هاي قوه مجريه در سيزدهمين دوره خود مي‌توان به مقدماتي رسيد و در اين نوع تحليل‌ها مناقشه جدي كرد. دولت آقاي رييسي در زمينه برجام و ورود به مذاكرات ابتدا تاخير فراوان داشت درحالي كه مواضع كنوني را مي‌توانست خيلي زودتر اتخاذ كند و نيازي به اين همه تاخير وجود نداشت و چه بسا ثابت شود كه تعلل مذكور درنهايت به ضررمان بوده است. اگر اطمينان كافي به دولت آقاي روحاني نبود و مشكل مذاكره مستقيم با امريكا از اين ناحيه سرچشمه مي‌گرفت دولت آقاي رييسي كه مورد وثوق است ولي مي‌بينيم كه بازهم مشكل عدم مذاكره مستقيم با امريكا وجود دارد و خود دولت هم هيچ تمايلي به آن نشان نمي‌دهد. در زمينه مسائل داخلي هم به نظر مي‌رسد كه دولت سيزدهم بعضا خود مقوم روندهاي موجود است و از ظرفيت حمايت حاكميت براي اصلاح بخشي از امور ضروري استفاده نمي‌كند. براي نمونه مي‌توان به برخورد با تجمعات اصفهان اشاره كرد كه دولت امكان حضور پررنگ و نقش‌آفريني موثر براي ادامه مواجهه سهله و سمحه را داشت و ابتدا توافقي هم صورت گرفت ولي در ادامه گويي دستگاه اجرايي به كناري رفت و پيگير روش مداراي اوليه نشد.
در زمينه‌هاي كلي‌تر هم هنوز امتيازات حاكميت يكدست خود را نشان نداده است و دولت يا انگيزه و اعتقادي به اصلاح برخي رويكردها ندارد يا او هم توان دست زدن به اقدامات جسورانه را در خود نمي‌بيند. مثلا در بودجه پيشنهادي دولت براي سال 1401 نشاني از جراحي‌هاي ضروري كه بسياري از اقتصاددانان بر آن تاكيد دارند، نمي‌بينيم و حمايت همه اركان نظام باعث مواجهه جسورانه قوه مجريه با گردش مالي كشور نشد. مثلا اگرچه بودجه نهادهاي غيرپاسخگو در برابر دولت و مجلس در كل زياد نيست ولي مي‌دانيم كه در شرايط بغرنج اقتصادي حساسيت فراواني نسبت به آن وجود دارد.
دولت سيزدهم كه در اصولگرا بودنش خلاف نيست اين قدرت را داشت كه حداقل روند حذف اين اختصاص‌ها را آغاز و از هم‌اكنون زمينه را براي قطع كامل بودجه‌هاي دولتي به بسياري از اين نهادها آغاز كند. حداقل آنكه كسي نمي‌توانست دولت آقاي رييسي را به غرب‌گرا بودن و بي‌توجهي به نهادهاي مذهبي متهم كند. نه‌ تنها چنين ضرورتي كه در درازمدت به نفع خود نهادهاي مذهبي هم هست محقق نشد، بلكه بودجه‌هاي آنها افزايش قابل ملاحظه پيدا كرد! درواقع در مثال‌هاي بالا نشان داده مي‌شود كه مشكل اصلاحات ضروري در جامعه ما ناشي از تصدي دولت‌هاي غيراصولگرا و مانع‌تراشي‌ها در مقابل آنها نيست.
مشكل اصلي اين است كه بخش بزرگ و تعيين‌كننده ساختار قدرت قائل به ضرورت انجام اصلاح بسياري از روندها نيست و وقتي حاكميت يكدست مي‌شود احتمالا خود دولت هم به تثبيت روندهاي مذكور مي‌پردازد. به عبارت ديگر كشور چندان كه انتظار مي‌رود از امتيازات طبيعي حاكميت يكدست هم سود نمي‌برد و اين بسيار خطرناك است. اميد است دولت آقاي رييسي خلاف اين تحليل را ثابت كند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)