کد خبر: ۴۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
آمار یک شرکت بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته میلادی حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت به چین صادر کرده که ۴۰ درصد بیشتر از سطح ماه پیش از آن است. چین اصلی‌ترین خریدار طلای سیاه ایران است. از این‌رو به نظر می‌رسد میزان پیش‌بینی شده فروش نفت ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دو برابر این میزان برآورد شده است.

صادرات طلای‌سیاه ایران به چین ماه گذشته ۴۰‌درصد رشد کرد

آمار یک شرکت بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته میلادی حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت به چین صادر کرده که ۴۰ درصد بیشتر از سطح ماه پیش از آن است. چین اصلی‌ترین خریدار طلای سیاه ایران است. از این‌رو به نظر می‌رسد میزان پیش‌بینی شده فروش نفت ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دو برابر این میزان برآورد شده است.
به نوشته دنیای اقتصاد ایران در‌ماه میلادی گذشته روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه به چین صادرات نفت داشته که ۴۰‌درصد رشد را نسبت به ماه قبل از آن نشان می‌دهد. طبق داده‌های شرکت اطلاعات بازار کپلر، ایران در نوامبر در مجموع تقریبا ۱۸ میلیون بشکه نفت به بزرگ‌ترین مشتری خود به فروش رسانده است. برخی معامله گران البته مدعی‌اند بهای نفت ایران با تخفیف دست کم ۴‌دلاری در هر بشکه نسبت به شاخص برنت معامله می‌شود.
این رشد در نتیجه صادرشدن جواز‌های بیشتر برای واردات نفت پالایشگاه‌های خصوصی چین رخ داده است، با این حال پیش بینی می‌شود واردات نفت چین از منابع مختلف از جمله ایران از این به بعد تا فوریه ۲۰۲۲ دچار افت شود. در حالی منابع خارجی صادرات نفت ایران که قریب‌به‌اتفاق آن به چین روانه می‌شود را در ماه‌های مختلف یک سال گذشته بین ۲۵۰ تا ۷۳۰ هزار بشکه در روز تخمین می‌زنند که رقم برآورد شده برای صادرات سال ۱۴۰۱ در لایحه بودجه ۲/ ۱ میلیون بشکه آورده شده است. منابع غیررسمی داخلی و برخی نمایندگان مجلس البته از ارقامی بین یک تا ۵/ ۱ میلیون بشکه برای صادرات فعلی نفت ایران سخن می‌گویند.

افزایش ۴۰‌درصدی صادرات به چین
چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است در ماه میلادی گذشته (نوامبر) واردات نفت خود از ایران را افزایش داد، چراکه پالایشگران مستقل این کشور معروف به «تیپات» سهمیه‌های وارداتی اضافی برای سال ۲۰۲۱ دریافت کردند.
به گزارش بلومبرگ به نقل از شرکت اطلاعات بازار کپلر، این کشور در ماه گذشته تقریبا ۱۸‌میلیون بشکه نفت معادل حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز از ایران واردات داشته است. این رقم نزدیک به ۴۰‌درصد رشد را نسبت به سطوح ماه اکتبر نشان می‌دهد و بالاترین حجم فروش از آگوست به حساب می‌آید، با این حال انتظار می‌رود جریان نفت ایران به چین در ماه‌های آتی افت کند، چراکه بازرسی‌های محیط‌زیستی دولت چین از تیپات‌ها افزایش یافته و تقاضا به دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش می‌یابد. پالایشگاه‌های مستقل چین از آنجا که سهمیه‌های جدید وارداتی خود را اواسط ماه اکتبر دریافت کرده بودند، منتظر یک دوره افزایش خرید نفت پیش از پایان سال بودند. این موضوع باعث شد نورافکن توجهات روی گرید نفتی ESPO روسیه که از شرق‌دور معمولا کمتر از یک هفته زمان می‌برد تا به این کشور برسد و همچنین نفت ایران که در دریا نزدیک سواحل چین و حوالی سنگاپور و مالزی ذخیره می‌شود، تنظیم شود. کپلر می‌گوید که مجموع نفت و میعانات گازی ذخیره شده در دریا نزدیک به مناطق کلیدی آسیا به پایین‌ترین حد از سپتامبر رسیده است. این شرکت که داده‌های نفتکش‌ها را ردیابی می‌کند، تخمین می‌زند نیمی از نفت ذخیره‌شده در دریا متعلق به ایران و ونزوئلا باشد. معامله گران می‌گویند محموله‌های نفت ایران با یک تخفیف حداقل ۴‌دلاری نسبت به شاخص ICE برنت به فروش می‌رسند. با وجود این ارقام کپلر، داده‌های رسمی دولتی چین اثری از واردات نفت ایرانی از دسامبر ۲۰۲۰ ندارد. عرضه نفت ایران اغلب به‌نام نفت عمان یا مالزی به مشتریان می‌رسد. بر اساس این گزارش، پالایشگران مستقل چین انعطاف پذیری کافی برای خرید نفت ارزان ایران را دارند چراکه بسیاری از آن‌ها برخلاف دیگر پالایشگران آسیایی قرارداد‌های بلندمدتی با تولیدکنندگان خاورمیانه ندارند. این پالایشگاه‌ها نفت ایران را از طریق اشخاص ثالث خریداری می‌کنند که به طور عادی دارایی‌هایی در آمریکا ندارند که نگران جریمه یا تحریم از سوی این کشور باشند. یونتائو لیو، تحلیلگر انرژی اسپکتس در لندن می‌گوید افزایش واردات نوامبر چین احتمالا فعلا پایان یابد چراکه انتظار می‌رود جریان عرضه تا اواخر فوریه ۲۰۲۲ پس از تعطیلات سال نو چینی و المپیک زمستانی پکن که ۲۰‌فوریه پایان می‌یابد، محدود باشد.

مقایسه با ارقام بودجه ۱۴۰۱
نمودار شرکت کپلر از واردات نفت ایران نشان می‌دهد این کشور از ژوئن سال ۲۰۲۰ تاکنون در هیچ ماهی کمتر ۸ میلیون بشکه از ایران وارد نکرده است که معادل حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز است. همچنین بیشترین فروش ماهانه نفت ایران به چین از ابتدای سال گذشته میلادی در‌ماه مه رخ داد که ۸/ ۲۲ میلیون بشکه طلای‌سیاه ایرانی (برابر با ۷۳۵ هزار بشکه در روز) به این کشور تحویل داده شد. پیش از این، شرکت ورتسکا آنالیتیکس هم صادرات نفت ایران به چین را در سه‌ماه آگوست، سپتامبر و اکتبر به ترتیب ۶۶۰، ۵۴۵ و ۴۷۰ هزار بشکه در روز تخمین زده بود که نزدیک به ارقام کپلر است. کپلر برای ماه اکتبر گفته ۴۲۲ هزار بشکه نفت در روز به چین صادر شده است که در ماه گذشته با ۴۰‌درصد رشد به ۶۰۰ هزار بشکه روزانه رسیده است. در صورتی‌که این آمار را معتبر بدانیم و فرض کنیم تقریبا همه نفت ایران به چین صادر می‌شود و وضعیت تحریمی ایران هم تغییری نکند، پیش بینی ۲/ ۱ میلیون بشکه فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از میزان تحقق پذیری کمی برخوردار خواهد بود، با این حال منابع داخلی در یکی دو ماه گذشته مرتبا از افزایش محسوس صادرات نفت و درآمد آن سخن گفته اند و برخی نمایندگان از فروش بیش از یک‌میلیون بشکه در روز در حال‌حاضر سخن گفته اند. مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از این افراد است که معتقد است چنین پیش بینی از میزان فروش نفت منطقی است. شریعتی در گفتگو با «خانه‌ملت» در روز جمعه گفت: «اگرچه در لایحه دولت و مصوبه مجلس میزان و قیمت فروش نفت و میعانات گازی و نرخ تسعیر ارز ذکر نمی‌شود، اما براساس محاسبات انجام‌شده در بودجه سال آینده فروش روزانه یک و دو دهم میلیون بشکه نفت و میعانات گازی پیش بینی و قیمت هر بشکه نفت ۶۰ دلار و نرخ هر دلار هم ۲۳‌هزار تومان در نظر گرفته شده است.» او افزود: «همچنین با لحاظ سهم صندوق توسعه ملی، شرکت نفت و ۳‌درصد مناطق محروم، حدود ۳۸۱‌هزار میلیارد تومان سهم درآمدی دولت از منابع نفتی می‌شود که به‌نظر می‌آید عدد منطقی و قابل‌تحقیق است، چراکه اکنون نزدیک به همین عدد فروش داریم و با توجه به تک‌نرخی شدن ارز در بودجه ۱۴۰۱ کسب این میزان درآمد نفتی برای دولت منطقی است.»

برداشت از ذخایر یا واردات بیشتر از ایران؟
کلاید راسل، ستون نویس خبر‌گزاری رویترز در یک یادداشت تخمین زده چین احتمالا در ماه نوامبر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه در روز از ذخایر تجاری و استراتژیک خود مصرف کرده است چراکه میزان تصفیه نفت در پالایشگاه‌ها از نفت در دسترس برای این کشور بیشتر بوده است. کلاید با استناد به آمار داخلی چین گفته؛ این کشور در نوامبر ۱۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده که ۳/ ۱۴ درصد رشد نسبت به سطوح اکتبر نشان می‌دهد. با احتساب تولید داخلی چین، مجموع این نفت به ۱۴/ ۱۴ میلیون بشکه خواهد رسید؛ در حالی‌که پالایشگاه‌های این کشور روزانه ۵۱/ ۱۴ میلیون بشکه نفت تصفیه کرده اند. چنین اختلافی از نظر راسل نشانگر روی‌آوردن چین به ذخایر تجاری و استراتژیک نفت برای ششمین‌ماه در هشت‌ماه اخیر بوده است. با این حال، این اختلاف‌حساب همچنین می‌تواند مصرف بخشی از عرضه نفت تحریمی ایران و ونزوئلا را نشان دهد که در آمار رسمی به آن اشاره‌ای نمی‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)