کد خبر: ۴۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پراکندگی و آشفتگی و جزیره‌ای به مسائل فکر کردن تنها در مسائل اقتصادی وجود ندارد؛ بلکه در مسائل سیاسی هم این رویه وجود دارد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پراکندگی و آشفتگی و جزیره‌ای به مسائل فکر کردن تنها در مسائل اقتصادی وجود ندارد؛ بلکه در مسائل سیاسی هم این رویه وجود دارد.
به گزارش ایلنا مهدی آیتی درباره این‌که این روز‌ها مشاهده می‌شود تصمیمات اقتصادی در دولت دارای یک متولی نیست و ناهماهنگی در این تیم مشاهده می‌شود؛ به طوری که محسن رضایی معاون اقتصادی دولت از پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی در دی ماه خبر می‌دهد، اما وزیر اقتصاد می‌گوید تاریخ پرداخت این یارانه مشخص نیست، گفت: امروز کشور با مشکلات داخلی و خارجی روبه‌رو است و باید به طور موازی هر دو مشکل موجود را حل کنیم تا از بن‌بست و انسداد خارجی و داخلی خارج شویم.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات داخلی ادامه داد: مشکل داخلی کشور این است که یک پراکندگی، آشفتگی و بی‌نظمی در تمام سازمان‌ها و ارگان‌های حاکمیت از جمله در دولت وجود دارد؛ که شما این پراکندگی و تضاد در نظریات و اختلافات آرای کارشناسی را در دولت، مجلس، ارگان‌ها، و برخی نهاد‌ها مشاهده می‌کنید.
وی با بیان این‌که در حال حاضر تضاد‌های سیاسی و اقتصادی در داخل کشور وجود دارد به طوری که چند نظریه اقتصادی را برای سروسامان دادن به مشکلات کشور مشاهده می‌کنید، اظهار داشت: به طور مثال امروز مطرح می‌شود یارانه نقدی پرداخت شود یا غیر نقدی؟ چگونه باید دهک‌های پایین را از دهک‌های بالا جدا کنیم که توزیع منابع عادلانه صورت گیرد؟ و یا در طرحی که جدیدا مطرح شده است به هر کد ملی مثلا روزی هزار تومان سهمیه بنزین پرداخت می‌شود که کارشناسی‌های مختلفی درباره‌اش مطرح می‌شود که به اعتقاد من همین امر می‌تواند بعد‌ها فساد ایجاد کند.
آیتی با اشاره به اینکه تشتت و آشفتگی در آرا و نظرات دولت دیده می‌شود، گفت: آقای رئیسی معاون اول‌شان آقای مخبر را رئیس تیم اقتصادی می‌گذارد و بعد یک دفعه آقای محسن رضایی را معاون اقتصادی خودشان قرار می‌دهد! آن هم در شرایطی که آقای رضایی خودش را بسیار بالاتر از آقای مخبر می‌داند و شاید هم این احساس را دارد که او به عنوان معاون اقتصادی باید تصمیم نهایی را بگیرد و حرف آخر را بزند در حالی که آقای مخبر یک اختیاراتی دارد که وی ندارد، از همین رو به نظر می‌آید آقای رضایی حالت مشاور و تشریفاتی پیدا کرده است تا معاون اقتصادی؛ آقای مخبر هم بیشتر حالت عملیاتی و میدانی دارد؛ مشخص است این عوامل در کنار همدیگر از یک سو باعث می‌شود طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی به نتیجه نرسد که خروجی‌اش گرانی، تورم و مشکلات معیشتی است، از یک سو هم باعث سردرگمی مردم می‌شود.
وی ادامه داد: سردگمی‌ها باعث شده است برای یک تصمیم‌گیری کوچک مانند ترمیم وضعیت حقوق فرهنگیان و بازنسشتگان، تعیین پاداش و عیدی آخر سال وضعیت نامشخص باشد که این امر نشان می‌دهد انسجام و وحدت در دولت وجود ندارد.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پراکندگی و آشفتگی و جزیره‌ای به مسائل فکر کردن تنها در مسائل اقتصادی وجود ندارد؛ بلکه در مسائل سیاسی هم این رویه وجود دارد. امروز مشاهده می‌کنیم هیأتی از کشورمان در وین برای مسائلی که وجود دارد مذاکره می‌کند، بعد روزنامه کیهان یک مرتبه علیه این هیأت مطلب می‌نویسد و یا به طور مثال در خود هیأت مذاکرات حرف‌های مختلف و متضاد زده می‌شود، مشاده می‌کنیم از قول وزیر امور خارجه یک حرفی زده می‌شود و نماینده وزیر امور خارجه آقای باقری‌کنی یک حرف دیگر می‌زند! و یا در سازمان ملل هم مشاهده می‌کنیم نماینده کشورمان در راستای سیاست‌های ما یک چیزی می‌گوید، اما وزارت خارجه با وی هاهنگ نیست.
وی با بیان این که تضاد‌های بسیاری در مسائل خارجی و داخلی وجود دارد، عنوان کرد: اشاره کردم در کشور ما ۲ مشکل وجود دارد؛ مشکل دوم ما مسائل خارجی است در حال حاضر چرا نمی‌توانیم وضعیت معیشتی مردم را خوب کنیم؟ چرا نمی‌توانیم مسائل اقتصادی مردم را حل کنیم؟ چرا نمی‌توانیم جلوی بی‌ارزش شدن پول ملی‌مان و بالا رفتن ارز را و دلار را بگیریم؟ چرا ما نمی‌توانیم یارانه‌ها را عادلانه و هدفمند به مردم بدهیم؟ زیرا این مشکلات یک طرفش داخل ایران است، طرف دیگرش خارج از کشور است.
آیتی با اشاره به این که امروز ایران در محاصره کامل اقتصادی سیاسی، فرهنگی و نظامی؛ حالت صد در صد جنگی قرار گرفته است، افزود: ما در حال حاضر در جنگ‌های اقتصادی، سایبری، پولی، بانکی، نفتی، موشکی و اتمی با دنیا هستیم و این جنگ‌هایی که با دنیا راه انداختیم هر روز حلقه محاصره را بر ما تنگ‌تر می‌کند و فشاری که از بیرون به کشور ما می‌آید نفس‌مان را گرفته است؛ حال با وجود این همه فشار، سختی و مشکلاتی که وجود دارد جمهوری اسلامی چگونه بیاید مسائل معیشتی مردم را حل کند؛ جلوی گرانی، بیکاری، فساد، رانت و ویژه خواری‌ها را بگیرد؟ مسلماً نمی‌تواند.
وی تاکید کرد: با اوضاع و احوالی که امروز در کشور وجود دارد هر شخصی در راس دولت قرار بگیرد بازهم نمی‌تواند مشکلات را حل کند؛ می‌خواهد رئیس‌جمهور آقای رئیسی باشد یا آقای روحانی، نماینده‌های مجلس دهم بر سرکار باشند یا یازدهم، آقای قالیباف رئیس مجلس باشد یا آقای لاریجانی هیچ فرقی نمی‌کند کسی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، زیرا یک سر مشکلات ما به بیرون از کشور و به سیاست خارجی ما مربوط می‌شود.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا زمانی که قصد صلح و آشتی با دنیا و دیگر کشور‌ها را نداشته باشیم؛ دست دوستی به سوی مردم تمام دنیا دراز نکنیم، مسائل کشور ما حل نمی‌شود.
وی تاکید کرد: تا با دنیا در صلح نباشیم و هر کسی هم در این کشور که رئیس قوه قضاییه، رئیس‌جمهور، فرمانده سپاه، فرمانده نیرو‌های نظامی و امنیتی و... باشد مشکلات در چهار بخش اصلی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وجود خواهد داشت و این در‌ها تا زمانی که نخبگان و بزرگان ما با دنیا صلح و آشتی نکنند باز نمی‌شود و مشکلات کشور هر روز بیشتر می‌شود و فشارش بر مردم می‌آید.
آیتی بیان کرد: تا زمانی که نتوانیم روابط پولی بانکی‌مان را با دنیا حل کنیم، تا زمانی که نتوانیم نفت‌مان را آزاد در بازار‌های دنیا بفروشیم، تا زمانی که نتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را به کشور یاوریم و از تولید داخلی حمایت کنیم، امکان ندارد مشکل اقتصاد کشور حل شود و الا این حرف‌های متضادی که در دولت و مجلس زده می‌شود هیچ کدام نسخه شفابخش برای برون رفت کشور از مشکلات نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)