کد خبر: ۴۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکن تا پایان امسال خبر داد و گفت: اقساط وام نهضت ملی مسکن ۲ سال بعد از تحویل آغاز می‌شود.

ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکن تا پایان امسال آغاز می‌شود/ اقساط وام نهضت ملی مسکن ۲ سال بعد از تحویل

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکن تا پایان امسال خبر داد و گفت: اقساط وام نهضت ملی مسکن ۲ سال بعد از تحویل آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، «رستم قاسمی» شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: اکنون در ۸۰۰ شهر، مردم می‌توانند با ورود به سامانه در طرح ملی مسکن نام نویسی کنند که با افزایش شهرهایی که دسترسی سامانه برای آن‌ها فراهم می‌شود، آمار نام نویسی کنندگان افزایش خواهد یافت.

وی با انتقاد از ضعف سیستم جامع اطلاعات در کشور و وجود داده‌ها به صورت جزیره‌ای گفت: با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن به دولت برای اجرای آن نیاز به زیرساخت‌های نرم افزاری داشتیم که به سرعت انجام شد.

قاسمی افزود: برای استفاده بیشتر مردم فرم «ج» در اقدام ملی مسکن را اصلاح کردیم و اکنون کسانی که در شهرهای بزرگ، ۵ سال و در شهرهای کوچک، ۳ سال پیش صاحبخانه بوده اند اما پس از آن خانه نداشته‌اند، می‌توانند دوباره در سامانه نهضت ملی مسکن نام نویسی کنند.

او گفت: افراد مجرد نیز می‌توانند در این سامانه نام نویسی کنند اما پس از پایان ساخت واحدها که بین یک و نیم تا دو سال زمان می‌برد، باید اسناد ازدواج خود را برای تحویل خانه ارائه دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کسانی که در این مدت ازدواج نکنند نیز افزود: اکنون بهای زمین در طرح نهضت ملی مسکن از متقاضیان گرفته نمی‌شود اما اگر متقاضی ازدواج نکند باید بهای زمین را هم پرداخت کند.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه البته تیم حقوقی طرح نهضت ملی مسکن هنوز این موضوع و سن متقاضیان مجرد برای این طرح را نهایی نکرده است، گفت: پالایش متقاضیان را همزمان با نام نویسی انجام می‌دهیم و به پروژه معرفی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر هنوز درگیر مشکلات حقوقی، تعاونی و ... هستند که تلاش می‌کنیم هرچه زودتر تکلیف این واحدها مشخص شود.

قاسمی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن این طرح را متقاضی محور آغاز کرده‌ایم و واحدها با اسم و مشخصات متقاضی ساخته می‌شود نه اینکه مانند مسکن مهر واحدهایی را بسازیم اما برای آن متقاضی وجود نداشته باشد. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن به جای مسکن سازی، شهرسازی می‌کنیم و همه امکانات همزمان با ساخت مسکن مانند مدرسه، درمانگاه و ... ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست ما بلندمرتبه سازی در مناطقی که محدودیت زمین نداریم، نیست افزود: در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد نباید به سمت بلند مرتبه سازی برویم و به عنوان نمونه در بم چون مشکل زمین نداشتیم به متقاضیان ۲۰۰ متر زمین دادیم.

قاسمی با اشاره به اینکه از ۴ میلیون مسکنی که ساخت آن را متعهد شده‌ایم برای ۲ میلیون مسکن زمین تهیه شده است، گفت: ساخت ۴۱ هزار واحد در قم، ۲۰ هزار واحد در یزد و ۲۰ هزار واحد در زنجان آغاز شده است و در بسیاری از شهرها مانند اراک و کرمانشاه آماده آغاز عملیات اجرایی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت ۵۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده است و به طور میانگین ۱۲ درصد پیشرفت دارد و تعهد داریم که ساخت این واحدها را به پایان برسانیم.

قاسمی افزود: با توجه به اینکه ساخت مسکن حدود یک و نیم تا دو سال زمان می‌برد، برای دستیابی به هدف سخت ۴ میلیون مسکن در مرحله اول، ساخت ۲ میلیون واحد را آغاز می‌کنیم و پس از اتمام آن‌ها ۲ میلیون مسکن دیگر ساخته خواهد شد البته تا پایان امسال ساخت ۸۰۰ هزار واحد آغاز می‌شود.

وی در ادامه درباره نبود نام ۴۰۰ شهر در سامانه نام نویسی برای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: از دلایل بارگذاری نکردن نام این شهرها مشکل تهیه زمین در این مناطق بوده است که با تهیه زمین در این شهرها، نام نویسی برای آن‌ها در سامانه فراهم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه بانک زمین را در وزارت راه و شهرسازی ساماندهی کرده ایم و در بسیاری از شهرهای کشور وضع زمین‌ها مشخص است، افزود: پیش بینی می‌کنیم تا دو هفته آینده امکان نام نویسی برای بقیه شهرها نیز در سامانه طرح نهضت ملی مسکن فراهم شود.

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۹ درصد زمین‌های آماده شده برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی متعلق به راه و شهرسازی است، گفت: کمتر از ۱ درصد زمین از دستگاه‌ها گرفتیم چون در بعضی شهرها دستگاه‌ها زمین ندارند یا در قانون بودجه ۱۴۰۰ یک ماده وجود دارد که دستگاه‌ها می‌توانند برای تأمین منابع، املاک را مولدسازی کنند.

او ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، بانک زمین نزدیک به هزار شهر مشخص شده است و به دنبال این هستیم که حداکثر تا سه ماه اول سال ۱۴۰۱ موضوع زمین برای ۴ میلیون واحد مسکونی را تعیین تکلیف کنیم.

قاسمی همچنین با بیان اینکه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی از ۴ میلیون واحد مسکونی را در شهرهای جدید در نظر گرفتیم، گفت: ما حدود ۳۰ تا ۴۰ شهر جدید در کشور داریم که در اختیار راه و شهرسازی است و زمین آن هم مشخص است و بقیه هم الحاق زمین‌های متعلق به دولت است که در کنار شهرها وجود دارد.

وی افزود: سیاست ما ایجاد شهرهای جدید می‌باشد و در بقیه شهرهای جدید زمین‌های متعلق به منابع طبیعی وجود دارد و با منابع طبیعی توافق‌های خوبی داشتیم و مقدار زمینی که منابع طبیعی در اختیار ما قرار داده بسیار زیاد است که می‌توان به شهرها الحاق کرد.

قاسمی تصریح کرد: همچنین یک توافق خوب با سازمان اوقاف انجام دادیم که از زمین‌های اوقاف در کل کشور استفاده کنیم، با حمایت رئیس بنیاد مستضعفان هزار هکتار از زمین‌های این بنیاد را که در کنار شهرها وجود دارد هم استفاده می‌کنیم، همچنین با نیروهای مسلح توافق خوبی داشتیم تا از زمین‌هایی که نیروهای مسلح در بسیاری از شهرها دارند که کاربری آن‌ها مسکونی نیست استفاده کنیم و برعکس در بعضی از شهرها که نیروهای مسلح نیاز به زمین دارند، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

او ادامه داد: البته نکته اینجاست که تعداد زیادی از کارکنان نیروهای مسلح در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، اکنون حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی را نیروهای مسلح شروع کردند و آنجایی که دیگر خودشان متقاضی ندارند، متقاضی برای دریافت مسکن معرفی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بعضی از وزارتخانه‌ها برای در اختیار گذاشتن زمین همکاری کردند و از طرف دیگر توافق کردیم که کارکنان خودشان را که مشمول این طرح می‌شوند مسکن در اختیارشان قرار دهیم، این توافق را اکنون با وزارت نیرو، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیروهای مسلح، سپاه و ارتش و نیروی انتظامی انجام دادیم.

وی همچنین با بیان اینکه موظف هستیم حتی در جایی که زمین نداشته باشیم برای نهضت ملی مسکن زمین بخریم و در اختیار مردم قرار دهیم، افزود: حتماً در همه شهرهای کشور زمین‌هایی را که متعلق به راه و شهرسازی یا حتی متعلق به مردم می‌باشد با توافق صورت گرفته تغییر کاربری می‌دهیم و سهم مردم را پرداخت می‌کنیم و سهم خودمان را برای متقاضیان در نظر می‌گیریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد سهم تسهیلات بانک‌ها در اختیار مسکن قرار گیرد و در قانون جریمه سنگینی برای بانک‌هایی که همکاری نکنند دیده شده است، گفت: در شورای پول و اعتبار توافق کردیم که برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون، شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و همچنین برای روستا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای هر واحد تسهیلات در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی این طرح را به همه بانک‌ها ابلاغ کرد و سهم هر بانک مشخص شده است و آنها متعهد به پرداخت هستند، افزود: گرچه به غیر از بانک مسکن که عملیات اجرایی را فعال کرده است هنوز بسیاری از بانک‌ها عملیات اجرایی را شروع نکردند، ولی به بقیه بانک‌ها ابلاغ شده است و فکر نمی‌کنم جزو موانع ما باشد.

قاسمی ادامه داد: در پرداخت تسهیلات بانک‌ها نگران نیستم، چون بانک‌ها باید تسهیلات بدهند و اکنون هم بانک‌ها موظف شدند ۲۰ درصد مجموع تسهیلات را در اختیار مسکن قرار دهند که البته همین ۲۰ درصد تسهیلات هم در صنایع پشتیبانی مسکن استفاده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سود تسهیلاتی که شورای پول و اعتبار برای بانک‌ها در نهضت ملی مسکن مشخص کرده است ۱۸ درصد می‌باشد و اقساط این تسهیلات ۲۰ ساله است که اقساط آن به صورت پلکانی خواهد بود یعنی فردی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند طی ۲۰ سال آینده حدود یک و نیم میلیارد تومان پرداخت می‌کند که پرداخت آن به صورت پلکانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه افرادی که امروز ثبت نام می‌کنند ۲ سال بعد از تحویل مسکن پرداخت اقساط آن‌ها شروع می‌شود، افزود: پیش بینی می‌کنیم فردی که در تهران زندگی می‌کند اگر ۱۵۰ میلیون تومان آورده خودش باشد حتماً صاحب خانه خواهد شد، چون زمین رایگان است و تمهیدات خوبی با وزارت صمت داشتیم که مصالح به گونه‌ای خریداری شود که تورم کمتر در آن تأثیر داشته باشد همچنین پروانه کار با قیمت ارزان در اختیار قرار می‌گیرد و سهم هزینه نظام مهندسی کمتر است و همچنین مالیات بسیار کمتری پرداخت می‌شود.

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور انبوه سازان زیادی داریم و توانمندی امروز فنی و مهندسی بسیار ویژه است که برای ساخت واحدهای مسکونی این توانمندی در کشور وجود دارد، گفت: ولی درباره شرکت سازنده ترکیه‌ای که بخشی از تعهدات قبلی خود را انجام نداده است در حال حاضر قرارداد جدید با این شرکت در دستور کار ما نیست چون باید تعهدات قبلی این شرکت تعیین تکلیف شود.

وی همچنین با تاکید براینکه ما در زمینه صنعتی سازی ساختمان در کشور نسبت به دنیا عقب ماندگی جدی داریم و به دنبال این هستیم که با ساخت تعداد زیادی واحد مسکونی، نظام فنی و مهندسی کشور را به سمت صنعتی سازی ببریم، افزود: اکنون به دنبال این هستیم که دانش فنی صنعتی سازی را در کشور نهادینه کنیم و اگر با شرکت‌های کشورهای خارجی درباره صنعتی سازی توافق کنیم، این شرط وجود دارد که کارگر، مهندس، مواد و مصالح را در ایران داریم و تنها چیزی که نیاز است فناوری صنعتی سازی است.

قاسمی در ادامه درباره قانون مالیات بر خانه‌های خالی هم گفت: واقعیت این است که طرح جامع اطلاعاتی در کشور تدوین نشده است گرچه اطلاعاتی را در ثبت احوال و ثبت اسناد داریم و ما بر اساس اطلاعاتی که اکنون در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد آمار خانه‌های خالی را که حدود ۲ میلیون می‌شود به وزارت امور اقتصادی و دارایی دادیم، البته ممکن است این اطلاعات نقص داشته باشد ولی بخشی قابل توجهی از این تعداد خانه‌های خالی هستند که باید از آن‌ها مالیات گرفته شود.

او با بیان اینکه از مردم درخواست می‌کنم اطلاعات خانه خود را در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کنند تا بتوانیم این سامانه را به نتیجه برسانیم، افزود: این سامانه اکنون ناقص است ولی در حال حاضر اطلاعات ۶۰ میلیون ایرانی را داریم که این تعداد را از بانک‌های اطلاعاتی کشور دریافت کردیم ولی مردم باید این اطلاعات را اصلاح کنند چون ممکن است متعلق به چند سال قبل باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در قانون ابلاغی روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم از طریق این روش‌ها مردم را وادار کنیم تا در سامانه املاک و اسکان وضع ملک خود را مشخص کنند، مردم نگران نباشند که مثلاً به تعداد افراد خانواده ملک داشته باشند،چون جزو خانه‌های خالی حساب نمی‌شود و مالیات هم به آن تعلق نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر اطلاعات سامانه املاک و اسکان ناقص بماند ابزارهایی داریم تا افرادی که وضع ملک خود را تعیین تکلیف نکنند هزینه برق آن‌ها پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

قاسمی در ادامه همچنین درباره افزایش اجاره بها نیز گفت: یکی از اقدام‌های مهم در این زمینه افزایش عرضه مسکن است، زمانی که عرضه مسکن زیاد می‌شود اجاره هم پایین می‌آید و همچنین باید خانه‌های خالی در کشور را تعیین تکلیف کنیم تا عرضه شوند، در نهضت ملی مسکن حتی سهم اجاره نشینی حرفه‌ای را پیش بینی کردیم که شرکت‌های بزرگ با امتیازاتی که به آن‌ها می‌دهیم خانه‌های ارزان را در اختیار مستأجران قرار می‌دهند.

وی همچنین درباره مالیات بر عایدی سرمایه هم افزود: برای فعالیت سوداگرانه باید مالیات تعلق بگیرد البته معتقدیم نباید با اجرای این قانون سرمایه گذاری در مسکن متوقف شود، اما بخش سوداگری در مسکن باید کنترل شود.

قاسمی در پایان و در پاسخ به این پرسش که گاهی صحبت‌هایی مطرح می‌شود که آیا وزیر راه و شهرسازی در وزارتخانه می‌مانند یا تغییراتی ایجاد می‌شود؟ گفت: این شایعات واقعیت ندارد و ما در وزارتخانه هستیم و کارمان را با جدیت ادامه می‌دهیم.

اتصال ریلی ایران و عراق برای هر دو کشور اهمیت دارد

به آخرین وضعیت راه آهن شلمچه به بصره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اتصال ریلی ایران و عراق برای هر دو کشور اهمیت دارد در سفر نخست وزیر عراق به تهران این موضوع مطرح و قرار شد کار عملیاتی آن آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در توافق جدید بین دو کشور تاریخ آغاز ساخت این خط ریلی مشخص شده است و یک شرکت مشترک برای سرمایه گذاری و بهره برداری در طی دو ماه باید تشکیل شود.

قاسمی با بیان اینکه طول این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتر و موضوع مهم در ساخت این خط ریلی، ایجاد پل بین ایران و عراق است، افزود: قرار شد پیش از تشکیل شرکت مشترک، متخصصان ما در دو طرف محل ساخت پل مستقر شوند و کارهای مطالعاتی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در چند روز آینده متخصصانی را برای مین روبی این مسیر ریلی در عراق به این کشور اعزام می‌کنیم و طرف عراقی باید در ۶ ماه، مسیر را آماده کند و به ما تحویل دهد.

قاسمی گفت: پیش بینی ما برای اتمام ساخت این خط ریلی حداکثر دو سال است و ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری برای احداث این خط آهن خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه توافق اولیه برای سرمایه گذاری در این طرح مشترک ۵۰ درصد ایران و ۵۰ درصد عراق است، افزود: البته برای ما اتصال ریلی دو کشور مهم است. با راه اندازی این خط آهن، صادرات ما به عراق ایمن و ارزان‌تر می‌شود و در آینده این راه آهن به مدیترانه وصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مزیت نسبی اقتصاد ما ترانزیت است، ادامه داد: با راه اندازی مسیر ریلی رشت - آستارا زمان ترانزیت کالا از شرق آسیا و اروپا کاهش چشمگیری خواهد داشت.

قاسمی افزود: به عنوان نمونه هند تعدادی کانتینر را از بندر چابهار به رشت فرستاد و از آنجا با کامیون به آستارا حمل و به فنلاند صادر شد که ۲۱ روز طول کشید، اما اگر این کانتینرها با کشتی می شد حمل سه ماه زمان می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دو هفته آینده در سفر به جمهوری آذربایجان موضوع احداث پل میان ایران و این کشور برای ساخت خط ریلی در دستور کار قرار می‌گیرد که اگر به نتیجه برسد کار را آغاز خواهیم کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)