کد خبر: ۴۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جهادکشاورزی جنوب کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو
رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص تبعات مرجوع شدن محصولات کشاورزی بر اقتصاد استان گفت: مرجوع شدن محصولات کشاورزی به دنبال خود افت قیمت را به همراه دارد ضمن این که این مرجوع شدن برای محصولات جنوب استان کرمان اتفاق نیفتاده و هیچ محصولی برگشت نخورده و مربوط به استان‌های اصفهان، فارس و استان‌های غرب کشور است.

 گفتارنو- مهدیه‌السادات هاشمی:

رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در خصوص تبعات مرجوع شدن محصولات کشاورزی بر اقتصاد استان گفت: مرجوع شدن محصولات کشاورزی به دنبال خود افت قیمت را به همراه دارد ضمن این که این مرجوع شدن برای محصولات جنوب استان کرمان اتفاق نیفتاده و هیچ محصولی برگشت نخورده و مربوط به استان‌های اصفهان، فارس و استان‌های غرب کشور است.
سعید برخوری در گفت وگو با خبرنگار گفتارو افزود: طبیعی است وقتی ما بازار را از دست بدهیم بخشی از محصول که می‌بایست صادر شود با مشکل برخورد می‌کند در نتیجه عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود و افت قیمت محصول را در پی دارد.
وی در این خصوص که از قبل چه برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت گرفته بود تا محصولات کشاورزی با این چالش مواجه نشوند بیان داشت: اولا اینکه روسیه اعلام کرده که در این رابطه قبلا به ایران نامه ارسال کرده سفارتخانه ما از این امر مطلع بود، اما به ما در این رابطه چیزی گفته نشد تا در همان مقطع به اتحادیه‌های تولیدی و تخصصی در جهت اطلاع‌رسانی از استاندارد‌های جدید و پرهیز از مصرف برخی سموم و آفت‌کش‌ها نامه‌نگاری شود.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: در حال حاضر نمی‌توان گفت محصولات ما آلوده هستند مشکل اینجاست که کشور روسیه یک استاندارد‌های سختگیرانه‌ای برای محصولات کشاورزی دارد که باید حد مجاز آن رعایت شود.
وی افزود: در ایران چهار سم مورد استفاده قرار می‌گیرد که در لیست استاندارد آن‌ها نیست که حد مجازی هم برای آن‌ها تعریف نشده بنابراین باقی مانده سموم در محصولات به هر میزان که باشد آن‌ها محصول را نمی‌پذیرند.
برخوری گفت: ضمن این که هیاتی به کشور روسیه اعزام شده اند تا در این خصوص گفت‌وگو کنند و همچنین یک هیاتی هم قرار است از روسیه وارد ایران شود که ما هم از آن‌ها دعوت کردیم تا به جنوب استان هم بیایند و از نزدیک گلخانه‌ها را مشاهده کنند تا متوجه بشوند که گلخانه‌های ما مشکلی ندارند.
وی در خصوص این که باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی اندازه گیری می‌شود یا نه با تائید این موضوع یادآور شد: در صدور گواهی سلامت سازمان ما پیشرو بوده و بیشترین گواهی سلامت را در سنوات گذشته صادر می‌کردیم و گلخانه‌های ما محصولات خود را آنالیز می‌کردند قبلا کنترلی بر محصولات نمی‌شد، اما در حال حاضر با دادن وام و مراجعه به کشاورزان و تشویق آن‌ها شاهد دو اتفاق بودیم اول این که آن‌ها کنترل را شروع کردند و دوم این که مسیر عوض شده در گذشته آزمایشگاه مرجع ما آزمایشگاه استاندارد بود که محصولات را می‌فرستادیم، اما الان این کار بر عهده سازمان غذا و دارو که زیر مجموعه علوم پزشکی است.
برخوری گفت: در حال حاضر ما در منطقه و حتی استان کرمان و فارس آزمایشگاه مرجع علوم پزشکی نداریم و تنها یک مرکز در تهران است و ظاهرا یک مرکز هم در قشم فعالیت می‌کند که موجب شده تا اندازه گیری آلاینده‌ها زمانبر شود و مشکل ساز شده وگرنه محصولات ما مشکلی ندارد و ما خوشحال هم می‌شویم که در این رابطه به ما کمک بیشتری شود.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان افزود: ما در سنوات گذشته که قریب ۵۰۰ هزار تن محصول صادر کردیم که بیشترین صادرات آن به اروپا بوده و حتی یک مورد برگشتی هم از جنوب کرمان نداشتیم.
وی در تشریح این موضوع گفت: محصولات ما در شرایط خاصی پرورش داده می‌شوند در تابستان روی گلخانه‌ها برداشته می‌شود و محصولات از نور آفتاب استفاده می‌کنند که باعث می‌شود عوامل بیماری زا کمتر باشند ضمن این که نسبت به بقیه نقاط کشور ما در محصولات کشاورزی از سم کمتری استفاده می‌کنیم.
برخوری افزود: در بحث آموزش اقدامات خوبی انجام گرفته همچنین مسئول فنی در نظر گرفتیم تا گلخانه‌ها را کنترل بکنند و از طرفی هیات روسی  هم قرار شده تا از گلخانه‌های ما بازدید کنند که انشاالله این مشکل هم مرتفع خواهد شد.
رییس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در خصوص این که چرا باقیمانده سموم در محصولات ما بیش از گذشته شده یادآور شد: باقی مانده سموم در محصولات علاوه بر این که بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده، زیرا قبلا روسیه در این رابطه تا این حد سختگیری نداشته، اما در حال حاضر کنترل سختگیرانه‌تر شده و گر نه محصولات ما نسبت به گذشته سالم‌تر هم شدند، زیرا آگاهی و اطلاعات کشاورزان در خصوص استفاده از سموم بیشتر شده همچنین حدود ۶۰ کارشناس فنی کار نظارت بر گلخانه‌ها را بر عهده دارند و نیز فروشگاه‌های سموم را کنترل می‌کنیم.
وی در خصوص سلامت مصرف کنندگان داخلی افزود: قبلا گواهی سلامت برای محصولات خودمان صادر می‌کردیم و محصولات ما برای آنالیز به آزمایشگاه‌های مرجع ارسال می‌شود لذا هنوز موردی از آلایندگی بیش از حد مجاز در محصولات کشاورزی جنوب گزارش نشده است.
برخوری در رابطه با این سوال که محصولات مرجوعی آیا منهدم می‌شوند یا مهمان سفره‌های مردم ایران هستند گفت: محصولی از منطقه ما مرجوع نشده، اما در خصوص محصولات مرجوعی متولیان امر خودشان تصمیم گیری می‌کنند و من اطلاعی در این خصوص ندارم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)