کد خبر: ۴۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی| دبیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان: سمومی که قبلا از کشور‌های پیشرفته وارد می‌شد با کیفیت‌تر بودند
ماجرای برگشت خوردن بخشی از محصولات کشاورزی صادر شده ایران به روسیه نگرانی‌هایی در خصوص سلامت این محصولات و صادرات این محصولات به وجود آورده است. در تحلیل این موضوع دبیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان برای این اعتقاد است: در حال حاضر سموم از کشور‌هایی مثل چین، هند و یا پاکستان وارد می‌شود که بر روی آن‌ها نظارت دقیق صورت نمی‌گیرد و گاهی سموم و کود‌های شیمیایی به صورت غیرقانونی در بازار عرضه می‌شود که کشاورز با قیمت پایین‌تری آن‌ها را خریداری می‌کند.

اگر چند بار دیگر محصولات ایران مرجوع شود، بازار را از دست می‌دهیم

 گفتارنو- مهدیه‌السادات هاشمی:

ماجرای برگشت خوردن بخشی از محصولات کشاورزی صادر شده ایران به روسیه نگرانی‌هایی در خصوص سلامت این محصولات و صادرات این محصولات به وجود آورده است.
در تحلیل این موضوع دبیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان برای این اعتقاد است: در حال حاضر سموم از کشور‌هایی مثل چین، هند و یا پاکستان وارد می‌شود که بر روی آن‌ها نظارت دقیق صورت نمی‌گیرد و گاهی سموم و کود‌های شیمیایی به صورت غیرقانونی در بازار عرضه می‌شود که کشاورز با قیمت پایین‌تری آن‌ها را خریداری می‌کند.
مقداد تکلو در گفتگو با گفتارنو در خصوص تبعات مرجوع شدن محصولات کشاورزی برای اقتصاد استان گفت: استان کرمان اولین استان باغی کشور به لحاظ میزان تولید محسوب می‌شود و اقتصاد بسیاری از محصولات کشاورزی در شهرستان‌هایی مثل بم و جیرفت بر پایه صادرات کشاورزی باغی یا جالیزی است.
وی ادامه داد: بدیهی است که گردش مالی که ایجاد می‌شود در بسیاری از حوزه‌ها بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار تنها صادرات محصولات کشاورزی مرجوعی است که اگر محصول پسته را هم به آن اضافه کنیم عدد بزرگتری را در بر می‌گیرد.
تکلو افزود: لذا در صورت عودت دادن این محصولات به کشور عرضه و تقاضایی که ما همیشه از آن اسم می‌بریم و می‌خواهیم که تعادل در بین آن‌ها برقرار شود از بین می‌رود و قیمت کالا در بازار‌های داخلی کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا کشاورز حتی نتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد.
روز گذشته رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان به گفتارنو خبر داد که محصولات برگشت خورده متعلق به جنوب کرمان نبوده‌اند.
وی ادامه داد: در این شرایط سخت، کشور ما به ارز احتیاج دارد که بتواند تعادل را بین همه کالا‌ها برقرار کند و اگر صادرات یک محصول دچار اختلال شود در نتیجه هم کشاورز دچار آسیب می‌شود و هم مصرف کننده داخلی در بلند مدت از افزایش قیمت ارز آسیب می‌بیند و تامین کردن یکسری از ملزومات که وارد می‌شد بسیار سخت خواهد شد.
این فعال اقتصادی افزود: از همه مهمتر وقتی شما نتوانید یک محصول را صادر بکنید و بازار خود را در اروپا از دست بدهید در طولانی مدت کشور‌های دیگر جایگزین می‌شود و برگشتن به آن مارکت‌ها توسط صادر کنندگان ما که معمولا مشکلات ارزی، برگشت پول و ... را دارند بسیار سخت خواهد شد چرا که کشور‌های رقیب ما دیگر با این مشکلات مواجه نیستند به همین دلیل باید حساسیت زیادی داشته باشیم.
دبیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرما با بیان اینکه اسم یک محصول نباید به بدی آورده شود گفت: در حال حاضر بسیاری از محصولات ما به خوش طعمی و خوش عطری مشهور هستند، لذا اگر چند مورد دیگر اینچنینی پیش بیاید در دنیا محصولات کشاورزی ایران را به عنوان محصولات ناسالم می‌شناسند و این اتفاق بدی خواهد بود.
وی ادامه داد: لذا مصرف کننده نهایی در مقابل خرید محصولات ما ناخودآگاه جبهه می‌گیرد به همین دلیل متولیان امر باید حساسیت ویژه‌ای هم در نظر داشته باشند و با در نظر گرفتن واقعیت‌های کشاورزی ایران و با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و میان مدت مشکلات را به صورت پلکانی مرتفع کنند.
تکلو یادآور شد: برخی از مشکلات به وجود آمده نشات گرفته از استفاده نامناسب از سموم و کودها، نگهداری محصول در انبار‌ها و همچنین مصرف بی رویه کود‌های شیمیایی در مزارع است که اگر آموزش اصولی به کشاورز در خصوص استفاده مناسب از سموم و کود‌ها داده شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: در کشور ما در خصوص روبرو شدن با چالش به وجود آمده، هیچ برنامه ریزی صورت نگرفته شاید بعد‌ها خود صادرکنندگان تمهیداتی اتخاذ کنند و یا ترجیح بدهند محصول را از جایی تامین کنند که مشکل نداشته باشد.
تلکو با بیان اینکه در بسیاری از مواقع کشاورز در خصوص استفاده از کود و سم ناآگاه است و برای این که راندمان تولید افزایش پیدا کند و ظاهر محصول بهتر باشد از هر روش علمی و غیرعلمی استفاده می‌کند افزود: آموزش و ضریب دانش کشاورز باید ارتقا پیدا کند تا در بهبود محصولات موثر باشد که در این رابطه بخش خصوصی اقداماتی انجام داده است.
وی ادامه داد: معتقدم جای خالی آموزش‌ها به شدت احساس می‌شود که باید به آن توجه شود؛ لذا بخش دولتی اگر می‌پذیرفت تا از مشاوره بخش خصوصی استفاده کند بسیاری از مشکلات مرتفع می‌گردید.
دبیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در پاسخ به این سوال که اساسا سلامت مصرف کنندگان داخلی برای تولید در استان محلی از اعراب دارد یا خیر اذعان داشت: بدیهی است که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات صادراتی یک بخشی از محصول را برای خود و خانواده نگه می‌دارند، ولی الویت اصلی این است که محصول تولید شده ارزش غذایی داشته باشد و همچنین هدفمند باشد.
تلکو افزود: شاید در کشور ما به دنبال این هستیم که بیشتر تولید کنیم و بیشترین حجم را صادر کنیم و کیفیت محصول در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرد.
وی برای حل این مشکل افزود: باید نظارت بیشتر شود، اما اگر بیش از اندازه سختگیری کنیم یک تنش بزرگی در کشاورزی و تولید ایجاد خواهد شد که مصرف کننده نیز متضرر خواهد شد بنابراین باید اصلاحات به صورت پلکانی اتفاق بیفتد.
تکلو گفت: اندازه گیری سموم در محصولات جزو الزامات صادرات محصول نیست، اما جزو الزامات برخی از کشور‌های هدف مثل کره جنوبی و ... است.
وی ادامه داد:، اما به صورت تصادفی اگر میزان آلایندگی در محصولی بالا باشد آن محصول عودت داده خواهد شد ضمن این که گاهی تنها این مساله دلیل برگشت محصول به کشور نیست و می‌توان بسته بندی نامناسب و ... هم علت برگشت محصول باشد.
وی خاطرنشان ساخت: در خصوص اینکه باقیمانده سموم بیش از گذشته در محصولات مشاهده می‌شود معتقدم سمومی که قبلا از کشور‌های پیشرفته وارد می‌شد با کیفیت‌تر بودند.
این فعال حوزه کشاورزی گفت: در حال حاضر سموم از کشور‌هایی مثل چین، هند و یا پاکستان وارد می‌شود که بر روی آن‌ها نظارت دقیق صورت نمی‌گیرد و گاهی سموم و کود‌های شیمیایی به صورت غیرقانونی در بازار عرضه می‌شود که کشاورز با قیمت پایین‌تری آن‌ها را خریداری می‌کند.
تکلو افزود: لذا کود و سم با کیفیت و قیمت مناسب در حال حاضر کمتر در دسترس کشاورز قرار می‌گیرد که موجب شده تا باقی مانده سموم در محصولات ما بیش از گذشته باشد.
وی گفت: متاسفانه کشور ما تحت تاثیر مناسبات و مناقشات سیاسی قرار دارد و بسیار آسیب پذیر است، زیرا بسیاری از کشور‌ها درصدد ضربه زدن به محصولات کشاورزی کشور ما هستند و در محصولات صادر شده ما تخریب‌هایی به وجود می‌آید.
دبیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان افزود: باید اصلاحات و تغییراتی در رویه کار خود قرار دهیم و با استاندارد‌های روز دنیا پیش برویم.
وی تصریح کرد: ضمن این که در کشور ما محصولات ارگانیک بسیار زیادی وجود دارد که عاری از سموم شیمیایی هستند، لذا کشاورزی نوین ما باید بر پایه دانش بیولوژیک و بر پایه استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی تایید شده و ارگانیک استفاده شود که مشکل ما حل شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)