کد خبر: ۴۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
یادداشت وارده:
یکی از مؤلفه‌های اصلی امنیت ملی در هر کشوری تأمین امنیت غذایی آن کشورمی‌باشد؛ که از صنعت کشاورزی حاصل می‌شود و شاهدیم که همه ساله دولت‌های مختلف در این خصوص شعار‌های خودکفایی می‌دهند و این نشان از اهمیت بسیار بالای صنعت کشاورزی که رابطه مستقیم و تنگاتنگ با امنیت ملی دارد.

محمدرضا پورزارعی جلال آبادی در یادداشتی برای گفتارنو نوشت: 
یکی از مؤلفه‌های اصلی امنیت ملی در هر کشوری تأمین امنیت غذایی آن کشورمی‌باشد؛ که از صنعت کشاورزی حاصل می‌شود و شاهدیم که همه ساله دولت‌های مختلف در این خصوص شعار‌های خودکفایی می‌دهند و این نشان از اهمیت بسیار بالای صنعت کشاورزی که رابطه مستقیم و تنگاتنگ با امنیت ملی دارد.
محصول پسته یکی از ارز آورترین محصولات صادراتی کشور می‌باشد؛ که این حجم از تولید ثروت تأثیر فراوانی بر اقتصاد ایران دارد.
شهرستان زرند با ۳۷ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته و اشتغال تعداد ۲۷۰ هزار نفر روز بعنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصول پسته، تولید ثروت ملی و اشتغال مستقیم در سطح کشور به حساب می‌آید.
افزایش هزینه‌های تولید ناشی از وضعیت وخیم اقتصادی متأثر از تحریم‌های ظالمانه، نوسانات آب و هوایی، واردات کود و سم‌های بی کیفیت ضمن آسیب رساندن به باغات منجر به کاهش چشمگیر محصول تا ۸۰ و بعضی جا‌ها ۹۰ درصد گردیده که این موضوع باعث بهم خوردن تعادل بین هزینه و درآمد کشاورزان و به تبع آن ورشکستگی عده زیادی از این قشر زحمتکش را به همراه داشته است.
بگونه‌ای که طبق نظر اکثریت کشاورزان هر هکتار بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه روی دست کشاورز می‌گذارد. در صورتی که امسال درآمد حاصل از هر هکتار یک دهم هزینه‌ها نبوده و کشاورزان عملاً دچارورشکستگی شده اند
مثال:
هر هکتار فقط ۲۰ تن کود مرغی نیاز دارد که هزینه هر تن تا باغ کشاورز با کارگر و حمل و نقل ۲/۵ میلیون معادل ۵۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار می‌شود.
نفقه چاه آب، خرابی و ترکیدگی خطوط انتقال آب، هرس، سم پاشی، تراکتور و هزینه‌های جانبی مبلغی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون ت برای کشاورز برآورد می‌شود.
اما متأسفانه کشاورزان بعنوان مؤثر‌ترین عامل تولید همواره مورد بی توجهی قرار گرفته اند. درحالی که ۹ ماه از سرمازدگی بهاره که منجر به کاهش چشمگیر محصول سال جاری گردیده و ۶ ماه از گرمازدگی تابستانه که منجر به پوکی زیاد همین اندک محصول جا مانده از سرمازدگی شده و قریب به ۳ ماه از زلزله اخیر زرند می‌گذرد که به بیش از ۵۰ حلقه چاه کشاورزی آسیب جدی وارد شده است.
بطور متوسط هزینه‌های بازگشت به مدار این چاه‌ها بین یک تا ۱/۵ میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت که تمامی این هزینه‌ها بر دوش کشاورزان است.
علی‌رغم گذشت ماه‌ها از خسارت‌های وارد شده به کشاورزان زرندی و شعار‌های متعدد مسؤلان به جهت حمایت از کشاورزان زرندی، اما تاکنون هیچگونه اقدام قابل لمسی صورت نپذیرفته است در صورتی که ۴۸ ساعت بعد از سیل هرمزگان وزارت کشور بلافاصله بعلت پیگیری و فشار مجمع نمایندگان استان هرمزگان کلیه‌ی وام‌های کشاورزی در آن استان را به مدت دو سال امهال نمود، اما تاکنون حتی نه از اجرای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ نه امهال وام‌های کشاورزی که مصوبه هیئت دولت را نیز به همراه دارد در زرند خبری نیست و کشاورزان همچنان منتظر اجرای بسته‌های حمایتی فوق هستند.
لذا انتظار می‌رود که نماینده محترم شهرستان در مرکز پیگیر اجرای این مصوبات باشد، خانم شریعتی باید با رایزنی و فشار به سازمان برنامه و بودجه بمنظور صدور تضامین لازم دولت برای بانک‌ها به منظور عملیاتی کردن مصوبه امهال و تأمین منابع مالی جهت اجرای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ که تاکنون نه از سوی ایشان و نه دفترشان هیچگونه گزارشی منباب پیگیری موضوع فوق منتشر نشده است و کشاورزان زرندی همچنان چشم انتظار اقدامات خانم نماینده در مرکز و سایر مسؤلان شهرستان و استان می‌باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)