کد خبر: ۴۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
چنانکه می‌شد حدس زد سفر رییس جمهور به روسیه بازتاب مختلفی داشت. موافقین دولت آن را ستودند و مخالفین هم هر مطلبی را بهانه حمله یا تمسخر ساختند. اما موضوع این نوشته اشاره به چند نکته است که متأسفانه در نزاع‌های داخلی ما فراموش می‌شود.

پایگاه خبری جماران نوشت: چنانکه می‌شد حدس زد سفر رییس جمهور به روسیه بازتاب مختلفی داشت. موافقین دولت آن را ستودند و مخالفین هم هر مطلبی را بهانه حمله یا تمسخر ساختند. اما موضوع این نوشته اشاره به چند نکته است که متأسفانه در نزاع‌های داخلی ما فراموش می‌شود.
یک) برای «توجیه سفر رییس جمهور به یک کشور»، لازم نیست آن کشور از هر مشکل و ایراد بر کنار باشد. پس حتی اگر «روسیه» همان «شوروی» باشد یا همان «روسیه تزاری»، باز هم رییس جمهور ایران می‌تواند به آن کشور سفر کند و به دنبال منافع ملی ایران باشد؛ و لذا لازم نیست کسی برای توجیه سفر، به «تجلیل از پوتین و روسیه» اقدام کند. همانطور که نمی‌توان برای تخطئه سفر، به تاریخ روسیه و یا حتی «رأی مثبت این کشور در داستان هسته ای» تمسک کرد.
‌دو) تقلیل نتیجه یک سفر به «خوانده شدن نماز در کرملین»، توهین به رییس جمهور و شعور ملت ایران است. البته که رییس جمهور می‌تواند و باید، فرائض دینی خود را در هر جا به جا آورد، ولی یادمان باشد که این سفر برای نیل به اهداف دیگری برنامه ریزی شده بود. اینکه کسی «بزرگ‌ترین اتفاق این سفر» را «نماز رییسی» برشمارد مثل آن است که کسی بگوید «ظریف در مذاکرات برجام موگرینی را به حجاب اسلامی دعوت کرده است».
سه) سیاست خارجی بستر مواجهه شخصیت‌های حقوقی است. یعنی تا دیروز رییس جمهور ایران [و روسیه]کسی بود و امروز کسی دیگر است. در چنین بستری عشق و نفرت معنای معمولی خود را از دست می‌دهد. پس اینکه خباثت تاریخی روسیه را مانعی برای سفر بدانیم و یا از سوی دیگر خوبی ظاهری پوتین را عامل هر نوع خوش بینی به حساب آوریم، کاملا اشتباه است.
در سیاست خارجی باید مراقب منافع ملی بود و هم زمان به خود یادآوری کرد که طرف مقابل هم به دنبال منافع خود است و لذا می‌تواند به راحتی به خاطر یک منفعت کلان ما را بفروشد. اما در عین حال این احتمال هرگز نباید مانع از سفر و ارتباط باشد.
چهار) دشمنان ایران در فضای مجازی بسیار تلاش می‌کنند تا «کشور اسلامی مان» را وابسته به روسیه و چین نشان دهند. نحوه مواجهه ما با این تبلیغات بسیار مهم است. متأسفانه خطبه‌های این هفته امامان جمعه، از بدترین دفاع‌های ممکن بود. تعریف‌های بی دلیل از روسیه و چین، نه تنها جلوی این تبلیغات دروغین را نمی‌گیرد که آن را تقویت می‌کند. باید روی سخن ما با اتکا به این نکته باشد که ما در راستای منافع ملی و دینی خود باید تلاش کنیم و سعی در پراکنده کردن ائتلاف‌های جهانی داشته باشیم.
البته قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که احاله این وظیفه به امامان جمعه، که به طور متعارف در موضع خطابه مسائل را پررنگ تعریف می‌کنند و از دقائق واژه‌های سیاسی استفاده نمی‌کنند، اشتباه است.
پنج) نه موافقین دولت باید از این سفر به عنوان ابزار تخریب رقیب داخلی بهره بگیرند و نه مخالفین دولت باید به حواشی آن سفر به عنوان وسیله تمسخر دولت نگاه کنند. واقعیت آن است که در این گونه سفرها، هم نکات مثبت فراوان موجود است و هم بعضا نکات منفی پدید می‌آید. ولی این‌ها هیچکدام اصل سفر را نباید تحت الشعاع قرار دهد.
شش) بدون توجه به اینکه دستآورد‌های کلان این سفر در آینده چه خواهد بود، باید به رییس جمهور به خاطر تلاش برای رویکرد فعالانه در سیاست خارجی خسته نباشید گفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)