کد خبر: ۴۳۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
استاندار کرمان:
استاندار کرمان گفت: آسیب سیل به اثاثیه منازل، دام‌ها و محل نگهداری دام‌ها برآورد شده و به همت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی جبران می‌شود.

استاندار کرمان گفت: آسیب سیل به اثاثیه منازل، دام‌ها و محل نگهداری دام‌ها برآورد شده و به همت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی جبران می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی زینی‌وند، با تشریح روند خدمت‌رسانی و امداد به سیل زدگان جنوب استان کرمان را تشریح کرد، گفت: خسارت سیل اول حدود ۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف برآورد شده و در سیل دوم نیز در حال جمع‌بندی هستیم و پیش‌بینی می‌شود با توجه به فراگیری آن بیش از ۴ هزار میلیارد تومان باشد.

وی افزود: ۱۷۰۰ منزل شهری و روستایی در سیل اول و بیش از ۵ هزار واحد در سیل دوم به دلیل گستردگی آن خسارت وارد شد.

زینی‌وند با اشاره به گستردگی خسارات سیل به بخش کشاورزی و زیرساخت‌ها و دامداری منطقه گفت: به سرعت در حال برآورد میزان خسارات هستیم تا سریعا جبران صورت گیرد.

وی توجه ویژه دولت به استان کرمان و حضور رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی و تماس‌های تلفنی مقامات در سیل را یادآور شد و گفت: در سیل اخیر با حادثه فراگیر و بیشتر از پیش‌بینی‌های هواشناسی با بارش باران مواجه بودیم و بعضا در داخل روستا‌ها با حجم بالایی از روان‌آب‌ها روبرو شدیم و در تماس با وزیر کشور گزارش دادم که نیاز به حمایت و کمک ملی داریم.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه تجربه به ما آموخته که باید بدترین سناریو را در مدیریت بحران دید، اظهارداشت: در جریان سیل غافلگیر نشدیم و اخطار‌ها و هشدار‌های هواشناسی را در سیل اول داشتیم و لذا تاکیدات به ستاد‌های مدیریت بحران شهرستانی صورت گرفت.

زینی‌وند با بیان اینکه خیلی از شهر‌ها را از خسارت جانی نجات دادیم گفت: حجم بارندگی در شهرستان‌های ما به ۵۰۰ میلیمتر رسید و در سیل دوم پیش‌بینی هواشناسی دقیقی به ما نرسید.

وی از رشد ۲۴۵ درصدی بارندگی‌ها نسبت به گذشته و ۱۴۳ درصدی در بلند مدت خبر داد و گفت: تالاب جازموریان در جریان بارندگی‌های اخیر ۱۰۰ درصد آبگیری شده است.

استاندار کرمان تصریح کرد: تالاب جازموریان ۱۰۸ هزار هکتار بوده که با حریم اجتماعی و اقتصادی آن ۲۵۰ هزار هکتار بوده و کاملا آبگیری شده است. این محیط اقتصادی و اجتماعی دشت‌های کشاورزی زهکلوت و قلعه‌گنج هستند که زیر آب رفته است.

به گفته او بومی‌های منطقه این حجم از بارندگی و سیلاب را در ۵۰ و ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه عنوان کردند به طوری که خیلی از شهر‌ها با این حجم از بارندگی باید کاملا از بین می‌رفت، اما اینگونه نشد.

زینی‌وند گفت: در کنار مردم، شب پراضطرابی را در رودبار جنوب گذراندیم. خیلی جا‌ها نتوانستیم کاری برای مردم بکنیم و آن شب همه مردم اذیت شدند.

وی عنوان کرد: با امکانات ارتش، شهرداری‌ها و دیگر ارگان‌ها حدود ۱۳۲ کیلومتر در نقاط حادثه‌خیز استان لایروبی طی سال گذشته و امسال به همت معاونت عمرانی و ستاد مدیریت بحران استان انجام شد که این لایروبی‌ها به کاهش خسارت کمک کرد.

استاندار کرمان گفت: پل ۸۰۰ متری ریگان سال گذشته لایروبی شد و اگر این چنین نمی‌شد بعضی از روستا‌ها را آب می‌برد.

زینی‌وند با بیان اینکه دستکاری‌هایی که در طبیعت صورت گرفته به خسارت‌ها دامن می‌زند، افزود: در جریان سیل یک سرنشین خودرو پژو پارس جان خود را از دست داد و سه کودک نیز بر اثر بی‌احتیاطی و سقوط در رودخانه غرق شدند.

وی گفت: سه شهرستان رودبار جنوب، قلعه‌گنج و منوجان بیشترین تاثیر را از سیل داشتند و لذا بیشتر تمرکز حضورمان برای آرام‌سازی مردم آنجا بود.

استاندار کرمان با بیان اینکه ۱۴ شهرستان در استان کرمان درگیر سیل و برف بودند که همه خسارت‌ها برآورد می‌شود گفت: یکسری کار‌های اورژانسی برای مقابله با اتفاقات بعدی باید انجام دهیم، زیرا بارندگی‌ها تا اردیبهشت ماه ادامه دارند، لذا باید سیل‌بند‌ها برای حفظ شهر‌ها و روستا‌ها با بسیجی که در دستگاه‌های دولتی و خصوصی صورت گرفته است، اقدامات لازم انجام شود.

به گفته او در میان مدت باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و لایروبی در بالادست رودخانه‌ها انجام گیرد، توانمندسازی شهرداری‌ها به ماشین‌آلات سنگین را باید داشته باشیم که طی سال ایمن سازی انجام دهند.

زینی‌وند اظهارداشت: دستکاری‌هایی در حریم و بستر رودخانه‌ها بعضا توسط نهاد‌های دولتی صورت گرفت است که با کمک دستگاه قضا باید بنا‌های غیرمجاز برداشته شوند.

استاندار کرمان با اشاره به اهمیت اجرای سیل بند جیرفت و نجات دشت رودبار از سیلاب گفت: رئیس جمهور در سفرشان به جنوب کرمان پذیرفتند که تکمیل آن را به عنوان یک هدیه مناطق جنوب استان در دستور کار دولت قرار دهند.

وی تصریح کرد: آب منطقه‌ای مکلف شده است تا مطالعات رودخانه‌ها و سیل بند‌ها را سریعا به ما بدهد ضمن آنکه پل‌ها و جاده‌های در مسیر تخریب و آب را باید سریعا تعمیر کنیم.

زینی‌وند از پوشش کامل امدادرسانی و اطلاع‌رسانی سیل توسط رسانه‌ها، خبرنگاران و صدا و سیمای استان تقدیر کرد.

وی اظهارداشت: برای ترمیم اورژانسی و ساماندهی فوری به زندگی مردم و شستشوی منازل گروه‌های جهادی و بسیج پای کار آمده و در صحنه هستند.

استاندار کرمان گفت: آسیب وارده به اثاثیه منازل، دام‌ها و محل نگهداری دام‌ها برآورد شده و سریعا توسط بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی جبران می‌شود.

زینی‌وند افزود: خانه‌های آسیب دیده لیست شده و در تعمیر و بازسازی آن توسط بنیاد اقدام می‌شود ضمن اینکه اعتباری در اختیار استانداری قرار گرفته است.

استاندار کرمان یکپارچگی و هماهنگی در استان را عامل اصلی در مدیریت سیل اخیر عنوان و از مردم به واسطه تحمل سختی‌ها و مشارکت گروه‌های جهادی، امدادی، نیرو‌های سپاه، ارتش و انتظامی، اعضای ستاد مدیریت بحران استان و همه دستگاه‌ها در خدمت‌رسانی به سیل زدگان قدردانی کرد.

زینی‌وند با تاکید بر اینکه اکنون اوج کار برای جبران خسارت و در کنار مردم بودن شروع شده است گفت: مسائل مختلف استان در جنبه‌های مختلف به استحضار رئیس جمهور رسید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)