کد خبر: ۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
بنا به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان، این برای نخستین بار طی سال‌های اخیر است که بزرگان سیاسی استان کرمان از طیف‌های مختلف دور یک میز نشسته‌اند و با همفکری یکدیگر منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی را تدوین کردند.
منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی، احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی استان کرمان به عنوان یکی از ایده‌های علیرضارزم‌حسینی استاندار کرمان در حالی مورد اقبال مسوولان ارشد کشوری قرار گرفته است که به گفته آنها این منشور می‌تواند الگوی موفق برای فعالان سیاسی باشد.

به گزارش گفتارنو اسفندماه امسال دو انتخابات حساس و مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و ین در حالی است که علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان از سال گذشته هموره بر برگزاری انتخاباتی با شکوه و سالم در استان کرمان تاکید کرده و به همین علت بود که فکری نو در انداخت و پیشنهاد تدوین منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی استان کرمان را به فعالان سیاسی این خطه داد.

فعالان سیاسی استان کرمان از جناح‌های مختلف سیاسی نیز به خواسته رزم حسینی لبیک گفتند و علی مصطفوی و محمد فرشاد از چهره‌های اصلاح‌طلب، حجت‌الاسلام مهدی عرب‌پور و احمدعلی مقدم از طیف اصولگرایان و محمد رحیم ابوسعیدی از اعتدال‌گرایان با همکاری و مشاوره سایر فعالان سیاسی تدوین منشور انتخاباتی را در دستور کار قرار دادند و در نهایت این منشور در خرداد ماه امسال رونمایی شد.

وزیر کشور: دستور دادم منشوری مانند منشور انتخاباتی کرمان تدوین شود
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سفر اخیرش به استان کرمان هنگام ورود به کرمان در فرودگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و از عملکرد سیاسی استان کرمان ابراز رضایت کرد و تدوین منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی استان کرمان را کی از خروجی‌های مطلوب برنامه‌های سیاسی در کرمان خواند. وی از تدوین منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی استان کرمان به عنوان یکی از نوآوری‌های استاندار کرمان نام برد و با تایید این منشور یادآور شد: زمانی که این منشور را مشاهده کردم، دستور دادم منشور اخلاق انتخاباتی با همکاری استانداران برای سایر استان‌ها هم تدوین شود.

معاون سیاسی وزیر کشور: از کرمانی‌ها یاد بگیرید
محمد حسین مقیمی معاون وزیر کشور هم که در آیین رونمایی از منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی استان کرمان حضور داشت، تنها چند روز پس از آنکه از کرمان رفت در جمع احزاب و فعالان سیاسی کشور از منشور انتخاباتی استان کرمان به نیکی سخن به میان آورد.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان طرح خوبی در خصوص همدلی و همزبانی پیشنهاد و همزبانی پیشنهاد و عملی کردند اظهار کرد: احزاب و فعالان سیاسی استان کرمان با هم میثاق‌نامه‌ای امضاء کردند و خوب است که این اتفاق در استان های دیگر نیز بیفتد. البته می توان متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرهنگی تغییراتی در آن ایجاد کرد.

مقیمی بیان داشت: این میثاق‌نامه می‌تواند مقدمه خوبی برای تحقق همدلی در بین گروه‌های سیاسی باشد یعنی احزاب در حالی که با هم رقابت جدی دارند اما در برخی مسائل همدل و همزبان از منافع ملی حمایت می‌کنند.

جزییات منشور انتخابات کرمان به روایت معاون سیاسی استاندار
بنا به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان، این برای نخستین بار طی سال‌های اخیر است که بزرگان سیاسی استان کرمان از طیف‌های مختلف دور یک میز نشسته‌اند و با همفکری یکدیگر منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی را تدوین کردند.

حمید ذکا اسدی گفت: برگزاری انتخابات سالم با مشارکت حداکثری و در چارچوب اعتماد عمومی مردم از مهمترین اهداف تدوین منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی است.

وی معتقد است: کرمان نخستین استانی به شمار می‌رود که با ابتکار استاندار کرمان و همت همه گروه‌ها، جریان‌های سیاسی و گذشت، صبر و همت شورای تامین و سازمان‌ها و نهادهای مسوول  به یک بسته انتخاباتی شامل قانون فعالیت احزاب و گروه‌ها و آیین نامه اجرایی آن، مصوبات شورای تامین استان بر اساس مفاد قانونی، تفویض اختیاری که به استان شده و منشور اخلاقی انتخابات دست پیدا کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان همچنین مفاد منشور اخلاق انتخاباتی کرمان را شامل مواردی از جمله رعایت تقوای الهی، اعتقاد به ولایت فقیه، احترام به قانون و تمکین از آن، توجه و تعهد به صول اخلاقی و تعهد به حفظ آرامش فضای انتخاباتی ذکر کرد.

رییس ستاد انتخابات استان در ادامه سخنان خود تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری، تلاش برای شفاف‌سازی مواضع سیاسی و مسائل مالی، دفاع از حقوق سایر احزاب و گروه‌های سیاسی، ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی و احترام کامل به انتخاب مردم و نتایج آرا از دیگر مفاد منشور اخلاق انتخاباتی کرمان اعلام کرد.

تدوین منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی استان کرمان توسط فعالان سیاسی مطرح از طیف‌های مختلف به درستی نشان داد، عملکر د علیرضا رزم حسینی به عنوان مقام ارشد دولت یازدهم در استان کرمان در این مورد به نحوی بوده است که رضایت طیف‌های مختلف سیاسی را جذب کرده و می‌توان گفت هم اکنون حرف رزم حسینی در دو سوی بازار سیاست خریدار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد استاندار کرمان و تیم وی با بهره‌گیری از فضای موجود در استان کرمان در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سال ملت و دولت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده است بایستی برای تحقق این شعار تلاش کنند و شاهد برگزاری انتخاباتی با شکوه و نمونه در استان باشیم.

مفاد منشور

1- رعایت تقوای الهی  :
رعایت تقوای الهی توصیه اصلی دین ، پیامبر رحمت (ص) و ائمه هدی (ع) است و تاثیرات بسیار عمیق در حوزه فردی و اجتماعی دارد . ضمن یادآوری این امر مهم و اهتمام و جدیت در عمل به این حکم الهی ، احترام به ارزش های مترقی دینی ، معنویت خواهی و تسلیم در برابر فرمان و خواست الهی را از لوازم بندگی دانسته و کلیه گروههای سیاسی و فعالان ، کاندیداها و هواداران را به رعایت این اصل مهم فرا می خوانیم .

2-اعتقاد  به ولایت فقیه :

اعتقاد داریم که ولایت فقیه ستون خیمه نظام اسلامی و اصل مترقی قانون اساسی است . بنابراین رهنمودهای بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی حضرت امام (ره) و رهبری معظم انقلاب حضرت آیت ا... خامنه ای را نصب العین قرار داده و بر این باوریم که رقابتهای انتخاباتی بین گروههای سیاسی در ذیل نظام جمهوری اسلامی و چتر گسترده ولایت فقیه معنا خواهد یافت . معتقدیم بعد از قوانین ، فصل الخطاب نظرات و رهنمودهای معظم له خواهد بود . 


3-احترام  به قانون و تمکین از  آن : 
قانون به صورت اعم و قوانین مربوط به انتخابات و نحوه عمل احزاب و گروههای سیاسی را ضامن برگزاری انتخابات اصولی دانسته وتمامی فعالیتهای انتخاباتی خود را بر همین مبنا سازماندهی و به پیش خواهیم برد .

بر این اساس ضمن اهتمام جدی در عمل به قانون انتخابات و همچنین قانون فعالیت احزاب ، جمعیتها و گروههای سیاسی ، بویژه ماده 16 این قانون و  مواد 28 تا 36 آئین نامه اجرائی آن ، در صورت بروز هر گونه تخلف قانونی و اخلاقی از سوی زیرمجموعه ، با افراد متخلف برخورد انضباطی تشکیلاتی نموده و عند اللزوم به مراجع ذی صلاح جهت رسیدگی قانونی معرفی خواهیم نمود . ضمن آنکه از مجریان قانون نیز می خواهیم با متخلفین از قانون بدون اغماض برخورد بموقع و جدی نمایند .

4-توجه و تعهد به اصول اخلاقی  :
توجه و تعهد به اصول اخلاقی اعم از حفظ کرامت و حرمت انسانی و عزت نفس ، وفای به عهد و امانت داری ، صداقت ، درستکاری و صبر و بردباری و همچنین  پرهیز از اسراف و تبذیر ، نفاق و تفرقه ، تهمت ، غیبت و افترا  و اجتناب از دادن وعده ها و شعارهای سطحی ، غیرمتناسب ، دست نیافتنی و عوام فریبانه ، تضمین کننده انتخاباتی اخلاقی و آبرومند است ضمن اهتمام به تحقق این امر ، هر گونه رفتار غیرقانونی و اخلاقی اعم از تخریب ، هتک حرمت افراد و گروهها و فریب افکار عمومی را منافی اخلاق اسلامی و خلاف شرع دانسته و در صورت بروز به شکل مقتضی و مناسب محکوم خواهیم نمود . 
5- تعهد به حفظ آرامش فضای انتخاباتی : 
معتقدیم انتخابات باید در فضای آرام برگزار شود لذا ما گروههای سیاسی ضمن پایبندی به این اصل با توجه به رعایت شور و نشاط سیاسی هر رفتار و کنشی که این فضا را مخدوش نماید خلاف شرع و قانون دانسته و در صورت بروز ، بدون توجه به گرایش های سیاسی ، به شکل مقتضی محکوم خواهد گردید  . 
6- تلاش در جهت تحقق مشارکت حداکثری : 
ما اعتقاد داریم انتخابات یکی از عرصه های مهم جمهوری اسلامی وپشتوانه مردمی آن است لذا ضمن تلاش برای انجام انتخاباتی پرشور اعتقاد داریم مشارکت حداکثری زمانی محقق خواهد شد که همه سلایق در عرصه انتخابات حضور فعال داشته و در تبلیغات و رساندن برنامه های انتخاباتی خود به مردم در چارچوب قانون آزاد باشند . لذا هر حرکت غیرقانونی که منجر به حذف سلیقه و گرایشی خاص گردد محکوم است.
 
7تلاش در جهت شفاف سازی مواضع سیاسی و مسائل مالی  :
براساس فرمایش نبی مکرم اسلام « اتقوا من مواضع التهم » و توصیه موکد به پرهیز از مواضع تهمت ، تمام تلاش خود را در جهت شفافیت مواضع سیاسی و مسائل مالی انجام داده ، بگونه ای که در حوزه مواضع سیاسی امکان سوءاستفاده مخالفین نظام و بیگانگان فراهم نگردد و در حوزه مباحث مالی نیز شائبه استفاده از منابع غیرمشروع و غیرقانونی مرتفع گردد.
 همچنین ضمن اعتقاد کامل به حرمت استفاده از بیت المال در راستای منافع حزبی و گروهی ، از امکانات دولتی و عمومی در انجام فعالیت های انتخاباتی به هیچ وجه استفاده ننموده و از اسراف و تبذیر و تبلیغات پرهزینه نیز دوری خواهیم نمود . 

8-دفاع از حقوق سایر احزاب و گروه های سیاسی : 
گروههای سیاسی وارد شده در عرصه انتخابات نماینده سلایق مختلف و موجب تضارب آراء و افکار و در نهایت نشاط سیاسی و حضور حداکثری مردم هستند ، باور داریم که همه گروههای وارد شده در عرصه انتخابات وفادار به نظام ، ولایت فقیه و خواستار عزت کشور بوده و از حضور موثر همه گروهها و احزاب قانونی حمایت  می نمائیم . 

9-ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی : 
انتخابات عرصه ای برای تجلی وجه مردمی نظام است و شور سیاسی توام با شعور را می طلبد لذا اعتقاد داریم رقابت اصولی و نقد منصفانه و بررسی علمی و منطقی برنامه ها و رویکردها از ضروریات هر رقابت انتخاباتی بوده لیکن نبایستی به زیر سئوال بردن دستاوردهای نظام اسلامی در ادوار مختلف منجر شـود بدیـن جهت منافع ملی را بر منافـع حزبـی و گروهـی ترجیـح
می دهیم .

10-احترام کامل به انتخاب مردم و نتایج آراء : 
بنا به فرموده امام (ره) که «میزان رای ملت است » و همچنین بیان مقام معظم رهبری که « رای مردم یک امانت و حق الناس است » ضمن تلاش و کوشش جهت مشارکت مردم و برگزاری انتخاباتی پرشور و آبرومند و همچنین انجام رقابتی قانونمند ، پایبندی به اصول و قانون را فارغ از نتیجه انتخابات ، پیروزی برای خود و مردم دانسته و در پایان به انتخاب و رای مردم احترام خواهیم گذارد .  

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صفایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
0
1
سلام
آفرین به کرمانیها
اگه عملی بشه عالیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)