کد خبر: ۴۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سیدحسین مرعشی:
سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، می‌گوید از اساس مشکلات فعلی کشور ریشه‌های دیگری دارد و با اصلاح قانون اساسی قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد.

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، می‌گوید از اساس مشکلات فعلی کشور ریشه‌های دیگری دارد و با اصلاح قانون اساسی قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد.
به گزارش اعتمادآنلاین، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید موضوع اصلاح قانون اساسی در یک بن‌بست است و هیچ دلیلی ندارد که سیاستمداران ایران خصوصاً سیاستمداران میانه‌رو و اصلاح‌طلب برای یک امر نشدنی وقت خود را تلف کنند.
طرح موضوع بازنگری در قانون اساسی از سوی محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، در روز‌های اخیر با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. به نظر می‌رسد دو جناح سیاسی درباره موارد بازنگری اختلاف‌نظر‌های جدی دارند و این مساله بیش از آنکه در یک محفل حقوقی ارزیابی شود، محور بحث‌های سیاسی شده است.
در این بین، اما حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، می‌گوید از اساس مشکلات فعلی کشور ریشه‌های دیگری دارد و با اصلاح قانون اساسی قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد.

نباید علت همه مشکلات را در قانون اساسی جست‌وجو کرد
مرعشی در این‌باره گفت: در شرایط امروز، سه موضوع در انباشته شدن مشکلات و بروز ناکارآمدی در سیستم اداری و سیاسی ایران نقش دارد.
او «مشکلات ساختاری شکل‌گرفته بر اساس قانون اساسی» را ریشه مهم مشکلات فعلی در نظام جمهوری اسلامی به شمار آورد و تصریح کرد: با وجود این مشکلات ساختاری بر مبنای قانون اساسی، اما نباید علت همه مشکلات را در قانون اساسی جست‌وجو کرد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، ریشه دوم مشکلات فعلی کشور را «سیاست‌ها و راهبرد‌های کلان کشور» خواند و گفت: هر چقدر هم به دنبال اصلاح قانون اساسی باشیم و بگوییم قانون اساسی هیچ مشکلی نداشته، باز هم راهبرد‌های اساسی و سیاست‌های کلان کشور مساله مهمی است که می‌تواند چالش‌زا باشد.

در بخش منابع انسانی کشور در حال رسیدن به فقر مطلق هستیم
مرعشی سومین دلیل مشکلات امروز کشور را محدودیت توانایی و ظرفیت‌های منابع انسانی شامل مسائل کارشناسی و مدیریتی کشور به حساب آورد و گفت: با این میزان ذخیره منابع انسانی فعلی- چه در بخش کارشناسی و چه در بخش مدیریتی در حوزه دولتی، عمومی و خصوصی- حتی اگر ما قانون اساسی و سیاست‌ها را به شایستگی اصلاح کنیم، باز هم با این میزان استعداد و ظرفیت منابع اقتصادی قادر به اداره مناسب کشور نیستیم.
او ادامه داد: باید توجه داشت که در بستر واقعیت‌ها، منابع انسانی و نیرو‌ها در طول زمان پرورش پیدا کرده و رشد می‌کنند و متاسفانه ما با برخورد سیاسی و بعضاً ایدئولوژیکی با منابع انسانی کشور و بر اثر نوعی از مهاجرت نخبگانی که داشتیم و داریم، در بخش منابع انسانی کشور در حال رسیدن به فقر مطلق هستیم.

تصور نکنیم با اصلاح قانون اساسی قرار است معجزه رخ بدهد
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران خاطرنشان کرد: این سه مساله از آن رو قابل توجه است که تصور نکنیم با اصلاح قانون اساسی قرار است معجزه رخ بدهد چراکه مشکلات ریشه‌ای دیگری نیز در وضعیت امروز کشور دخیل است.

اصلاح امور کشور با اصلاح سیاست‌ها ممکن است نه تغییر قانون اساسی

مرعشی در ادامه با اشاره به پیشنهاد اصلاح قانون اساسی گفت: اصلاح قانون اساسی در ایران از نگاه من نه شدنی و نه اولویت‌دار است.
او افزود: ما با ظرفیت‌هایی که در همین قانون اساسی هست و با اصلاح سیاست‌ها و تغییر نگاه به منابع انسانی باید اصلاحات کشور را پیش بگیریم.

اصلاح‌طلبان وقت خود را برای ایده اصلاح قانون اساسی تلف نکنند
مرعشی درباره دلایل غیرعملی بودن اصلاح قانون اساسی از نگاه خود گفت: ساختاری که در اصل ۱۷۷ پیش‌بینی شده با تمایلی که در متن جامعه است، تضاد دارد؛ یعنی اصلاح قانون اساسی جمهوری اسلامی در یک بن‌بست قرار گرفته است.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پایان گفت: موضوع اصلاح قانون اساسی در یک بن‌بست است و هیچ دلیلی ندارد که سیاستمداران ایران خصوصاً سیاستمداران میانه‌رو و اصلاح‌طلب برای یک امر نشدنی وقت خود را تلف کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)