کد خبر: ۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که معمولا با عنوان NSAIDs شناخته شده و برای کاهش درد و تب مصرف می‌شوند و به نظر عوارض جانبی کمی دارند.
فرجام نوشت: بیشتر افرادی که از انواع غیرنسخه‌ای NSAIDs مصرف می‌کنند، این داروها را برای تسکین سردرد یا دردهای ماهیچه‌ای موثر می‌دانند. همچنین برخی افراد از این داروها جهت بهبود علائم آرتریت استفاده می‌کنند. اگرچه این داروها به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند اما در عین حال عوارض جانبی را نیز متوجه فرد می‌سازند.

دکتر «میرون تونگ» از موسسه تحقیقات پزشکی «هانتینگتون» در کالیفرنیا گفت: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی جزو پرمصرف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین داروها در جهان هستند. بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف متداول و دوز بالای این داروها، خطر بلندمدت حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کبدی و زخم‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین این داروها ممکن است با داروهای افسردگی تداخل پیدا کنند.

شبکه خبری فاکس نیوز به برخی از عوارض جانبی جدی مصرف NSAIDs اشاره کرده که به شرح زیر است:

- حمله قلبی و سکته مغزی: انواع مختلفی از داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی وجود دارند که برخی از آن‌ها همچون ایبوپروفن و ناپروکسن بدون نسخه به فروش می‌رسند. بیشتر این داروها در صورتی که به میزان بالایی مصرف شوند احتمال سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا خطر مصرف این داروها از آنچه در گذشته تصور می‌شد بیشتر است هرچند مصرف آسپرین که برای پیشگیری از حمله قلبی کاربرد دارد، این مشکل را به همراه ندارد.

بیشتر NSAIDs به یک پروتئین کلیدی در خون متصل می‌شوند. آن‌ها به طور معمول میزان آلبومین را کاهش می‌دهند. این ماده از رگ‌ها در برابر اسپاسم و تنگ شدگی حفاظت می‌کند و خطر لختگی خون را کاهش می‌دهد. ا که سابقه بیماری قلبی ندارند با مصرف بدون تجویز این داروها با خطر فزاینده ابتلا به سکته قلبی و مغزی روبرو هستند.

- تداخل با داروهای افسردگی: مطالعات نشان می‌دهد برخی داروهای غیرالتهابی ضداستروئیدی به خصوص انواع ایبوپروفن ممکن است با برخی داروهای افسردگی تداخل ایجاد کنند و تاثیر درمانی آن‌ها را از بین ببرند. در مطالعه انجام شده روی 1500 بیمار مصرف کننده داروهای افسردگی بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) مشخص شد افرادی که از NSAIDs مصرف می‌کردند بیشتر در برابر داروهای افسردگی مقاوم هستند.

- نارسایی کبدی: پزشکان به افراد مبتلا به التهاب کبدی یا نارسایی‌های کلیوی توصیه می‌کنند از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی پرهیز کنند. همچنین مبتلایان به هپاتیت، سیروز کبدی یا مبتلایان به نارسایی کلیوی به طور کلی نباید از این داروها مصرف کنند.

- زخم: نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف بدون نسخه NSAIDs به خصوص آسپرین موجب بروز زخم در معده و روده کوچک می‌شود. مطالعه انجام شده در سال 2010 نشان داد خطر بروز مشکلات معده یا روده کوچک در مصرف کنندگان این داروها نسبت به افراد دیگر چهار برابر بیشتر است.

به اعتقاد پزشکان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، کبدی و کلیوی باید نسبت به مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی هوشیارتر و محتاط‌ تر باشند. این افراد برای تسکین درد می‌توانند با نظر پزشک از داروهای مسکن دیگر مصرف کنند. با این حال برای اکثر افراد خطر مصرف این داروها به قدری ناچیز است که استفاده هر از گاهی از آن‌ها بلامانع است.
برچسب ها: خطرات ، مسکن‌ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)