کد خبر: ۴۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تشریح مواد غذایی مضر که سلامت مردان را به خطر می‌اندازد، گفت: مردان باید وزن و اندازه دور شکم خود را کنترل کنند زیرا این موضوع نسبت مستقیمی با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تشریح مواد غذایی مضر که سلامت مردان را به خطر می‌اندازد، گفت: مردان باید وزن و اندازه دور شکم خود را کنترل کنند زیرا این موضوع نسبت مستقیمی با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر کوروش صمدپور با بیان اینکه پیگیری و ملاحظات مراجعه کنندگان حکایت از شیوع دو بیماری وابسته به سبک زندگی را می‌دهد، خاطرنشان کرد: دیابت نوع ۲ که تقریبا از هر چهار نفر بالغ، یک نفر دچار پیش دیابت یا دیابت هستند و همچنین کبد چرب، دو بیماری هستند که علت عمده بروز آنها، سبک زندگی بی‌تحرک و استفاده بیش از حد کربوهیدرات مانند نان، برنج و سیب‌زمینی و همچنین چربی‌های مضر است.

وی با تاکید بر اینکه با حذف این گروه غذایی موافق نیستیم اما مقدار مصرف آن در میان ایرانیان بیش از استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: دومین عامل اصلی ایجاد کبد چرب و دیابت، چاقی یا اضافه وزن است به خصوص در دو سال اخیر که ویروس کرونا تمامی افراد را خانه‌نشین کرده و از ترس ابتلا به مراکز ورزشی مراجعه نمی‌کنند.

متخصص تغذیه با بیان اینکه این چاقی در مردان دو چندان شده است، اظهار داشت: مردان سعی کنند وزن را کنترل و مراقب اندازه دور شکم خود باشند زیرا نسبت مستقیمی با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. در حقیقت تحرک و ورزش نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ یا کبد چرب دارد.

صمدپور تاکید کرد: روغن‌هایی مانند کره گیاهی که اسید چرب ترانس بالایی دارند خطر بیماری قلبی و کبد چرب را دوچندان می‌کند که مردان باید از مصرف آن پرهیز کنند. توصیه می‌شود روغن‌هایی که ترکیبی از امگا ۶ و امگا ۳ هستند مصرف شود یعنی ترکیبی از روغن آفتابگردان و روغن زیتون.

وی با اشاره به اینکه اغلب از روغن دنبه سوال می‌کنند که باید گفت روغن خوبی نیست، تشریح کرد: روغن حیوانی خوب می‌تواند در برنامه روزانه گنجانده شود اما مصرف دنبه پیشنهاد نمی‌شود. به طور کلی مردان اگر از نظر استرس، فعالیت بدنی، کنترل اضافه وزن و بهبود تغذیه بتوانند یک هارمونی و تناسب مناسب ایجاد کنند از بروز هر گونه بیماری پیشگیری خواهند کرد.

متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه لبنیات منبع بهینه کلسیم است، خاطرنشان کرد: استفاده از پنیر، شیر و ماست باید در برنامه روزانه به حد مناسب باشد.

مردان با چه رژیم غذایی از کبدچرب و دیابت پیشگیری کنند؟

صمدپور با تاکید بر اینکه رژیم غذایی مردان با زنان چندان تفاوتی نمی‌کند، اظهار داشت: گنجاندن همه گروه‌های غذایی در برنامه روزانه و فراموش نکردن مصرف سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها، غلات و لبنیات به اندازه کافی به تمامی مردان توصیه می‌شود.

وی افزود: رژیم غذایی مدیترانه‌ای از جمله رژیم‌های غذایی محبوبی است که باعث افزایش سلامت می‌شود که در این رژیم گوشت قرمز کم است به همین دلیل مناسب برای تمامی مردان است تا دچار غلظت خون نشوند. استفاده از غذاهای دریایی به عنوان منبع غنی پروتئین که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای گنجانده شده است هم کمک شایانی به سلامت مردان می‌کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مصرف به اندازه کافی خشکبار و آجیل‌هایی که شور نباشد و همچنین روغن زیتون توصیه می‌شود، اظهار داشت: در حقیقت رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند و همچنین از آلزایمر پیشگیری می‌کند. مردان در صورت رعایت این رژیم به همراه پیاده‌روی می‌توانند از بروز بیماری‌هایی که منشا تغذیه‌ای دارد جلوگیری کنند.

ضرورت توجه مردان بالای ۴۰ سال به چکاب‌های سالانه

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با یادآوری اینکه از گذشته تاکنون، مسوولیت مالی زندگی بر عهده مردان بوده است و آن قدر درگیر این مساله و حمایت از خانواده و کسب درآمد هستند که به سلامت خود کمتر توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حقیقت آمار مراجعه زنان به پزشک که بیش از مردان است و برعکس آمار بیشتر مرگ و میر مردان نسبت به زنان شاهد این مدعا است که مردان کمتر به خود توجه می‌کنند.

وی تصریح کرد: حال آنکه مردان بالای چهل سال باید به بررسی‌های پزشکی خاص مخصوص خود توجه ویژه داشته باشند؛ با توجه به سن از نظر پروستات و توده‌های مجاری ادراری باید دقت کنند تا دچار سرطان پروستات و بدخیم شدن آن نشوند. به همین منظور می‌توانند با آزمایش‌های منظم مخصوص به صورت سالانه متوجه این موضوع شوند و بررسی‌های دوره‌ای انجام دهند.

صمدپور با تاکید بر اینکه شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهارداشت: متاسفانه سن ابتلا به این بیماری‌ها هم کاهش یافته است که باعث مرگ ناگهانی می‌شود. علت این سکته‌ها در حقیقت، تغذیه نامناسب و چاقی بر اثر استفاده از چربی‌های نامرغوب است که منجر به افزایش کلسترول بد خون می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به شغل مردان، مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده بیرون از منزل، باعث بروز یکسری بیماری‌ها می‌شود؛ ضمن اینکه سیگار کشیدن و مصرف بیش از اندازه الکل در کنار بی‌تحرکی و استرس از دیگر عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیردار در مردان می‌شود که با کنترل و مدیریت تغذیه، دخانیات و تحرک می‌توانند این خطر را از خود دور کنند. در صورت ارثی  بودن این بیماری‌ها هم حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)