کد خبر: ۴۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
جبهه اصلاحات ایران طی بیانیه‌ای در مطالبه افق‌گشایی دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها تاکید کرد: شکست مذاکرات وین، هر روز تداوم تحریم‌های ظالمانه (که نوعی تروریسم اقتصادی است) و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و تجدید قطع‌نامه‌های پرهزینه علیه ایران چنان زیان‌بار است و خسارات ملی بلندمدت دارد که پیشگیری مدبرانه و عزت‌مندانه از آن توسط ایران ابتکار عمل و تحرک دیپلماتیک بیشتری را در روزهای پیش رو می‌طلبد.

جبهه اصلاحات ایران طی بیانیه‌ای در مطالبه افق‌گشایی دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها تاکید کرد: شکست مذاکرات وین، هر روز تداوم تحریم‌های ظالمانه (که نوعی تروریسم اقتصادی است) و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و تجدید قطع‌نامه‌های پرهزینه علیه ایران چنان زیان‌بار است و خسارات ملی بلندمدت دارد که پیشگیری مدبرانه و عزت‌مندانه از آن توسط ایران ابتکار عمل و تحرک دیپلماتیک بیشتری را در روزهای پیش رو می‌طلبد.

به گزارش جماران؛ متن کامل بیانیه جبهه اصلاحات ایران در پی می‌آید:

به نام خدای مهربان و عادل

تعلیق اخیرِ مذاکرات احیای برجام برای دغدغه‌مندان توسعه و منافع ایران به شدت نگران‌کننده است. بسیاری از کارشناسان دلسوز، از جمله وزیر سابق خارجه ایران جناب آقای محمدجواد ظریف، نسبت به دو موضوع مکرر هشدار داده بودند: اول؛ ضرورت فرصت‌شناسی و تسریع در حصول توافق و رفع تحریم‌ها (با توجه به این‌که نظام بین‌المللی در معرض تحولات سریع و بعضاً پیش‌بینی‌ناپذیری است و مخالفان برجام و ایران‌ستیزان هم برای کارشکنی در فرآیند رفع تحریم‌ها فعال‌اند) و دوم؛ ضرورت مبنا قرار دادنِ منافع ملی ایران، و نه ترجیحات قدرت‌های بزرگ، از جمله روسیه و آمریکا و چین، در تصمیمات مذاکراتی کلیدی ایران.

متاسفانه شاهد بی‌توجهی به هر دو هشدار بودیم و اکنون ایران در معرض هزینه‌های این بی‌توجهی قرار گرفته است و برای این‌که از خسارات بیشتر پیشگیری شود استفاده بهینه از پنجره فرصت پیش رو ضروری است. از طرفی با تصویب طرح غیرکارشناسانه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در سال ۱۳۹۹ در مجلس ایران و مجموعه‌ای از کارشکنی‌ها و تاخیراندازی‌های مخالفان برجام در ایران و آمریکا، توافقی که سال گذشته قابل حصول بود عقب افتاد و یک سال طلایی از دست رفت و تحریم‌های پرهزینه ادامه یافت. از طرف دیگر هم پیشنهاد مذاکره بدون واسطه‌گری دولت‌هایی مثل روسیه (که منافع خودشان را بر منافع ایران مقدم می‌دارند) اجرایی نشد و اکنون در پی تجاوز روسیه به اوکراین و تغییر موازنات و معادلات بین‌المللی مذاکرات به تعلیق کشانده شده است.

اکنون در وضعیتی هستیم که در پی خطاهای فوق و آن‌چه روسیه در حال تحمیل به ایران و این مذاکرات است، اگر ایران ابتکار عمل افق‌گشایی نداشته باشد، دو حالت متصور است: یا اینکه آمریکا و اعضای کمیسیون مشترک به درخواست روسیه (مبنی بر دریافت معافیت برای برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران) تن می‌دهند و ایران عملا به مباشر روسیه تبدیل می‌شود و مادامی‌که روسیه تحریم‌ می‌ماند ایران هم  در عمل مشمول تحریم شرکت‌ها و کشورهای جهان می‌ماند، و یا اینکه آمریکا و اعضای کمیسیون مشترک به شرط روسیه تن نمی‌دهند و مذاکرات وین شکست می‌خورد و تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برقرار می‌ماند. به تعبیر دیگر ایران در مذاکراتی که برای رفع تحریم‌ها آغاز کرده اکنون در یک دوراهی باخت-باخت قرار گرفته و گروگان منافع و تحمیل کشور ثالثی شده است که اساسا تحریم‌های اخیرش موضوع این مذاکرات نبوده است.

در چنین شرایطی تلاش برای یافتن راه سومی که هم تحریم‌ها را رفع کند و هم چنان دقیق باشد که مانع اجرای «قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران، ۲۰۱۵ (INARA)»  کنگره شود ضروری‌تر از قبل شده است. استفاده از بهترین کارشناسان ایران‌ (که متاسفانه اغلب در ماه‌های گذشته محل مشورت نبودند)، شجاعت دستگاه دیپلماسی در برقراری ارتباط مستقیم، و شفاف‌سازی و همراه کردن شهروندان ایران از الزامات توفیق این مسیر است.

شکست مذاکرات وین، هر روز تداوم تحریم‌های ظالمانه (که نوعی تروریسم اقتصادی است) و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و تجدید قطع‌نامه‌های پرهزینه علیه ایران چنان زیان‌بار است و خسارات ملی بلندمدت دارد که پیشگیری مدبرانه و عزت‌مندانه از آن توسط ایران ابتکار عمل و تحرک دیپلماتیک بیشتری را در روزهای پیش رو می‌طلبد. فرصت را از دست نباید داد و برای پیشگیری از هزینه‌های سهمگین برای ایران دیپلماسی مستقل، فضاساز، افق‌گشا و منافع‌ملی‌محور را با استفاده از همه ظرفیت‌های انسانی و ملی ایران احیا کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)