کد خبر: ۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتاق بازرگانی کرمان مطرح کرد
رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: من تمام فریادم این است که بایستی همه ظرفیت‌های کشور به جای اینکه به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط نهادها و دولت اتفاق بیفتد، صرف مناسب کردن فضا برای بخش خصوصی شود هر چند که حرکت بخش خصوصی بسیار ملایم‌تر اتفاق بیفتد.

گفتار نو/ محبوبه فیروزآبادی:

رییس اتاق بازگانی ایران در جمع خبرنگاران استان کرمان حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ گفت. 

رییس اتاق بازرگانی کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار گفتار نو در خصوص پیوند خوردن اقتصاد استان با نهادها و بنگاه های شبه خصوصی  در دو سال اخیر و مغایرت این اقدام با سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: واقعا این تذکر من است. به هیچ وجه اعتقاد ندارم توسعه استان با حضور نهادها و شرکت‌های دولتی توسعه پایداری‌ خواهد بود 

محسن جلال‌پور به صراحت افزود: محاسباتی که این نهادها و شرکت‌های شبه خصوصی انجام می‌دهند، محاسبات رقابتی نخواهد بود و  شرایطی هم که در استان فراهم خواهد شد، شرایط رقابتی نخواهد بود.

جلال‌پور گفت: من تمام فریادم این است که بایستی همه ظرفیت‌های کشور به جای اینکه به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط نهادها و دولت اتفاق بیفتد، صرف مناسب کردن فضا برای بخش خصوصی شود هر چند که حرکت بخش خصوصی بسیار ملایم‌تر اتفاق بیفتد.

او البته این را هم اضافه کرد :در وضعیتی قرار داریم که انتظار مردم، عبور از رکود و ر فتن به سمت رونق است. شرایط بخش خصوصی هم شرایط درستی نیست. اما اگر واقعیت را به مردم بگوییم مردم می‌پذیرند که آرام‌تر ، ولی متدوام‌تر  و پایدارتر حرکت کنیم.

 دهه 90 آخرین دهه‌ای که می‌توانیم در پسته، حرف داشته باشیم
رییس هیات مدیره انجمن پسته ایران در پاسخ به سوال دیگر گفتار نو مبنی بر این‌که فعالان پسته مدعی‌اند با احتساب شاخص سود ارز صادراتی، هیچ محصولی در استان به پای پسته نمی‌رسد، اما از سوی دیگر گزارش‌هایی در اتاق منتشر می شود که حکایت از اجحاف کشاورزی به صنعت در بخش آب دارد. ان هم صنعتی که نیمی از آن، نه به دلیل بحران آب، تعطیل است، دیدگاه شما در این خصوص چیست، گفت:  امروز بایستی در مزیت استان از همه جهات استان ارزیابی شود؛ هم از جهت ظرفیت‌های زیرزمینی، هم از جهت منابع آب، هم از جهت زیست محیطی، هم از جهت منابع انسانی و هر آنچه که در فضای اقتصادی می‌تواند موثر باشد.

او ادامه داد: بر اساس آن بایستی فضایی به وجود بیاید که اگر امروز در استان کرمان صنعت، شرایط بهتری را در دهه‌های آینده برای استان ایجاد می‌کند، سمت و سوی استان صنعت باشد.
جلال‌پور با بیان این که بحث استفاده از آب برای صنعت و کشاورزی اینگونه باید دیده شود که از هر متر مکعب آب چه میزان سود ارزی برای کشور وجود دارد،  با اشاره به مقوله آب مجازی، گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که بایستی واردات آب را  نسبت به صادرات خیلی بیشتر مد نظر قرار دهیم.

رییس اتاق بازرگانی افزود: در استان کرمان با این نگاه بایستی بین صنعت، معدن و کشاورزی انتخاب شود.

او با بیان اینکه بایستی با محاسبات دقیق به پرسش شما پاسخ داد، گفت: در همین شرایط فعلی، در بخش کشاورزی آب را بسیار هدر می‌دهیم. به عنوان مثال یک مزرعه کشاورزی در سال دو میلیون متر مکعب آب در سال استحصال می‌کند اگر به قیمت واقعی آب در بازار آزاد که لیتری 3000 تومان است حساب کنیم، سالی 2 میلیارد تومان هزینه آب این مزرعه است. علاوه بر این هزینه‌های دیگری مثل کود و کارگر و... هم است. بعد 450 میلیون تومان محصول برداشت می‌کند، خوشحال هم هست. محاسبه کردم این مزرعه از هر متر مکعب آب 225 تومان تولید می کند. 
او با اشاره به آینده کشاورزی در استان گفت: در جنوب استان کشت گلخانه‌ای را توصیه می‌کنیم. در شمال استان بایستی باغاتی که امکان افزایش بهره‌وری ندارند را خشک کنیم و مابقی را به عنوان سرمایه ملی حفظ کنیم.

جلال‌پور به صراحت گفت: دهه نود آخرین دهه ای است که می‌توانیم در پسته استان، در دنیا حرف داشته باشیم.
او با بیان این که در بعضی از نقاط استان هر متر مکعب آب تا یازده هزار تومان  محاسبه شده است، افزود: این آب برای معدن مصرف شود. البته مهم است که تولید آن معدن برای کشور چه خواهد بود که چنین آب گرانی را مصرف کند.

سر سوزنی نتیجه نگرفتیم
رییس اتاق بازرگانی کرمان  با بیان این که در سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به شدت مشکل داریم، گفت: زیر ساخت‌های لازم را در بخش حمل و نقل، جاده، انرژی، آب، برق و... نداریم. 

او در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبات بی نتیجه شورای گفت‌وگو گفت: در شورای گفت‌وگو مصوبات خوبی داریم اما مصوبات ضمانت اجرایی ندارد. اگر چه در بعضی بخش‌ها نتایج خوبی گرفتیم اما به عنوان مثال در بحث واگذاری زمین سر سوزنی نتیجه نگرفتیم.

وام ارزی برای صادرات پسته 
رییس اتاق بازرگانی کرمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از عملکرد اتاق در یک و نیم سال اخیر انتقاد می‌کرد گفت: باید به وظایف اتاق نگاه مجددی داشته باشید. اتاق مشاور سه قوه و بستر ساز رفع موانع و راه‌اندازی تشکل‌هاست.

وی ادامه داد: اتاق می‌تواند فقط پیشنهاد دهد و همه آنچه که ما انجام می‌دهیم اقدامات مشورتی است.

جلال‌پور به برگزاری نشست‌های متعدد در کمیسیون‌های اتاق اشاره کرد و گفت: با پیگیری اتاق صد میلیون دلار وام ارزی برای صادرات پسته مصوب و اعلام شد که از طریق بانک کشاورزی قابل اخذ است.

بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای پسته و خرما نقدینگی نیاز است
جلال‌پور در پاسخ به سوالی در خصوص عدم تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی استان کرمان گفت: متولی تامین نقدینگی برای تولید در کشور اگر بانک است نبایستی تراز مالی و سود حاصل از کارش را به عنوان دستاورد و ارزیابی کارکردش ببینیم.

وی ادامه داد: اگر بانک‌ها انتفاعی باشند همین می‌شود که بانک‌ها برایشان سود پایان سال مهم می‌شود نه تامین نقدینگی بنگاه‌ها.

رییس اتاق بازرگانی کرمان به فشار مضاعف روی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در دیگر کشورهای دنیا بازار‌های مالی تعریف شده که از طریق صکوک، اوراق قرضه و... تامین مالی صورت که بگیرد که متاسفانه در کشور ما جایی ندارد.

او با بیان اینکه باید یک گام به سمت ساختارهای جدید مالی برداریم، بر لزوم بازتعریف نظام مالی کشور تاکید کرد.

جلال‌پور با اذعان باینکه در استان کمبود نقدینگی داریم گفت: مهر و آبان بیش از 4-5 هزار میلیارد تومان برای پسته و خرما نیاز جدی نقدینگی وجود دارد که اگر تامین نشود شرایط دشوار می‌شود، اما متاسفانه تا به امروز هم پیگیری‌های ما خیلی جواب مثبتی نگرفته است.
رییس اتاق ایران با اشاره به معوقات بانکی هم گفت: بانک‌ها هم گرفتار هستند.

ریل‌گذاری جدیدی برای اقتصاد صورت گیرد

رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به خبرنگاری که از نسخه‌اش برای دوران پسا تحریم می‌پرسید، گفت: باید ریل‌گذاری جدیدی برای قتصاد ایران در دوران پسا تحریم صورت بگیرد. 
جلال‌پور با بیان اینکه دوران تحریم و ده سال اخیر نشان داد ما بسیار آسیب‌پذیر هستیم خاطرنشان کرد: اگر دنبال اقتصاد پایدار هستیم بایستی تجدید نظر کنیم.

وی گفت: در هر جا که ما وابستگی اقتصاد کشور را به منابع زیرزمینی و سرمایه‌های ملی سوق دادیم در شرایط سخت و حتی عادی نتوانستیم رشد عادی را طی کنیم.
جلال‌پور با بیان اینکه کشوری با 5 میلیون بیکار و ظرفیت‌های خداداد بسیاری هستیم، گفت: معقول نیست که سرمایه‌های ملی را تبدیل به هزینه‌های جاری کنیم.

وی ادامه داد: در این فضا همه ظرفیت‌های کشور را برای مردمی کردن و خصوصی کردن اقتصاد سوق دهیم.
رییس اتاق کرمان افزود: سرمایه‌گذاران خارجی را به سمتی هدایت کنیم که متعلق به بخش خصوصی و متکی به فکر و دانش مردم باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)