کد خبر: ۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
اخیرا مواردی از سویه جدید اومیکرون موسوم به  XE، در برخی از کشورها مشاهده شده و همین موضوع سبب گردیده از این سویه به عنوان موج جدید بیماری کرونا نام برده شود.

اخیرا مواردی از سویه جدید اومیکرون موسوم به  XE، در برخی از کشورها مشاهده شده و همین موضوع سبب گردیده از این سویه به عنوان موج جدید بیماری کرونا نام برده شود.

به گزارش مهر، اواخر ماه مارس (اواسط فروردین)، آژانس امنیت سلامت بریتانیا سویه جدید کووید ۱۹ موسوم به XE را معرفی کرد.

به گفته آژانس، این سویه جدید نوترکیب است، به این معنی که ترکیبی از دو سویه است. در این مورد، سویه BA.۱ بسیار عفونی اومیکرون با زیرسویه اومیکرون موسوم به BA.۲ ترکیب شده است.

سویه جدید XE دارای اطلاعات ژنتیکی از هر دو سویه BA.۱ و BA.۲ است. در تحقیقات اولیه، به نظر می‌رسد که عفونی‌تر از سویه BA.۲ اومیکرون باشد.

کارشناسان می‌گویند که افزایش عفونت به معنای خطرناک‌تر بودن آن نیست و درمان‌های فعلی احتمالاً مؤثر باقی خواهند ماند.

از آنجایی که ویروس‌ها در طول زمان جهش می‌یابند، احتمال دارد سویه‌های نوترکیب دیگری هم ایجاد شوند.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که اخیراً دو سویه جدید XD (ترکیبی از ویروس دلتا و اومیکرون) و XE (ترکیبی از زیر سویه BA1 و BA2) شناسایی شده است. تاکنون ۱۶ نفر مبتلا به سویه XD در دنیا گزارش شده و مورد رصد سازمان جهانی بهداشت قرار دارد، اما فعلاً جای نگرانی نیست چراکه گزارش‌هایی از این سویه‌های جدید در سایر کشورها هنوز ارائه نشده است، گفت: تاکید کمیته علمی کشوری کرونا در این شرایط که شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم، تکمیل واکسیناسیون دانشجویان و دانش‌آموزان به ویژه در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال است. خوشبختانه میزان واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به میزان قابل توجهی رسیده اما تاکید زیادی به تکمیل واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس توسط اولیا و مربیان مدارس شد.

وی ادامه داد: در این شرایط لازم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس از سوی مدیران و عوامل مدارس از جمله استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها، حفظ فاصله فیزیکی و تهویه مناسب هوا کلاس‌ها مرتباً پیگیری شود. از سوی دیگر دانش‌آموزانی که علائم عفونی و تب دارند نباید به مدرسه بروند و اگر تشخیص داده نشده و یا در مدرسه دچار علائم شده، مدیران مدارس به دانش‌آموزان اجازه دهند که به منزل بروند و دوره قرنطینه دانش‌آموزان در منزل سپری شود.

حسن رودگری مدیر پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور با توجه به ترکیب نوعی از اومیکرون و شیوع آن، گفت: طبق گزارش دفتر آمار ملی انگلستان (ONS) فقط در پایان هفته گذشته نزدیک به ۵ میلیون مورد جدید کرونا اتفاق افتاد که رکورد جدیدی در تاریخ پاندمی این کشور بود که این با افزایش ۷ درصدی در بستری‌ها همراه بود هرچند میزان مرگ میر جهش مشابه نشان نمی‌دهد که می‌تواند ناشی از پوشش گسترده و مؤثر واکسیناسیون باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نوع جدید XE یک جهش ناشی از نوترکیب شدن BA.1 و BA.2 است و در نتیجه ابتلای همزمان به آنها است و بار اول حدود ۲/۵ ماه قبل در انگلستان گزارش شد. محاسبات ۱۰ درصد سرعت بیشتر در افزایش انتقال را نشان می‌داد که چندان قابل توجه نیست. فعلاً XE زیر مجموعه اومیکرون محسوب می‌شود مگر رفتار جدیدی به خصوص در شدت بیماری و یا تظاهرات بالینی آن دیده شود.

رودگری گفت: از نظر آژانس امنیت سلامت انگلستان، تعداد XE در جامعه فعلاً به قدری نیست که بتوان از رفتار آن تحلیل قطعی به دست آورد چون تا به حال فقط ۶۳۷ مورد قطعی آن در انگلیس ثبت شده که در بین نزدیک ۵ میلیون مورد جدید هفته گذشته عدد قابل اعتنایی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر گزارشی از تفاوت نوع XE از نظر علائم بالینی و شدت بیماری با اومیکرون رایج نیست و هردو بیشتر شبیه همان سرماخوردگی هستند که با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه هستند که این برخلاف کرونای اولیه است که تب و سرفه و فقدان بویایی و چشایی از علائم شایع آن بود.

رودگری گفت: NHS انگلستان فهرست علائم عمومی و شایع کووید ۱۹ را به تازگی کمی گسترده‌تر نموده و آن را به مجموع ۹ علائم ارتقا داده که شامل تنگی نفس، احساس خستگی یا بی حالی شدید، درد بدن، سردرد، گلودرد، بینی کیپ یا آبریزش بینی، کاهش اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: در سایر کشورها نیز افزایش ناگهانی در موارد جدید ناشی از اومیکرون BA.2 وجود دارد ولی اثری از XE نیست. در چین که اخیراً قرنطینه شدیدی در شانگهای انجام داد یک زیرگروه جدید به نام BA.1.1 هم در کنار BA.2 گزارش شده است که در خود چین و سایر نقاط جهان گزارشی از آن نبوده. هندوستان هم مدعی کشف یک مورد XE در بمبئی شده است.

مدیر پژوهشی سازمان نظام پزشکی افزود: بهتر است از جو وحشت بی مورد در خصوص نوع XE ممانعت شود چون نه گسترش یافته و نه الزاماً خطرناک‌تر است. باید بدانیم که موج جدیدی کووید ۱۹ در اروپا و آسیا بیشتر ناشی از نوع BA.2 اومیکرون است و نوع XE که در مورد آن خبرسازی می‌شود، نقش چندانی ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)