کد خبر: ۴۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
یک پژوهشگر حوزه مواد مخدر اظهارکرد: اولین تأثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران شدن مواد مخدر و دومین تاثیر هم احتمال رشد مواد روانگردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است.

یک پژوهشگر حوزه مواد مخدر اظهارکرد: اولین تأثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران شدن مواد مخدر و دومین تاثیر هم احتمال رشد مواد روانگردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است.

به گزارش ایسنا، دکتر صفاتیان پژوهشگر ضمن بیان اینکه ورود مخدرهای جدید به کشور اعم از روان گردان‌ها و مواد توهم‌زا حدود ۱۰ سالی می‌شود که مطرح است، عوامل شخصی، خانوادگی و اجتماعی را در ورود مواد مخدر جدید به ایران موثر دانست و افزود: یکی از دلایل ورود مواد مخدر جدید به داخل کشور، وجود نیاز و تقاضا و کنجکاوی نوجوانان به امتحان کردن مواد است.

پژوهشگر حوزه مواد مخدر با بیان اینکه دستگاه‌های فعال در حوزه پیشگیری باید پاسخگوی این موضوع باشند گفت: اجرایی‌ترین و قوی‌ترین دستگاه در این حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر است. کمیسیون بهداشت و کمیسیون امور اجتماعی مجلس و وزارت بهداشت و صداوسیما و آموزش و پرورش نیز از جمله دستگاه‌های پیشگیری از اعتیاد هستند اما سازمان‌ها آنگونه که باید به وظیفه اصلی خود عمل نمی‌کنند.

صفاتیان اظهارکرد: زمانی که یک ماده جدید وارد کشور می‌شود سه سال طول می‌کشد تا دستگاه‌ها به نتیجه برسند در صورتیکه در این سه سال خیلی از افراد درگیر این مواد مخدر جدید شده‌اند.

وی افزود: تفاوت مواد مخدر جدید با مواد مخدر سنتی مانند تریاک و هروئین در این است که مواد مخدر جدید یک وابستگی روانی خیلی خیلی شدیدی ایجاد می‌کند و وقتی فرد گرفتار آن می‌شود درمان خاصی برایش نیست.

صفاتیان در پاسخ به این سوال که ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان چه تأثیری بر کاهش قیمت تریاک و استقبال افراد از مواد مخدر جدید دارد؟ گفت: اولین تاثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران شدن مواد و دومین تاثیر هم احتمال رشد مواد روان گردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است کمااینکه در حال حاضر قیمت تریاک حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است.

پژوهشگر حوزه مواد مخدر که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: اگرچه دستگاه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه سوال و جواب می‌شوند اما بنده در این سالها تاثیری بر اصلاح قوانین و نظارت دقیق و برنامه‌های پیشگیرانه ندیدم که اگر تاثیرگذار بودند، شاهد این مسائل و مشکلات نبودیم. متاسفانه قوانین ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر کامل نیست و بیشتر یک قانون مقابله‌ای است و باید اصلاح شود.

در ادامه برنامه، سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اصل ماجرا و موضوع مهم است که نباید بسترهای پیدایش این نوع مواد در جامعه به وفور پیدا شود و در دسترس جوانان قرار گیرد.

وی وضعیت در حوزه مواد مخدر را نگران کننده خواند و افزود: متاسفانه سن اعتیاد به سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی و مقطع راهنمایی رسیده است.

ذاکر با بیان اینکه ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر و انواع مختلف آن نقص قانونی نداریم و قانون پاسخگوی این موارد هست گفت: ما در مجلس می‌توانیم از مسئولان سوال و محکم برخورد کنیم اما نهضت مبارزه با مواد مخدر باید از خود جامعه و دستگاه‌های اجرایی شروع شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)