کد خبر: ۴۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
سرپرستار بخش دیالیز مجتمع هلال ایران عنوان کرد؛
سرپرستار بخش دیالیز مجتمع هلال ایران، از دیابت به عنوان علت اصلی از کارافتادگی کلیه‌ها نام برد.

سرپرستار بخش دیالیز مجتمع هلال ایران، از دیابت به عنوان علت اصلی از کارافتادگی کلیه‌ها نام برد.

به گزارش مهر، حسن خطیرکوهی با اشاره به پذیرش بیماران در دو نوبت صبح و عصر در بخش همودیالیز مجتمع هلال ایران، گفت: روزانه ۱۸ تخت در بخش زنان و ۲۰ تخت در بخش مردان آماده پذیرش بیماران است و در مجموع ۱۴۵ بیمار در این مجتمع دیالیز می‌شوند.

وی، بی‌اشتهایی، ورم شدید اندام‌ها، تهوع و استفراغ، پوست تیره و عدم تعادل را مهم‌ترین علائم اختلال در فعالیت کلیه‌ها دانست.

خطیرکوهی با بیان اینکه نزدیک به ۶۵ درصد از بیماران دیالیزی ایران به دیابت مبتلا هستند، ادامه داد: خیلی از افراد به خاطر قند خون بالا، کلیه خود را از دست می‌دهند و به مرحله‌ای می‌رسند که کارکرد کلیه نهایتاً ۱۰ درصد است. در این مرحله، مریض هفته‌ای ۳ جلسه به مدت ۴ ساعت دیالیز می‌شود تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد. البته او دیگر نمی‌تواند مانند افراد عادی زندگی کند. از طرفی بیماری که دیالیز می‌شود، باید علاوه بر متخصص کلیه، تحت نظر متخصص قلب، تغذیه و غدد هم باشد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از بیماران دیالیزی گفت: خوشبختانه حمایت خوبی از بیماران دیالیزی صورت می‌گیرد. به طور مثال هر جلسه دیالیز در یک مجتمع آزاد، حداقل بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان هزینه دارد در صورتی که در مراکز دولتی همین خدمات با استفاده از بیمه تأمین اجتماعی و سلامت، به صورت رایگان ارائه می‌شود.

خطیرکوهی افزود: مجتمع دارو درمانی هلال هم مریض را به چشم یکی از اعضای خانواده خود می‌بیند. در خیلی از مراکز فقط بیمار را دیالیز می‌کنند و کاری به ادامه زندگی او ندارند. اما در این مجتمع دائماً وضعیت بیمار بررسی می‌شود. همچنین این مرکز برای حمایت از بیماران دیالیزی از ارگان‌های مختلفی کمک گرفته است. بسیاری از خیران و حتی پزشکان مجموعه در حمایت از بیماران سهیم بوده و هستند. به عنوان مثال، وقتی برای یک بیمار دیالیزی مشکل چشم پیش می‌آید، چشم پزشکان مجتمع بیمار را رایگان ویزیت و عمل می‌کنند. این همدلی در تمامی بخش‌های این مجتمع وجود دارد.

سرپرستار بخش دیالیز مجتمع هلال ایران با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا بر پیشگیری متمرکز هستند، تصریح کرد: پیشگیری هزینه سنگینی ندارد و فقط نیازمند آموزش است اما هزینه‌های درمان آن هم در دورانی که وارد کردن یک دستگاه همودیالیز به شدت سخت است، سنگین و طاقت‌فرسا است. البته خوشبختانه صافی و سوزن و چند قطعه دیگر مطابق با استانداردهای یک شرکت آلمانی در ایران تولید می‌شود اما در وارد کردن خود دستگاه همودیالیز با محدودیت مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: باید علائم را جدی بگیریم. اگر یک نفر مشکل مادرزادی دارد نباید به حال خود رها شود؛ همچنین اگر قند خون افراد کنترل نشود، چشم و کلیه آنها را از کار می‌اندازد. باید امور افراد و به ویژه بیماران پیگیری شود. به همین منظور بخش دیالیز در صورت وقوع بلایای طبیعی، پیدایش کرونا، تعطیلی‌های خاص و غیره هم فعال است زیرا اگر بیمار یک یا دو جلسه دیالیز نشود، با مشکلات جدی از جمله خونریزی معده مواجه خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)