کد خبر: ۴۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: استان کرمان با ۵۹ شرکت دانش‌بنیان رتبه ۱۷ کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: استان کرمان با ۵۹ شرکت دانش‌بنیان رتبه ۱۷ کشور را به خود اختصاص داده است.

جعفر رودری در اولين جلسه كميته آموزشي، فرهنگي و تعامل صنعت و دانشگاه  شوراي راهبري فناوري و توليد دانش‌بنيان استان با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد معظم‌له بر دو خصوصيت  "اشتغال آفريني" و "دانش‌بنيان بودن" توليد در شعار سال ۱۴۰۱ گفت: در سال جاري رشد اقتصادي ۷,۷ درصدي براي استان  هدف گذاري شده  كه براي تحقق آن ۲ رويكرد مبتني بر اشتغال (افزايش سهم اشتغال در فعاليت‌هاي نوين اقتصادي و دانش‌بنيان) و اتكا به روش‌هاي دانش‌بنياني(استفاده از روش‌هاي جديد علمي براي افزايش توليد در استان و ارتقاء بهره وري) پيش بيني شده است.

به گزارش گفتارنو به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، وی با اشاره به اينكه طبق تعريف سازمان همكاري اقتصادي و توسعه (OECD)، اقتصاد دانش‌بنيان اقتصادي است كه بر اساس توليد و توزيع و كاربرد دانش و اطلاعات شكل گرفته و سرمايه‌گذاري در دانش و صنايع دانش پايه مورد توجه خاص قرار مي‌گيرد و صنايع دانش‌بنيان نيز صنايعي هستند كه در آنها سطح بالايي سرمايه‌گذاري در نوآوري و ابداعات جديد صورت گرفته است گفت: بانك جهاني اقتصاد مبتني بر دانش را داراي چهار محورِ سيستم نهادي و اقتصادي كه مشوق استفاده موثر از دانش و رشد كارآفريني است، جمعيت تحصيل كرده، خلاق و ماهر، زير ساخت اطلاعاتي و ارتباطي به خوبي توسعه يافته و يك نظام ملي نواوري موثر كه رابطه ديناميكي با جهان علم و فناوري و جهان كسب و كار داشته باشد.

وي ادامه داد: شاخص‌هاي تعريف شده توسط بانك جهاني براي سنجش اقتصاد دانش بنيان عبارتند از شاخص عملكرد نيروي انساني و اقتصادي، آموزشي و منابع انساني، مشوق‌هاي اقتصادي و رژيم‌هاي نهادي، زيرساخت‌هاي اطلاعاتي و سيستم ابداع‌ها.

رودری افزود: رتبه ايران در توليد علم جهاني هم به لحاظ كمي و هم از نظر كيفي طي سال‌هاي اخير ارتقاء يافته و در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران بر پايه آخرين اطلاعات توليد علم در نظام بين المللي Web of Science ، در سال ۲۰۲۱ در رتبه پانزدهم دنيا قرار دارد.

وی با اشاره به  چهاردهمين گزارش شاخص جهاني نوآوري(Global Innovation Index) ۲۰۲۱ گفت: شاخص نوآوري جهاني، متشكل از ۷ ركن و ۲۱ بخش و ۸۰ زيربخش است و هر ساله اقتصادهاي جهان را بر اساس قابليت نوآوري آنها رتبه‌بندي مي‌كند كه ايران در سال ۲۰۲۱ در بين ۱۳۲ كشور جهان رتبه ۶۰ را در شاخص نوآوري جهاني كسب نموده و اين بهترين رتبه‌اي مي‌باشد كه طي سال‌هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ براي كشور به دست آمده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اظهارداشت: علاوه بر اين، ايران براي اولين بار در جمع كشورهاي دست يافته به نوآوري قرار گرفته است. كشورهاي دست يافته به نوآوري كشورهايي هستند كه فراتر از سطح انتظار، نسبت به سطح توسعه اقتصادي خود (سرانه توليد ناخالص داخلي) به نوآوري دست يافته‌اند.

رودري با اشاره به قابليت‌هاي موجود استان در حوزه آموزش عالي خاطرنشان كرد: استان پهناور كرمان در  با ۳,۵ درصد دانشجويان كل كشور رتبه هشتم كشور را داراست و  در حال حاضر ۱۰۰ موسسه آموزش عالي در استان فعاليت دارند كه ۶۵ درصد دانشجويان در موسسات آموزش عالي دولتي و ۳۵ درصد در موسسات آموزش عالي غيردولتي مشغول تحصيل مي باشند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان با اشاره به عدم برقراري عدالت آموزشي منطبق با نيازها در پهنه جنوبي و شمالي استان گفت: سرانه دانشجو در منطقه شمالي استان ۲,۷ برابر مناطق جنوبي و شرقي استان است.

وي گفت: استان كرمان در پايان سال ۱۴۰۰ با در اختيار داشتن ۵۹ شركت دانش‌بنيان 9 درصد شركت‌هاي دانش‌بنيان كشور را در در اختيار داشته و از اين نظر رتبه هفدهم كشور را به خود اختصاص داده و از نظر شاخص تعداد شركت‌هاي دانش‌بنيان به ۱۰۰ هزار نفر جمعيت رتبه 27 كشور را در اختيار دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی 1403 به داروخانه‌ها

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پربازدید ها

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)