کد خبر: ۴۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران هشدار داد:
رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: فشارخون بالا در کودکان و نوجوانان به دلیل مصرف غذاهای آماده، بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی مناسب به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا (۲ سال اخیر) رو به افزایش است.

رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: فشارخون بالا در کودکان و نوجوانان به دلیل مصرف غذاهای آماده، بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی مناسب به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا (۲ سال اخیر) رو به افزایش است.

به گزارش ایرنا، دکتر ایرج خسرونیا افزود: همه‌گیری کرونا طی ۲ سال اخیر  آسیب‌های زیاد جسمی از جمله نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و مصرف غذاهای ناسالم به دلیل قرنطینه بودن خانگی به کودکان و نوجوانان وارد کرد و شیوع بیماری‌های غیرواگیر به ویژه فشار خون بالا را افزایش داده است.

وی اظهار داشت: البته کودکان و نوجوانانی که به تنگی عروق کلیه و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

خسرونیا ادامه داد: فشار خون بالا یکی از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی است و به اعضای حیاتی مهم مانند مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب جدی وارد می‌کند، با توجه به این بیماری بدون علامت بوده، قاتل بیصدا نامیده می‌شود و باید به موقع تشخیص و درمان شود.

این متخصص بیماریهای داخلی تصریح کرد: فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ‌های خونی می‌شود که این امر منجر به حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی شده، زیرا افزایش‌ فشار وارده‌ از جریان‌ خون به‌ دیواره‌ رگ‌های‌ خونی‌ منجر به این بیماری می‌شود.

به گفته خسرونیا، فشار خون‌ به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی، بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشار خون‌ بالا بوده، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است. رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمک از جمله عوامل مستعدکننده برای ابتلا به این بیماری است.

وی افزود: بسیاری از افراد که دچار فشار خون بالا هستند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است، اما در مواردی سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی آنها  رخ می‌دهد.

خسرونیا سردرد و سرگیجه، خواب‌آلودگی، گیجی، کرختی‌ و مور مور شدن‌ در دست‌ها و پاها، خونریزی‌ از بینی‌ و تنگی‌ نفس‌ شدید را با بالا رفتن‌ فشار خون‌ مرتبط دانست و توصیه کرد: تحرک بدنی و مصرف غذاهای سالم حاوی میوه و سبزی باید جایگزین فست و فودها و تنقلات شود و لازم است همه افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان از عادات غذایی سالم پیروی کنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود ۴۰ درصد افراد از ابتلا به  فشار خون بالا اطلاع ندارند و از بین ۶۰ درصد افراد مطلع به بیماری فقط ۲۰ درصد تحت نظر پزشک دارو دریافت می‌کنند.

 سال گذشته حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان و حدود ۱۰۰هزار نفر در ایران به علت فشار خون جان خود را از دست داده‌اند و در صورت عدم اطلاع افراد، عدم غربالگری و عدم انجام معاینات مربوطه، پیش‌بینی می‌شود امسال رشد ۱۰ درصدی مرگ و میر بیماران فشار خون وجود داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)