کد خبر: ۴۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران:
رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: شیوع آبله میمون علاوه بر آمریکا، اروپا و آفریقا، در برخی از کشورهای آسیایی نیز مشاهده شده، به همین خاطر به همکاران و مسئولان هشدارهای لازم را می‌دهیم تا نسبت به گسترش احتمالی این بیماری غافلگیر نشوند و امکانات لازم را مهیا کنند.

رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: شیوع آبله میمون علاوه بر آمریکا، اروپا و آفریقا، در برخی از کشورهای آسیایی نیز مشاهده شده، به همین خاطر به همکاران و مسئولان هشدارهای لازم را می‌دهیم تا نسبت به گسترش احتمالی این بیماری غافلگیر نشوند و امکانات لازم را مهیا کنند.

به گزارش ایرنا، ایرج خسرونیا افزود: به دلیل شیوع آبله میمون که شاید مجدد عده‌ای از هموطنان را تهدید به مرگ کند، باید نسبت به تأمین واکسن مناسب و دارو گوشزد کرد، چون با وجود ویروس کرونا و احتمال شیوع بیماری آبله میمون، این احتمال برای به وجود آمدن ویروس با سوش جدیدتر مطرح بوده، به همین خاطر توصیه می‌شود از هم اکنون واکسن و تجهیزات لازم تهیه و تأمین شود.

وی با اشاره به گرانی‌ها و پرکشیدن مواد غذایی ضروری از سفره مردم، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که به دلیل ضعف سیستم ایمنی و بی‌توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی، بیماری‌های عفونی مانند آبله میمون، کرونا، سرخک و غیره شیوع بیشتری پیدا کنند.

وی ادامه داد: آبله میمون از نظر علائم شباهت‌هایی به آنفلوانزا دارد ولی با بدن درد، لرز، تب، استخوان درد شدید، به خصوص با تورم غدد لنفاوی گردن و دست‌ها همراه است؛ چون بیمار سخت درگیر می‌شود و گاهی منجر به مرگ خواهد شد.

خسرونیا تاکید کرد: هنوز داروی خاصی برای این بیماری در نظر گرفته نشده ولی مهم‌ترین اقدام رعایت نکات پیشگیرانه، بهداشت فردی و زدن ماسک است.

وی با هشدار نسبت به اینکه هنوز ویروس کرونا از کشورمان خارج نشده است، گفت: این انتظار برای عود و شیوع مجدد کووید ۱۹ وجود دارد به همین خاطر توصیه می‌شود افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده اند حتماً در اولین فرصت اقدام کنند و در صورت لزوم دز سوم و حتی دز چهارم را نیز تزریق کنند. همچنین علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، سیستم ایمنی بدن خود را نیز با تغذیه مناسب تقویت کنند.

خسرونیا تصریح کرد: از آنجایی که بیماری آبله میمون در جوندگان به ویژه موش نیز قابلیت گسترش دارد، باید از تماس با اینگونه جانوران خودداری شود. شستن دست‌ها و ماسک زدن مهم است و باید از خوردن غذا و آبی که احتمال آلودگی دارد، اجتناب کرد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در ادامه پیرامون یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه پزشکی یعنی تعرفه‌های پزشکی نیز سخن گفت و افزود: تعرفه پزشکی باید بر اساس قانون و تصویب نامه‌های سال‌های گذشته منطبق با میزان تورم افزایش یابد ولی با وجود افزایش چهل تا پنجاه درصدی تورم، دولت فقط ده درصد تعرفه پزشکی را افزایش داد که این عادلانه نیست و با این رخداد بیمارستان‌ها و مطب‌ها دچار مشکلات شدید مالی و حتی ورشکستگی یا عدم امکان ارائه خدمات خواهند شد.

وی ادامه داد: هزینه‌ها چند برابر شده و نمی‌توان این هزینه‌ها را با این میزان تعرفه و حق ویزیت از بیماران تأمین کرد؛ از سوی دیگر بدون اینکه زیرساخت‌های لازم برای صدور نسخه الکترونیک محیا شود با این وضع قطعی برق و اینترنت، پزشکان و بیماران با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند. گاهی اختلال در ثبت کدهای خدماتی برای آزمایشگاه یا رادیولوژی موجب شده تا متأسفانه خدمت دیگری به جای آنچه پزشک تقاضا کرده ارائه شود.

خسرونیا با اشاره به هفته بدون دخانیات، گفت: هموطنان با استعمال سیگار یا قلیان علاوه بر ورود تعداد زیادی ماده شیمیایی و سرطانزا به بدن، احتمال ورود میکروب و قارچ به ریه‌ها را افزایش می‌دهند. استعمال دخانیات باعث سرطان‌های ناحیه قفسه صدری و ریه، دستگاه گوارش، پانکراس، مثانه و پروستات می‌شود.

وی افزود: استعمال دخانیات یکی از مهم‌ترین علل مرگ با سرطان است، به همین خاطر باید به طور جدی فروش و مصرف آن به ویژه برای جوانان ممنوع شود ولی هنوز قیمت مواد دخانی گران نشده و مالیالتی که بازدارنده خرید و مصرف دخانیات باشد نیز تعیین نشده است.

خسرونیا با اشاره به برگزاری نخستین همایش علمی پزشکی از ۱۷ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: پزشکان در مورد تازه‌های علمی و موضوعاتی همچون اپیدمی کرونا، انواع بیماری‌های متابولیک، بیماری‌های اعصاب و روان، قلب و عروق، کلیه، گوارش و کبد بحث و تبادل نظر خواهند کرد و یکی از  موضوعات مهم در این همایش آبله میمونی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)