کد خبر: ۴۵۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
آیت الله شیخ بهایی بخشی از جهاد تبیین را ناظر به مسئله افزایش جمعیت دانست و گفت: اگر زمان طلایی(ازدواج و فرزندآوری) از بین برود در آینده قابل جبران نخواهد بود و چند قرن باید بگذرد تا مسئله روی ریل خود برگردد.

آیت الله شیخ بهایی بخشی از جهاد تبیین را ناظر به مسئله افزایش جمعیت دانست و گفت: اگر زمان طلایی(ازدواج و فرزندآوری) از بین برود در آینده قابل جبران نخواهد بود و چند قرن باید بگذرد تا مسئله روی ریل خود برگردد.

به گزارش شبستان؛ آیت الله احمد شیخ بهایی، در جمع تعدادی از بانوان حوزوی، مسئله جمعیت را مهم، اساسی و حیاتی خواند و گفت: در فاجعه پیری جمعیت عواملی نقش داشته که گاه از نظر اقتصادی و گاه فرهنگی و اجتماعی بوده است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان افزود: اول مطلبی که مطرح می‌شود این است هزینه‌ها را از کجا تأمین کنیم؟ چه در ازدواج و چه در فرزندآوری؛ در حالیکه درباره کسی که اعتماد و اعتقاد او به خدا است این سئوال مشکل ایجاد می‌کند زیرا در هر دو مورد خداوند وعده داده و تعهد کرده رزق و روزی فرزند و همسر را می‌رساند البته معنای آن نشستن و کار نکردن نیست اما اگر با اعتماد به وعده الهی کار و تلاش کند و خداوند هم تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه به گفته متخصصان تنها ۲۲ درصد مشکل جمعیت مسئله اقتصادی است؛ اظهار کرد: معنایش این است بسیاری از افراد از نظر مادی تأمین هستند و تن به ازدواج نمی‌دهند زیرا بعضاً ازدواج را دردسر می‌دانند در حالیکه ازدواج؛ تعهد اجتماعی و تشکیل سلول اجتماع است.

آیت الله شیخ بهایی ادمه داد: جامعه بشری گله گوسفند نیست که آمار آن به تعداد گوسفندها باشد بلکه سلول جامعه بشری خانواده و آمار آن به تعداد خانواده‌ها است که اگر والدین نسبت به هم و فرزند متعهد نشوند و ازدواج شکل نگیرد جامعه بشری به جامعه حیوانی سقوط می‌کند و مفاسدی به دنبال آن پیش می‌آید.

وی با بیان اینکه ازدواج امر الهی است که خداوند آن را دوست می‌دارد و همین کافی است؛ گفت: اگر خداشناس باشیم و محبت و عشق خدا به انسان را بفهمیم، کارها را روی محبت خداوند تنظیم می‌کنیم زیرا فرض کنید هیچیک از مشکلات قابل حل نباشد اما همین قدر بدانیم خداوند دوست دارد، {کافی است} هیچ بنایی محبوب‌تر از تزویج نیست و مبغوض‌ترین حلال طلاق است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان به پیامدهای تنهایی زوج‌های بدون فرزند که در آینده با آن مواجه می‌شوند هم اشاره و تصریح کرد: والدین در سن بالا به شدت نیازمند یک پرستار و مراقب هستند که از سر محبت کاری برای آنان بکند و نیاز عاطفی در سنین بالا را خانه سالمندان تأمین نمی‌کند.

وی با تأکید بر این مسئله که رابطه ازدواج و فرزندآوری با اقتصاد را باید قطع کرد زیرا اگر کسی در فقر زندگی می‌کند چه یک نفر باشد یا چند نفر و اگر هم ثروت دارد همین‌گونه؛ اظهار کرد: ازدواج و فرزندآوری یکی از نیازهای انسان است که نباید متوقف بر ثروت باشد چون کسی که تشنه است به او نمی‌گویند مدرک و خانه‌ات چیست؟ و... همه چیز را نباید به مال و درآمد گره زد ضمن اینکه هیچ تضمینی برای ثروت نیست زیرا حوادث هیچگاه خبر نمی‌کند.

آیت الله شیخ بهایی با تأکید بر پرهیز از تعیین شروط خاص برای ازدواج، افزود: طبق روایت پیامبر اخلاق و دین کافی و مابقی قابل گذشت است ضمن اینکه ازدواج باید در سن خودش انجام بشود که اگر زمان طلایی(ازدواج و فرزندآوری) از بین برود در آینده قابل جبران نخواهد بود و چند قرن باید بگذرد تا مسئله روی ریل خود برگردد.

وی اظهار کرد: وقتی مسئله اینقدر مهم است طلاب باید تبلیغ و تشویق کنند، افرادی نقش واسطه‌گری برای ازدواج داشته باشند، زوج‌های جوان مهارت‌های زندگی و ارتباطی را یاد بگیرند و اینکه مسئله باید برای خود مُبلغ حل شده باشد و ابهام نداشته باشد.

استاد درس خارج فقه و اول حوزه علمیه کرمان بخشی از جهاد تبیین را ناظر به مسئله جمعیت خواند و گفت: دشمن با تبلیغ فراوان علیه خانواده و فرزند و ازدواج کار می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)