کد خبر: ۴۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، نیما باغبانی با اشاره به افزایش تعداد پروانه‌های بهره‌برداری تولید قارچ در 1400، گفت: پیش‌بینی تولید 200 هزار تن قارچ در سال 1401 مطرح شده بود اما در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت بیان کرد که این حجم از تولید محقق شود.

وی با بیان اینکه قارچ محصولی است که در آب و هوای خنک به عمل می‌آید، خاطر نشان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی توان ارتقای سیستم‌های سرمایشی خود را در 6 ماه نخست سال ندارند از این‌رو همواره 10 الی 15 درصد از میزان تولید در این بازه زمانی  کاهش پیدا می‌کند.

این فعال اقتصادی ظرفیت اسمی تولید قارچ در سال 1401 را حدود 190هزار تن دانست و افزود: تعرفه صادراتی قارچ به کشورهای هدف صادراتی توجیه اقتصادی این محصول را از بین برده است از این‌رو تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که این محصول را در بازار داخلی عرضه کنند چراکه می‌توانند معادل قیمت صادراتی بدون تحمل دردسرهای ناشی از بازگشت ارز این محصول را در بازار داخلی عرضه کند.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان مشتریان دائمی در کشورهای حوزه خلیج فارس دارند، تصریح کرد: تولید این پرورش دهندگان با هدف صادرات محقق می‌شود و می‌توان گفت سالیانه حدود 5 تا 10 درصد از قارچ تولیدی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

باغبانی با اشاره به قیمت قارچ، گفت: قارچ در مزرعه کیلویی 35 تا 45 هزار تومان با توجه به درجه کیفی آن به فروش می‌رسد این در حالیست که این محصول در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی کیلویی 60 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی کاهش مصرف قارچ در کشور را حدود 30 درصد دانست و افزود: تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه به دلیل تورم بالای سایر کالاهای اساسی از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است؛ این در حالیست که قارچ می‌تواند غذای قشر متوسط به پایین جامعه شده و بهترین و سالم‌ترین جایگزین برای محصولات گوشتی است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: انجمن در سال جاری با توجه به احتساب هزینه‌های تولید و تورم موجود در کشور با افزایش 25 درصدی نرخ قارچ موافقت کرد این در حالیست که تورم موجود در کشور بیش از این است اما تولیدکنندگان زنجیره این صنعت به حداقل سود قناعت کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موفق به صادرات قارچ به روسیه شدیم؟ گفت: سالیان گذشته بازار روسیه بازار مناسبی برای تولیدکنندگان قارچ بود که می‌توانستند محصول خود را به این کشور صادر کنند اما باتوجه به مشکلات داخلی که در حوزه صادرات داریم این موضوع باعث شد که لهستان گوی سبقت را از ما بگیرید و بازار قارچ روسیه را تصاحب کند. اما بعد از جنگ روسیه و اوکراین و تحریم روسیه از سوی کشورهای اتحادیه اروپا این بازار به فرصت خوبی برای ما تبدیل شده است و تولید‌کنندگان می‌توان بازار روسیه را تصاحب کنند مشروط به اینکه موانع داخلی برداشته شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قارچ محصول سریع‌الفساد است و باید ظرف کمتر از 24 ساعت زنجیره سرد (از مزرعه تا بازار) را سپری و به فروش برسد، تصریح کرد: اگر بنا باشد قارچ به کشورهایی صادر شود که از ما فاصله زیادی دارد باید از طریق لجستیک هوایی صورت پذیرد ولی متاسفانه یارانه‌ای برای حمل و نقل هوایی صادرات آن در نظر گرفته نمی‌شود بنابراین صادرات آن برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته باغبانی؛ حمل و نقل زمینی قارچ نیازمند کامیون‌های سردخانه‌دار است و از آنجایی‌که از واردات این کامیون‌ها جلوگیری می‌شود نمی‌توان چندان به صادرات قارچ از راه زمینی امیدوار باشیم. توصیه می‌شود اجازه واردات کامیون‌های 5 سال کار کرد را بدهند تا شرایط برای ارزآوری از طریق قارچ فراهم شود.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران افزود: اگر بازار روسیه را تصاحب کنیم می‌توانیم حجم تولید را تا 400 هزار تن ارتقا بدهیم و این مهم به معنی رشد 100 درصدی صنعت و اشتغال از طریق صادرات این در حالیست که هم اکنون 1 تن قارچ  در سال به روسیه صادر نمی‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)