کد خبر: ۴۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
ارسال به دوستان
ذخیره
افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در کرمان فشار زیادی را به مستاجران آورده است و حالا دیگر نمی‌توان از ضرب‌المثل «اجاره‌نشین خوش‌نشینه» برای اجاره‌نشینان کرمانی استفاده کرد.

افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها در کرمان فشار زیادی را به مستاجران آورده است و حالا دیگر نمی‌توان از ضرب‌المثل «اجاره‌نشین خوش‌نشینه» برای اجاره‌نشینان کرمانی استفاده کرد.

به گزارش فارس؛ کرمان هم مانند همه نقاط کشور در سال جاری شاهد افزایش کرایه خانه‌هاست، افزایشی که کمر مستاجران را خم کرده و اشک‌شان را درآورده است.

افزایش بی حد و حساب و بدون قاعده و قانون کرایه خانه‌ها در کرمان را با هیچ عقل و منطقی نمی‌توان تفسیر کرد، اما واقعیت تلخی‌ست که مانند بختک بر جان مستاجران افتاده و قصد بلند شدن هم ندارد.

چی بود، چی شد؟

امروز در یکی از روزهای تیرماه 1401 سری به یکی از نرم‌افزارهایی می‌زنم که افراد می‌توانند از طریق آن خانه‌های استیجاری در نقاط مختلف شهر کرمان را پیدا کنند.

قیمت‌ها باورکردنی نیست به طور مثال در حالی قیمت رهن سوئیت‌های 50، 60 متری که بنا به گفته آگهی‌دهندگان نه حیاط دارند و نه پارکینگ و بیشتر برای انباری مناسب هستند در یکی از مناطق که فاصله بسیار زیادی با مرکز شهر کرمان دارند 35 یا 40 میلیون تومان است که چهار تا پنج سال قبل با 40 میلیون تومان می‌توانستیم در گران‌ترین محله‌های شهر کرمان خانه‌ای دو، یا حتی سه خوابه را رهن کرد.

گرانی‌ها دست صاحبخانه‌های منصف را هم بسته است

ناهید خانم یک بانوی میانسال است که در یکی از محله‌های قدیمی کرمان مغازه دارد، وی در خانه‌ای حدود 120 متری در همین محله با همسرش زندگی می‌کند، صاحب‌خانه آنها کرایه خانه‌شان را چند روز قبل دو برابر کرده است و از یک میلیون و 500 هزار تومان به 3 میلیون تومان رسانده و 20 میلیون تومان هم به 5 میلیون تومان مبلغ رهن اضافه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش زیادی برای پیدا کردن خانه جدید با قیمت‌های بهتر کرده اما راه به جایی نبرده است، می‌گوید: قیمت‌ها همه جا همین است و اگر می‌خواستیم از این خانه برویم باید هزینه‌های بیشتری را برای جایه‌جایی انجام دهیم.

اشکان هم یک مرد جوان کرمانی ساکن تهران است، او که قصد دارد دوباره به کرمان برگردد و به گفته خودش یک هفته تمام وقتش را برای پیدا کردن خانه‌ای اجاره‌ای در مناطق متوسط شهر گذاشته است، می‌گوید: باورم نمی‌شود در شهر کرمان قیمت‌ها تا این حد افزایش داشته است، من با 200 میلیون تومان برای رهن هنوز خانه‌ای پیدا نکرده‌ام که بتوانم زن و بچه‌ام را به کرمان بیاورم.

هر چند خیلی‌ها انگشت اتهام برای گرانی اجاره بهای مسکن را به سمت صاحبخانه‌ها می‌گیرند و آنها را مقصران اصلی در افزایش کرایه خانه‌ها می‌دانند، اما مالکان هم دلایل خود را برای افزایش کرایه دارند.

آقا محمدرضا یک مرد میانسال کرمانی است که خانه‌ای دو واحدی را دو سال قبل به یک خانواده اجاره داده است، وی که در سال گذشته حتی یک ریال به مبلغ اجاره اضافه نکرده است و مستاجرشان هم این را تایید می‌کند، تصریح می‌کند: از آنجایی که می‌دانستم مستاجر ما یک فرزند معلول دارد و دست‌شان تنگ است، سال گذشته تصمیم گرفتیم برای اینکه کمکی به آنها کرده باشیم کرایه را زیاد نکنیم.

وی که قصد افزایش کرایه خانه‌اش در سال جاری را دارد، ادامه می‌دهد: واقعیتش امسال خیلی گرانی شده است، مثلا دارویی که من سال گذشته حدود 500 هزار تومان خریداری می‌کردم به یک میلیون و 8 هزار تومان رسیده است، گرانی زیاد شده و مجبورم کرایه را افزایش دهم تا بخشی از هزینه‌های زندگی خودمان هم تامین شود، زیرا این کرایه خانه تنها منبع درآمد ماست.

افزایش بیش از 30 درصدی رهن و اجاره‌بها در کرمان

در همین حال رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان می‌گوید: با توجه به اینکه در ابتدای فصل رهن و اجاره هستیم بازار شاهد رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی است.

محسن شهریاری با اشاره به اینکه نرخ‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا و رشد قیمت مسکن و نرخ تورم صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: مشاوران املاک از رشد اجاره‌بها بهره چندانی نمی‌برند و موجرین هم همانگونه که قبلا گفته شد بر اساس قیمت ملک و تورم اقدام به افزایش اجاره بها می‌کنند.

نقش منفی کاهش ساخت و سازها و اتباع بیگانه در افزایش اجاره‌بها

وی از مصاحبه‌های خود در سال‌های گذشته سخن به‌میان آورد و می‌افزاید: بارها تذکر دادم، کاهش تولید مسکن در سال‌های پیش‌رو مشکل‌ساز می‌شود، اما به این امر توجهی نشد و در حال حاضر شاهد پیامدهای آن هستیم.

شهریاری با تاکید بر اینکه بهبود اوضاع مسکن نیازمند برنامه‌ریزی در سطح کلان است، ادامه می‌دهد: افزایش تعداد مهاجران خارجی با توجه به این که بسیاری از آنها به صورت گروهی اقدام به اجاره منازل قدیمی می‌کنند و اجاره‌بها را به‌صورت گروهی و مشارکتی می‌پردازند و معمولا هم با قیمت‌های بالاتر از عرف اقدام به اجاره خانه‌ها می‌کنند موجب افزایش اجاره‌ها می‌شود.

وی یادآور می‌شود: اتحادیه آمار و ارقامی از افزایش اجاره‌بها و بهای زمین و مسکن بها ندارد و متولی چنین پژوهش‌هایی نهادهای دولتی نظیر مرکز آمار هستند و اطلاعات اخذ شده توسط اتحادیه به‌صورت میدانی است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان تصریح می‌کند: مشخص نیست در کدام مناطق مبلغ اجاره‌بها افزایش بیشتری داشته است اما معمولا حاشیه‌های شهر کمترین افزایش و مناطق بلوار جمهوری اسلامی بیشترین افزایش را شاهد بوده است.

شهریاری در خصوص کاهش اجاره‌بها می‌گوید: به نظر من بهترین راه برای حل مشکل مسکن برنامه‌ریزی کلان، ارائه تسهیلات بلند مدت به خریداران و تولید مسکن ارزان‌قیمت است.

نظارت‌ها را بیشتر کنید

حالا که اجاره‌نشینان کرمانی دیگر خوش‌نشین نیستند به نظر می‌رسد نهادها و مجموعه‌های مسؤول باید با افزایش نظارت‌ها از افزایش غیرقانونی اجاره‌بها جلوگیری کنند تا زندگی خانواده‌ها بیش از این دستخوش گرانی‌ها نشود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)