کد خبر: ۴۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت از شناسایی ۴ متخلف در زمینه جعل کارت واکسن کرونا برای مسافران خبر می‌دهد که ۳ نفر وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند و از کار معلق شدند.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت از شناسایی ۴ متخلف در زمینه جعل کارت واکسن کرونا برای مسافران خبر می‌دهد که ۳ نفر وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند و از کار معلق شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، سفرهای تابستانی،‌ ایام زیارتی و حتی صعودی شدن آمار ابتلا به کرونا، دوباره بهانه‌ای برای فعال شدن فروشندگان کارت جعلی واکسن کرونا شد؛ کارتی که درست مانند کارت‌ واکسن‌زده‌ها معتبر است اما با تقلب، تخلف و بدون تزریق واکسن در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت ثبت می‌شود.

این اقدام اما جدید نیست و از تابستان سال گذشته آغاز شده است. همان زمان البته وزارت بهداشت از پیگیری افراد متخلف و ایجاد محدودیت دسترسی به سامانه‌های واکسیناسیون همچنین ورود نهادهای امنیتی به موضوع کارت‌های تقلبی خبر داد. حتی به‌گفته علیرضا رحیم‌نیا، مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، ۴ نفر هم در این‌ رابطه دستگیر و از کار معلق شده‌اند اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که فعالیت برای صدور این کارت‌های جعلی هنوز برقرار است و متخلفان همچنان به شبکه ثبت اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت دسترسی دارند.

ده‌ها کانال تلگرامی و صفحات اینستاگرامی، حجاج و زائران عتبات عالیات و کربلای معلی را تشویق به خرید کارت واکسن تقلبی می‌کنند. تورم و گرانی هم مشمول این کارت‌ها شده و حالا با قیمت‌های چندبرابر نسبت به گذشته به متقاضیانشان عرضه می‌شود. کارت واکسن ۲ دوزی از ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون تومان رسیده و ثبت یک دوز واکسن یادآور خارجی حدود یک‌میلیون و واکسن ایرانی هم حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

تقاضا برای کارت واکسن جعلی بیشتر شده

پست یکی از کانال‌های تلگرامی درباره «فروش کارت‌های واقعی واکسن کرونا» به حدود یک‌ماه و نیم پیش برمی‌گردد. در متن آن نوشته شده: «عربستان واکسن‌های ایرانی را برای حج نمی‌پذیرد و برای ثبت و دریافت کارت واکسن آسترازنکا به آی‌دی ما پیام دهید.» ادمین این کانال در پاسخ به برای شرایط دریافت کارت واکسن می‌گوید: «این شرایط برای سفر حج بود که اکنون به پایان رسیده اما هم‌اکنون دوز سوم و چهارم الزامی شده و اگر تمایل دارید، مشخصات بفرستید تا هر دو دوز در سامانه وزارت بهداشت ثبت شود. واکسن‌ ایرانی هر دوز ۶۵۰ هزار تومان و واکسن‌ خارجی یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان.»‌

کانال «ثبت سیستمی کارت واکسن بدون تزریق» هم در آخرین پستش نوشته: «برای خرید کارت واکسن فوری با واکسن‌های مورد قبول کشور عراق در خدمت زائران محترم امام حسین(ع) هستیم.» مسئول این کانال هم از امکان ثبت و دریافت لینک کارت واکسن در کمتر از ۱۰ساعت خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای اینکه خیالتان راحت باشد، تمام هزینه را بعد از اتمام کار دریافت می‌کنیم.»

او همچنین از فراهم بودن شرایط ثبت متفاوت برند واکسن‌ها هنگام تزریق خبر می‌دهد:‌ «برای دوز یادآور توصیه شده که واکسن‌های پروتئین‌بیس‌ مثل اسپایکوژن یا پاستوکووک تزریق شود. اگر کسی بخواهد می‌تواند همین واکسن‌های ایرانی را تزریق کند اما در سامانه برای او سینوفارم یا آسترازنکا ثبت می‌کنیم و هزینه‌اش هم حدود یک‌میلیون تومان است.»

برخی کانال‌ها هم از الزامی شدن تزریق دوز سوم و چهارم خبر داده‌ و نوشته‌اند:‌ «قابل توجه والدین دانش‌آموزان، دانشجویان و سربازان عزیزی که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند، اگر کد ملی شما در سامانه وزارت بهداشت و پایگاه جامع ایران من نباشد، به راحتی قابل شناسایی خواهید بود و مجبور به تزریق واکسن می‌شوید. ثبت هر ۳ دوز واکسن کرونا برای شما با قیمت مناسب امکانپذیر است.»

مسئول ثبت یکی از پایگاه‌های واکسیناسیون که به‌گفته خودش تغییر در ثبت واکسن‌ها تا ۲۴ساعت امکان‌پذیر است هم می‌گوید: «برای هر کسی که حتی به‌صورت داوطلبانه وارد مجموعه واکسیناسیون شود، اکانت ساخته می‌شود و به راحتی می‌تواند به سامانه ثبت دسترسی داشته باشد. تعدادی از کارکنان خود حوزه بهداشت و درمان وزارت بهداشت هم در این کار دخیل هستند و هر کاری را می‌توانند در این سامانه انجام دهند. قرار بود محدودیت دسترسی ایجاد شود اما وزارت بهداشت اهتمامی برای برخورد با این جریان ندارد.» او که مایل نیست نامش در این گزارش منتشر شود، ادامه می‌دهد: «با توجه به در پیش بودن ایام محرم و صفر تقاضا برای کارت‌های جعلی واکسن بیشتر شده چرا که اجازه ورود به کشور عراق بدون تزریق واکسن در مدت  اخیر داده نمی‌شود.»

اولویت افزایش واکسیناسیون بود

علی شریفی‌زارچی، سرپرست سابق مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت سال گذشته درباره صدور کارت‌ تقلبی واکسن کرونا گفته بود:‌ «این اقدام تخلف به‌شمار می‌رود و به‌هیچ‌وجه مورد تأیید ما نیست. از نظر سازمانی نباید این اختیار و دسترسی در اختیار همه باشد و سوءاستفاده رخ دهد.»‌

پس از آن هم علیرضا رحیم‌نیا، مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت از پیگیری متخلفان این حوزه خبر داده و تأکید کرده بود: «کسانی که کارت واکسن تقلبی صادر می‌کنند، اگر کارمند قراردادی باشند، اخراج می‌شوند و اگر رسمی باشند، به اداره تخلفات معرفی می‌شوند.»

او حالا از شناسایی ۴ نفر از این متخلفان خبر می‌دهد و می‌گوید: «آمار دقیقی از کارت‌های تقلبی واکسن نداریم، اما واضح است کسانی که اقدام به صدور کارت واکسن می‌کنند به سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت دسترسی دارند. در گذشته حجم واکسیناسیون زیاد بود و نیروهای داوطلب زیادی داشتیم اما اکنون در زیرمجموعه خود وزارت بهداشت امور واکسیناسیون در حال انجام است و اگر تخلفی هم صورت می‌گیرد از سوی این افراد است. پیگیری این متخلفان از سوی بخش آی‌تی وزارت بهداشت از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. تاکنون ۴ نفر از این افراد شناسایی شده‌اند که یک نفر غیروابسته به وزارت بهداشت بود و به قوه قضاییه معرفی شد. سایر افراد هم وابسته به وزارت بهداشت و از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند که اکنون از کار معلق شده‌اند.»‌

به‌گفته رحیم‌نیا، سیستم به افراد اعتماد می‌کند و حق دسترسی به آنها را می‌دهد، اما حق ندارند از این شرایط به نفع خودشان استفاده غیرقانونی کنند: «مسئله مهم دیگر هم این است که مردم خودشان نباید چنین درخواستی داشته باشند. این اقدام تقلب و تخلف است و اقدام هر دو طرف علیه سلامت جامعه خواهد بود. همین حالا جمعیت واکسن‌نزده در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و این مسئله می‌تواند منجر به انتقال بیماری به سایر گروه‌های پرخطر مثل سالمندان، بیماران زمینه‌ای، کودکان و... و البته باعث به خطر افتادن جان این افراد شود.»‌

رحیم‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا در این‌باره نمی‌توان اقدام جدی‌ای برای محدود کردن چنین فعالیت‌هایی ایجاد کرد، می‌گوید: «بهترین اقدام اعمال جرائم سختگیرانه‌تر برای این سودجویان است. این افراد باید بدانند که در ازای دریافت یک‌میلیون تومان برای فروش کارت واکسن جعلی، کارشان را با هر میزان سابقه و سنوات خدمت از دست خواهند داد.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)