کد خبر: ۴۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
وحید شاهی مریدی فعال حوره معدن در گفت‌وگو با گفتارنو:
شاهی مریدی می‌گوید: تاکنون بیش از ۳۰۰ معدن کشف کرده‌ام که مجوزهای آن را اخذ کرده و گواهی استخراج، گواهی کشف، جاده‌سازی و تولید بهره‌برداری... صفر تا صد آن را انجام داده‌ام.

کشف بیش از 300 معدن توسط مرد معدنی ایران

گفتار نو - مهدیه السادات هاشمی

یک فعال حوزه معدن می‌گوید: تاکنون بیش از ۳۰۰ معدن کشف کرده‌ام که مجوزهای آن را اخذ کرده و گواهی استخراج، گواهی کشف، جاده‌سازی و تولید بهره‌برداری... صفر تا صد آن را انجام داده‌ام.

معادن و پهنه‌های معدنی از جمله موهبت‌هایی‌ هستند که خداوند در اختیار بندگانش قرار داده که با کمی تلاش و داشتن دانش روز انسان بتواند به سوی اقتصادی پویا گام بردارد.

معادن یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شوند که با استفاده صحیح از آن می‌توان کشور را به سمت رشد و توسعه پیش برد ضمن این که ذخایر معدنی نقش ویژه‌ای در بازارهای جهانی ایفا می‌کنند.

به جرات می‌توان گفت که معادن مهمترین تامین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع می‌باشند که در مسیر خودکفایی صنعتی، اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی نقش بسزایی دارند.

در این رابطه گفتگو کردیم با وحید شاهی کارآفرین برتر سال ۱۴۰۰ سیستان و بلوچستان که حدود ۴۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده‌ است.

شاهی مریدی می‌گوید: در سن ۱۴ سالگی به دنبال بیماری پدرم به جای وی به معدن رفتم و از همان موقع بود که انگار معدن من را به خود فراخواند، عاشق سنگ سخت و کشف ناشناخته‌هایی شدم که تا آن زمان تنها خستگی و سیاهی‌اش را بر پیراهن پدرم دیده بودم پس سخت مشغول کار شدم.

شاهی مریدی ادامه می‌دهد: متولد سال ۱۳۶۸ روستای خافکوییه از توابع شهرستان بافت هستم که از سال ۸۶ مشغول کار در معدن شدم و با کارگری شروع کردم و در حال حاضر در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تقریبا ۱۰ معدن فعال دارم که ۴۰۰ نیرو در آن‌ها مشغول به کار هستند ضمن این که تمرکز بنده بیشتر بر روی کارآفرینی، اشتغالزایی و محرومیت زدایی است.

بیش از ۹۵ درصد از معادن فلزی و غیر فلزی ایران را بازدید کرده‌ام

وی با بیان این که تاکنون بیش از ۹۵ درصد از معادن فلزی و غیر فلزی  ایران را بازدید کرده‌ام گفت: در زمینه معادن مختلف تحقیق، پژوهش و بررسی کامل انجام داده‌ام.

شاهی مریدی به معادنی که تاکنون کشف کرده اشاره کرد و افزود: در هرمزگان معدن گچ کریستالی، در سیستان و بلوچستان معدن پوکه مشکی دارم، معادن منگنز و طلا نیز در زمره معادنی هستند که کشف کرده‌ام. همچنین معدن آهن، مرمریت و سنگ چینی را نیز جدیدا راه‌اندازی کرده‌ام، ضمن این که در شهرستان بافت دو معدن مرمریت خاص و صادراتی قهوه‌ای و طوسی و زرند معدن زغالسنگ، آهن و کرومیت مشغول فعالیت هستند.

وی می‌گوید: طرح جامع معدن ایران با عنوان طرح معدن و معدن‌کاری را به رشته تحریر درآورده‌ام که شامل اطلاعات و تجارب ۱۴ ساله‌ام در معادن مختلف بوده این کتاب اطلاعات کامل و خوبی در زمینه معادن ایران در خود جای داده تا کسانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بخش معادن هستند بتوانند در این خصوص اطلاعاتی داشته باشند همچنین دانشجویان رشته معدن نیز می‌توانند از آن استفاده کنند ضمن این که در تلاش هستیم تا وب‌سایتی در این خصوص ایجاد کنیم و این اطلاعات در اختیار عموم قرار گیرد.

سخت‌تر از سنگ

شاهی مریدی معتقد است: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای معادن مختلف است که با استفاده از دانش‌های روز دنیا می‌توانیم اقتصاد کشور را متحول کنیم.

شاهی مریدی می‌گوید: تاکنون بیش از ۳۰۰ معدن کشف کرده‌ام که مجوزهای آن را اخذ کرده و گواهی استخراج، گواهی کشف، جاده‌سازی و تولید بهره‌برداری... صفر تا صد آن را انجام داده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: برای اولین بار در تاریخ کشور بنا دارم که ماهی یکبار یک سمینار معدنی در استان‌های مختلف معدنی با هدف معرفی معادن و نحوه کشف آن‌ها را برگزار کنم.

شاهی مریدی می‌گوید: قصد دارم در آینده در کنار معادن، کارخانه فرآوری نیز راه‌اندازی کنم که علاوه بر ایجاد اشتغال از خام‌فروشی جلوگیری کنیم. در شرایطی که خام فروشی تنها می‌تواند مقدار محدودی ارز را وارد کشور کند که در مقایسه با ارزش افزوده مواد معدنی اصلا صرفه اقتصادی ندارد و از طرفی هیچ اشتغال و رونقی هم به دنبال ندارد.

 وی ادامه داد: با توجه به این که تاکنون کار به صورت پراکنده بوده بنابراین شده که از ابتدای سال ۱۴۰۱ یک مجموعه جامع شکل دهیم که تمامی شرکت‌های اقماری را در آن جمع‌آوری و در قالب شرکت معدنی صنعتی شکل دهیم.

این فعال حوزه معدن می‌گوید: همچنین قصد دارم در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های جامعی همچون راه‌اندازی کارخانه‌های تبدیلی از جمله فروکروم، فرومنگنز در کنار معادن جهت جلوگیری از خام فروشی و همچنین اشتغال‌زایی بیشتر شکل دهیم به ویژه در استان‌های محروم مثل سیستان و بلوچستان که قریب به ۵ معدن در شرف راه‌اندازی است ضمن این که دو معدن هم از قبل فعال بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم در آینده بتوانیم شاهد راه‌اندازی مجموعه‌ای به عنوان هلدینگ بزرگ باشیم تا محصولات خام را به صورت فرآوری درآوریم.

مسئولان حمایت کنند

این کارآفرین جوان می‌گوید: ما به حمایت مسئولین نیاز داریم تا در خصوص تسهیلات و تسهیل کردن بروکراسی‌های بی‌مورد به ما کمک کنند زیرا بسیاری از کارها در سیستم اداری و بروکراسی زمانبر است که متاسفانه ما را متحمل هزینه‌های زیادی کرده زیرا کاری که حداقل یک هفته‌ای می‌شود انجام گیرد حدود سه تا ۶ ماه طول می‌کشد پروانه اکتشاف و بهره‌برداری مدت زمان محدودی دارد که اگر این زمان از دست برود مجبور هستیم برای تمدید پروانه مجددا هزینه و وقت بگذاریم.

وی بروکراسی پیچیده را از جمله مشکلات خود عنوان می‌کند و می‌گوید: سیستم کاغذ بازی باعث شده در بسیاری از موارد برخی معادن ما معطل بماند و این موجب می‌شود که ما هزینه‌های سنگینی برای اجاره ماشین‌آلات سنگین که خاموش هستند پرداخت کنیم.

شاهی مریدی می‌گوید: توسعه معادن به کشور اجازه می‌دهد تا از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ناشی از آن راحت‌تر عبور کند ضمن این که به کاهش وابستگی به نفت کمک شایانی خواهد کرد و در نهایت می‌توان از معادن به عنوان یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی کشور نام برد.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم در آینده بتوانیم شاهد راه‌اندازی مجموعه‌ای به عنوان هلدینگ بزرگ باشیم تا محصولات خام را به صورت فرآوری درآوریم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)