کد خبر: ۴۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
تحلیل سیدحسین مرعشی از فضای سیاسی کشور:
سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در جلسه کمیته سیاسی این حزب، در تشریح شرایط امروز کشور و شرایط در حال شکل‌گیری گفت: من در جلسه‌ای که اخیرا با جناب رئیس جمهوری داشتم، با صراحت به ایشان گفتم که در سال ۹۲ که آقای روحانی کار خود را شروع کردند تورم بین ۳۷ تا ۳۸ درصد بود و در سال ۹۶ با استقرار برجام، تورم به ۹ درصد رسید و از سال ۹۷ با خروج ترامپ از برجام، تورم به ۴۰ درصد رسید و تداوم تورم ۴۰ درصدی، چند سال پشت سر هم، زندگی را سخت کرده است.

 دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در جلسه کمیته سیاسی این حزب، در تشریح شرایط امروز کشور و شرایط در حال شکل‌گیری گفت: من در جلسه‌ای که اخیرا با جناب رئیس جمهوری داشتم، با صراحت به ایشان گفتم که در سال ۹۲ که آقای روحانی کار خود را شروع کردند تورم بین ۳۷ تا ۳۸ درصد بود و در سال ۹۶ با استقرار برجام، تورم به ۹ درصد رسید و از سال ۹۷ با خروج ترامپ از برجام، تورم به ۴۰ درصد رسید و تداوم تورم ۴۰ درصدی، چند سال پشت سر هم، زندگی را سخت کرده است.
به گزارش گفتارنو و به نقل از روزنامه سازندگی، سیدحسین مرعشی، وی در ادامه این مطلب تاکید کرد: در دولت آقای رئیسی تورم ۴۰ درصد به دلیل اشتباهات پشت سر هم دولت به ۶۰ تا ۶۵ درصد می‌رسد و در این رقم مانده و قطعا سال آینده هم این نرخ تورم ادامه‌دار خواهد بود.
مرعشی با اشاره به مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر نیز گفت: این وضعیت اقتصادی در کنار نارضایتی‌هایی در سایر مسائل دولت، در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، عدم مشارکت مردم در انتخابات و قانع بودن به حداقل نرخ مشارکت در انتخابات گذشته، منجر به نارضایتی‌های وسیع شده که در هیچ دوره‌ای از ادوار بعد از انقلاب، این سطح از نارضایتی تجربه نشده بود.
وی ادامه داد: این افزایش نارضایتی فضایی را درست کرده که تمام اپوزیسیون خارج از کشور، شامل سه گروه– جمهوری‌خواهان، سلطنت‌طلبان و منافقین- به میدان آمده‌اند و احساس می‌کنند که زمان خوشه‌چینی است و باید از این زمان حداکثر استفاده را علیه جمهوری اسامی برد.
مرعشی در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط فعلی حکم می‌کند که دولت و نظام با سیاسیون، فعالان اجتماعی و فرهنگی و احزاب از در دوستی وارد شوند، گفت: این دوره، دوره بازنگری در رفتار‌ها است نه این که بر طبل قبلی کوبیده شود.
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران در ادامه‌ی این جلسه درباره بازداشت مصطفی تاج‌زاده یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز گفت: نظرات آقای تاجزاده عموما متفاوت از نظرات ما بود. ما عموما با نظرات ایشان همراه و هماهنگ نبودیم، اما امروز، بحث ما در دفاع از تاجزاده، بحث دفاع از فردی دلسوز برای جریان اصلاح‌طلبی است که ممکن است با همه مواضع ایشان نیز موافق نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: برخورد‌های اخیر با اصحاب رسانه، فرهنگ و سیاسیون نشان می‌دهد که دولت متوجه عمق مشکلی که با آن مواجه است، نیست لذا ما با رعایت اصولی که به آن معتقد بودیم بیانیه جبهه اصلاحات را تدوین و صادر کردیم.

دو شاخصه مهم اصلاحات مورد نیاز امروز جامعه
مرعشی در ادامه با بیان اینکه ایران و جمهوری اسامی به طور واقعی نیازمند به یک اصلاحات ملی و فراگیر است، این اصلاحات
را نیازمند دو شاخصه توصیف و تصریح کرد: اول باید تمام جناح‌ها و جریان‌های موثر سیاسی در درون ایران برای کشور به یک توافق جمعی برسند. بدون توافق هیچ قدمی نمی‌توان برداشت.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در تشریح دومین خصوصیت مورد بحث اصلاحات گفت: دومین شاخصه، اهمیت کار جمعی بر کار فردی است. همه می‌دانند که اصلاحات در ایران کار بسیار سختی است و اگر راه حلی داشته باشد، باید به صورت جمعی باشد، بنابراین دومین ضرورت اصلاحات در شرایط امروز ایران اجتناب از کار فردی است.
وی در اینباره افزود: در مسیر اصلاحات هر کسی که مثل آقای تاج‌زاده خود را پیشتاز می‌داند حتما باید به بدنه دنباله‌رو خود نگاه کند. مرعشی همچنین تصریح کرد: افرادی امثال آقای تاج‌زاده که به واقع برای اصلاحات ایران هزینه می‌پردازند، اگر توجه نکنند که این کار جمعی است و باید در قالب کار جمعی حرکت کرد، نتیجه‌ای به دست نخواهند آورد.
وی همچنین گفت: هر برنامه‌ای خواه متعلق به احزاب باشد یا افراد جبهه‌ی اصلاحات، تا همه در آن مشارکت نکنند، موفق نمی‌شوند. هر
برنامه و ایده‌ای که فردی است، ولو بسیار جذاب باشد، نتیجه‌ای ندارد، بنابراین به واقع نیاز داریم که مجموعه اصلاحات با هم حرکت صحیحی را پیش ببرند.

دایره انتظار از اصلاحات «حد یقف» ندارد
مرعشی همچنین با اشاره به طرح برخی از مسائل توسط چهره‌هایی همچون مصطفی تاج‌زاده، گفت: نکاتی که آقای تاج‌زاده طرح می‌کردند
از قبیل اصلاحات ساختاری، پاسخگو کردن مقامات، شرط برای شرکت در انتخابات و... دارای دو نکته است؛ نخست اینکه اینگونه اصلاحات ساختاری «حد یقف» ندارد، یعنی بسیاری را ممکن است قانع نکند، در عین حال که برخی از پاسخگو کردن مسئولین صحبت می‌کنند ممکن است عده‌ای نیز بگویند که از اساس ولایت فقیه نمی‌خواهیم.
وی ادامه داد: بنابراین اصلاحات «حد یقف» ندارد، امروز آقای تاج‌زاده موضوعی را مطرح کرده فردا یک نفر دیگر دو پله بالاتر آن می‌رود و موضوع دیگری را مطرح می‌کند.

بیان مطالبات قابل تحقق، هنر حکومت و سیاستمدار واقع‌بین است
مرعشی همچنین با نقل خاطره‌ای از زمان نمایندگی مجلس گفت: زمانی ما در قالب هیات پارلمانی مجلس به مسجدی در کره جنوبی
رفتیم، آقای گرزین نماینده قائم شهر در مجلس ششم از رئیس مجلس این کشور پرسید که شما چگونه مطالبات مردم را پاسخ می‌دهید.
ایشان جواب داد که من اول با فراکسیون اکثریت جلسه می‌گذارم، بعد با فراکسیون اقلیت و بعد با دولت جلسه می‌گذارم و گفته‌های
این دو فراکسیون را منتقل می‌کنم و سپس دولت می‌گوید کدام موارد قابل انجام است. بعد من این موارد را با فراکسیون‌های مجلس طرح‌
می‌کنم و بعد همان موارد قابل تحقق، از تریبون مجلس بیان می‌شود فلذا در کره مطالبه پرداخت نشده‌ای نداریم.
وی ادامه داد: وقتی در هر سطحی هر کدام از سیاستمداران ما انتظاراتی را در جامعه طرح می‌کنند که الزاما این انتظارات قابل تحقق نیست این مساله منجر به این می‌شود که برخی به بنیان نظام بدبین شوند.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه دولت و سیاستمدار واقع‌بین آنچه قابل تحقق است را طرح می‌کند، گفت: منشور مشترک ما قانون اساسی است و باید با استناد به قانون اساسی ببینیم چه حدی از خواسته‌های ما قابل توجه و اجرا است.
وی تاکید کرد: ما باید مرزی را به رسمیت بشناسیم و آن مرز اصلاحات است، یعنی هر کاری که از اصلاحات فراتر برود ما به عنوان حزب کارگزاران به آن ورود نمی‌کنیم.
مرعشی همچنین گفت: من در دورانی که در اوین بودم، با برخی آقایان مانند امین‌زاده و صفایی فراهانی بحث می‌کردیم که ما در تاسیس جمهوری اسامی نقش داشتیم، اما امروز دلیلی ندارد اگر قرار است جمهوری اسلامی نباشد در سرنگون کردن آن هم باز ما جلو باشیم.
مرعشی همچنین تصریح کرد: من تصور می‌کنم مرز حرکت ما باید مرز اصلاح‌طلبی باشد و اگر امری اصلاح‌طلبانه تلقی نشود و فراتر رود و بشود انقلاب و جنبش اجتماعی، ما باید در این راه متوقف شویم.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: یا می‌شود با اصلاحات، فرمول مجدد برای مسیر بهبودی ایجاد کرد یا نمی‌شود. اگر اصلاحات به بن‌بست رسید دیگر بقیه مسیر، کار ما نیست، حداقل شخص من تصور می‌کنم، چون خودم در تاسیس جمهوری اسلامی نقش هرچند کوچکی داشتم حالا نباید در روندی فراتر از اصلاحات آن نیز نقش داشته باشم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)