کد خبر: ۴۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: قیمت برنج مصوب سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: قیمت برنج مصوب سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در برنامه میز اقتصاد با اشاره به نیاز کشور به برنج گفت: به طور متوسط ماهیانه به حدود ۲۵۰ هزار تن برنج نیاز داریم که نزدیک به دوسوم آن از طریق تولید داخل (حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن) و یک‌سوم (حدود ۹۰ هزار تن) از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه برنج تولید داخل سال گذشته با نرخ مناسبی قیمت‌گذاری شده بود، اظهار داشت: هر چه از فصل برداشت برنج فاصله می‌گیریم، حجم موجودی برنج کاهش می‌یابد و طبیعتاً به دلیل آنکه عرضه کاهش می‌یابد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنج مرغوب داخلی جایگزین ندارد، تصریح کرد: برنج داخلی و برنج خارجی دو بازار متفاوت و مکمل هم هستند.

به گفته حسنی مقدم، از دو هفته قبل که وارد فصل برداشت شدیم قیمت‌ها نزولی است و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد و قیمت‌ها به نرخ‌های مناسب و متعادلی برسد.

تولید برنج امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: طبق گزارش معاونت وزارت جهاد کشاورزی امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش تولید را خواهیم داشت به عبارتی سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن میزان تولید کشور بوده و امسال با توجه به شرایط مناسب حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید برنج خواهیم داشت.

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال میزان برنج تولید داخل در وضعیت مطلوب است، خاطرنشان کرد: شاخص‌های بازار هم این موضوع را نشان می‌دهد که قیمت‌ها نزولی است. سال گذشته حدود ۴۵ هزار هکتار کشت قراردادی در قالب برنامه‌های تولید بازار محور، برنامه محور، افزایش بهره‌وری اجرا شد.

حسنی مقدم با اشاره به توسعه مکانیزاسیون برداشت برنج با کمباین ابراز داشت: در استان گیلان حدود ۷۵ درصد و مازندران بیش از ۹۰ درصد برداشت با کمباین انجام می‌شود که حداقل سه تا پنج درصد تولید را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ بسیار منصفانه بود، عنوان کرد: قیمت برنج مصوب سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم. افزایش قیمت برنج در کشور تخصصی و علمی نیست.

دبیر انجمن برنج ایرانی: دلالان برنج‌ها را در زمان برداشت از کشاورزان می‌خرند

جلیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایرانی نیز با بیان اینکه برنج برخلاف بسیاری از تولیدات بخش کشاورزی معمولاً در اواخر مرداد و شهریور برداشت برنج از اراضی کشاورزی به پایان می‌رسد، یادآور شد: طبیعتاً هزینه‌هایی که کشاورز متحمل آن می‌شود از فروردین تا شهریور است.

وی افزود: قیمت برنج مرغوب و با کیفیت در سال ۱۴۰۰ هر کیلو ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان بود و از شهریور ماه به بعد اتفاق خاصی روی نداد که هزینه برنج ایرانی افزایش پیدا کند.

دبیر انجمن برنج ایرانی با اشاره به دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی و عدم نظارت و کنترل روی واسطه‌ها بیان کرد: دلالان برنج‌ها را در زمان برداشت از کشاورزان خریداری می‌کنند و در طول سال با قیمت برنج بازی می‌کنند همچنین برنج فروشی که برنج‌ها را ارزان خریداری کرده و اکنون گران می‌فروشد با خودش می‌گوید من فروشنده برنج و مصرف کننده مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و مابقی مواد غذایی هستم بنابراین نمی‌توانم برنج را با قیمت اول فصل بفروشم و هزینه‌های خود را تأمین کنم.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج: کاهش ۴۰ درصدی تولید برنج در ۱۴۰۰

محمد مختاریانی کندری، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: طبق آمار اتحادیه تولیدکنندگان برنج، تولید برنج سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشت و متأسفانه هیچ اقدامی متناسبی با این موضوع صورت نگرفت و همزمان با کاهش تولید ۴۰ درصدی واردات برنج ممنوع و موجب افزایش قیمت برنج شد.

مدیرکل جهاد گیلان: ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار وجود دارد که امسال تمام این هکتارها زیرکشت برنج رفت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)