کد خبر: ۴۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
درباره پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود
این روز‌های یک پیام در برخی گروه‌های کرمانی در حال انتشار است. پیامی که نویسندگان آن خواستار بازگشت به اساسنامه اولیه موسسه خیریه مولی‌الموحدین هستند. به گزارش گفتارنو داستان موسسه خیریه مولی‌الموحدین و بنگاه‌ها و موسسات تحت مدیریت آن سال‌هاست که توسط یک جریان سیاسی خاص در رسانه‌ها مطرح می‌شود و سعی می‌کند با اطلاعات ناقص و هدایت شده و ایجاد فضای روانی اهداف سیاسی خود را مطرح کند. این روز‌ها و در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی به کرمان همین جریان پیامی را تهیه و در فضای مجازی منتشر کرده است. متن این پیام چنین است:

این روز‌های یک پیام در برخی گروه‌های کرمانی در حال انتشار است. پیامی که نویسندگان آن خواستار بازگشت به اساسنامه اولیه موسسه خیریه مولی‌الموحدین هستند.
به گزارش گفتارنو داستان موسسه خیریه مولی‌الموحدین و بنگاه‌ها و موسسات تحت مدیریت آن سال‌هاست که توسط یک جریان سیاسی خاص در رسانه‌ها مطرح می‌شود و سعی می‌کند با اطلاعات ناقص و هدایت شده و ایجاد فضای روانی اهداف سیاسی خود را مطرح کند.
این روز‌ها و در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی به کرمان همین جریان پیامی را تهیه و در فضای مجازی منتشر کرده است. متن این پیام چنین است:

موسسه «مولی الموحدین» را کرمانی‌ها خوب می‌شناسند. این موسسه که در سال ۱۳۶۴ و در دوران استانداری «حسین مرعشی» رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری او با هدف «خدمت به مستضعفان و مستمندان با تاسی جستن به مولی الموحدین و به منظور تامین زندگی شرافتمندانه و رفع حوائج زندگی و درمانی و آموزشی آنها» و با حمایت‌های دولتی شکل گرفت، در حال حاضر با سرمایه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان، سهام‌دار بیش از ۳۰ شرکت بزرگ اقتصادی است.
به گزارش رجانیوز، بر اساس اسناد موجود در استانداری کرمان، در هیات امنای اولیه این موسسه، امام جمعه وقت و تعدادی از مدیران اقتصادی استان به عنوان اعضای حقوقی عضو بوده‌اند.
حسین مرعشی در مصاحبه‌ای که در ۸۲/۱/۲۷ با نشریه «امید کرمان» داشت، در مورد هیات امنای موسسه می‌گوید: «در همان زمان (تاسیس موسسه) عده‌ای از رفقای من گفتند تو به عنوان سید حسین مرعشی داری این را تاسیس می‌کنی؛ پس خودت هم همواره رییس هیئت امنا باش، من می‌گفتم که من به عنوان استاندار این کار را می‌کنم؛ این ظرفیت شخصی من نیست. درست است که من الان می‌توانم بنویسم سیدحسین مرعشی مادام‌العمر و مادام‌الحیات رییس هیئت امنای اینجاست، ولی این درست نیست و استاندار کرمان باید رییس اینجا باشد و این موسسه باید وابسته به استانداری باشد؛ لذا این موسسه تاسیس شد و استانداران کرمان همواره رییس هیئت امنا آن بوده و هستند.».
اما با وجود این ادعا، با پایان یافتن دولت اصلاحات، هیئت امنای این موسسه در اقدامی عجیب و قابل تامل، با تغییر ماده ۱۳ اساس نامه و رای به حذف استاندار، امام جمعه و سایر شخصیت‌های حقوقی آن، ۱۱ نفر از نزدیکان حسین مرعشی را به عنوان هیئت امنای موسسه انتخاب کردند و بدین ترتیب سرمایه کسب شده در این نهاد از اختیار استانداران بعدی استان خارج شد.
اما موضوع به اینجا هم ختم نمی‌شود. اعضای هیئت امنای جدید، بند جدیدی به اساسنامه افزودند که به اعضای هیئت امنا اجازه می‌دهد وارث خود را برای بعد از فوت نیز تعیین کنند تا انتفاع از خیریه‌ای که اکنون به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده، موروثی شود.
روند تدریجی موروثی کردن اموال این نهاد که در ابتدا به عنوان یک سازمان خیریه شکل گرفت، اما بعدا تبدیل به یک بنگاه اقتصادی برای فعالیت‌های یک طیف خاص شد، از سال ۱۳۷۲ شروع شد.
مولی الموحدین خود را یک مؤسسه خیریه توسعه گرا اعلام کرده‌است که در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کند. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، کارخانجات مدرن قطعات خودرو، احداث فرودگاه، ایجاد هتل‌ها و مراکز خدماتی، رفاهی و ورزشی از جمله سرمایه‌گذاری‌های مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین کرمان است.
۱۰۰٪ سهام شرکت هواپیمایی ماهان و حدود ۵۰٪ سهام کرمان خودرو به مولی‌الموحدین تعلق دارد و ۲۰ هزار نفر تحت استخدام این مؤسسه هستند.
نمایندگان مجلس کرمان خواسته مردم شهید پرور و نجیب کر مان این است این موسسه طبق اساسنامه اولیه خود زیر نظر استاندار باشد. لطفا نمایندگان در سفر ریاست جمهوری این خواسته بحق مردم را پیگیری کنند.
-----
نمایندگان. مجلس کرمان خواسته مردم شهید پرور و. نجیب کر مان این است این موسسه طبق اساسنامه اولیه خوددزیر نظر استاندار باشد لطفا نمایندگان در سفر ریاست جمهوری این خواسته بحق مردم را پیگیری کنند.

اما چرا اطلاعات این پیام نادرست و در نتیجه تقاضای مطرح شده در آن که به نام مردم طرح شده فاقد استناد حقوقی است.
۱: مستند این مطلب مصاحبه سیدحسین مرعشی در سال ۱۳۸۲ است. در حالیکه ماجرای تغییر اساسنامه مربوط به سال ۱۳۸۴ است و پس از آن، هم سیدحسین مرعشی و هم احمدمرادعلیزاده عضو هیات امنای موسسه در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند.
سیدحسین مرعشی در سال ۱۳۹۲ در خصوص تغییر اساسنامه به خبرگزاری فارس گفته بود: نیروی انتظامی در سراسر کشور گفت که اشخاص حقوقی نمی‌توانند عضو هیأت امنای مؤسسات غیردولتی باشند و حرفش هم به لحاظ حقوقی حساب است. نیروی انتظامی گفت یک مؤسسه دائمی نمی‌تواند هیأت امنایش متزلزل باشد لذا اشخاص حقوقی نمی‌توانند مگر اینکه قانون تعیین کند و مثلاً بگوید استاندار کرمان مسئول فلان مؤسسه است؛ لذا در مقطعی این را اصلاح کردند و اشخاص حقوقی کنار رفتند در دوران احمدی‌نژاد گفتند که چرا اینطور شده است که ما گفتیم شما نیروی انتظامی را قانع کنید تا مجدداً استاندار رئیس هیأت امنا شود، ولی هیچ وقت اینجا متعلق به استانداری و دولت نبوده است.
احمد مرادعلیزاده عضو هیات امنای موسسه خیریه مولی الموحدین نیز سال ۱۳۹۸ در این زمینه گفته بود: رییس هیات مدیره موسسه مولی‌الموحدین افزود: نیروی انتظامی اساسنامه واحدی را طراحی کرد و موسسات خیریه موظف به تبعیت و فعالیت با اساسنامه تیپ و شرایط جدید شدند. در این اساسنامه همه اعضای هیات امنای موسسات باید عضو حقیقی می‌شدند. ما مدت زیادی صبر کردیم و اساسنامه را تغییر ندادیم، چون معتقد بودیم اساسنامه اولیه ما قوی‌تر است. ... آن زمان از نیروی انتظامی یکی دو بار تذکر دادند و نامه نوشتند و ما را موظف به رعایت اساسنامه جدید کردند. با برخی حقوق‌دان‌ها که مشورت کردیم استدلالشان این بود که موسسات خیریه نمی‌توانند برای دستگاه‌های دولتی یا نهاد‌ها تعیین تکلیف کنند، نمی‌توانند برای استاندار یا فرمانده ارتش یا فرماندار تکلیفی مشخص کنند. آن اشخاص حقوقی ماموریت دارند در چارچوب وظایف ابلاغی از طرف سازمان متبوعشان فعال باشند و اگر علاقمند به فعالیت باشند، خارج از اوقات اداری می‌توانند کمک کنند، اما اگر علاقمند نباشند هیچکس نمی‌تواند برایشان تعیین تکلیف کند.

۲- درباره مالکیت موسسه نیز بار‌ها توضیح لازم ارائه شده است. به گفته احمد مرادعلیزاده عضو هیات امنای موسسه خیریه مولی الموحدین: این موسسه غیرانتفاعی و وقف عام است. غیرانتفاعی یعنی این‌که هیچ یک از اعضای هیات امنا سهمی در شرکت‌های موسسه ندارند و هیچ دریافتی رسمی و غیررسمی به‌خاطر عضویتشان نداشته‌اند. طی این سی‌سال تعداد زیادی به عضویت هیات امنا درآمده‌اند و رفته‌اند، اما هیچ‌کدام حتی یک ریال دریافتی نداشته‌اند، فقط کسانی از اعضا که در شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند، به‌خاطر شغلشان دستمزد می‌گیرند. این موسسه وقف عام است نه وقف خاص یا وقف اولاد و...

۳- اینکه اصولگرایان کرمان قصد و علاقه دارند موسسه مولی الموحدین را در کنترل خود در بیاورند و یا به شکلی مصادره کنند، موضوع جدیدی نیست. سیدحسین مرعشی در این زمینه گفته یک زمان در دولت آقای احمدی‌نژاد، این جمع دوستان آمدند و گفتند باید این مجموعه‌ها را به ما واگذار کنید. من به دوستان گفتم در کرمان قدیم، مرحوم گنجعلی‌خان، یک مجموعه ساخت. بعد از او ابراهیم‌خان ظهیرالدوله، اسم مجموعه گنجعلی‌خان را عوض نکرد تا به نام خودش بگذارد؛ بلکه او هم مجموعه تازه‌ای را ساخت و اسمش را گذاشت ابراهیم‌خان. اینکه عده‌ای وقتی به قدرت رسیدند کار دیگران را بگیرند و مصادره کنند که به استان چیزی اضافه نمی‌کند. مرعشی در سخنانی دیگر نیز درباره مولی الموحدین گفت: اگر در موسسه‌ای از نوع مولی‌الموحدین بخور بخور بود؛ الان چیزی ازآن باقی نمانده بود و امروز ۲۰ هزار شغل ایجاد نکرده بود.
به نظر می‌رسد پیام اخیری که در فضای مجازی توسط برخی نیرو‌های یک جناح سیاسی در حال انتشار است، دارای کمترین میزان اعتبار حقوقی است و به نحوی سعی نموده با ارائه اطلاعات غلط یا نداشتن اطلاعات صحیح درخواست نادرست خود را مطرح کند. در کشوری که نهاد‌های بخش خصوصی براساس قانون و تحت نظارت دستگاه‌های حاکمیتی شکل گرفته است چرا باید مدیریت و کنترل آن در اختیار دیگران قرار گیرد؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)