کد خبر: ۴۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مصرف آب شرب بهداشتی و تایید شده پس از وقوع سیل، این بلای طبیعی را عاملی برای ایجاد مشکل در وضعیت بهداشت و سلامت مردم خواند و گفت: در نقاطی که سیل به شبکه آب‌رسانی لطمه وارد می‌کند، اولین توصیه این است که مردم برای مصرف آب شرب از منابع مطمئن استفاده کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم مصرف آب شرب بهداشتی و تایید شده پس از وقوع سیل، این بلای طبیعی را عاملی برای ایجاد مشکل در وضعیت بهداشت و سلامت مردم خواند و گفت: در نقاطی که سیل به شبکه آب‌رسانی لطمه وارد می‌کند، اولین توصیه این است که مردم برای مصرف آب شرب از منابع مطمئن استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، مهندس محسن فرهادی با اشاره به اینکه سیل بر زیرساخت‌هایی که به شکل غیرمستقیم بر سلامت موثر است، تاثیرات سوء می‌گذارد، گفت: در برخی مناطق که حجم زیادی از آب وارد می‌شود، احتمال اینکه شبکه آبرسانی لطمه ببیند، وجود دارد. در واقع احتمال آسیب به چاه‌های فاضلاب و سر ریز آنها وجود دارد و به دنبال رها شدن فاضلاب و ایجاد مشکل در شبکه آب رسانی ممکن است قطعی آب رخ دهد. با قطع شدن آب و شکستگی شبکه توزیع، احتمال اینکه فاضلاب وارد سیستم شده و سبب آلودگی شود، وجود دارد.

او ادامه داد: در مناطق سیل‌زده، از ساعات اولی که کار امدادرسانی خاتمه می‌یابد، همکاران بهداشت محیط در منطقه حاضر می‌شوند و بر کنترل آب شرب تمرکز می‌کنند. در نقاطی که قطعی آب رخ می‌دهد متولیان آب‌رسانی موظف به توزیع آب بطری شده یا استقرار تانکرهای آب‌رسانی می‌شوند. هنگام توزیع آب با تانکرها همکاران بازرسی و نمونه‌برداری میکروبی را انجام می‌دهند؛ آنها می‌بایست از سلامت آب به جهت شرب مطمئن شوند. در نقاطی که سیل به شبکه آب‌رسانی لطمه وارد می‌کند اولین توصیه این است که مردم برای مصرف آب شرب از منابع مطمئن استفاده کنند. گاهی که میزان آسیب به شبکه آب‌رسانی کمتر باشد، آب وجود دارد اما میزان کدورت آب افزایش می‌یابد. خوشبختانه کدورت آب با چشم هم قابل بازدید است و طبیعتا باید از مصرف این آب خودداری کنند.

وی افزود: همکاران ما از ساعات و روزهای اول ارتباط خود را با شرکت‌های آب و فاضلاب تقویت می‌کنند و از نظر اطمینان بر آب شرب همکاری لازمه را داشته‌اند. از سوی دیگر در بخش‌هایی از روستاها که آسیب به شکبه آب‌رسانی بیشتر بوده است با کمک متولیان روستاها اقدام به توزیع کلر یک درصد مادر می‌شود که خود مردم بتوانند آب را سالم‌سازی کنند.

فرهادی گفت: گزارشی مبنی بر اینکه دسترسی به آب شرب در منطقه‌ای اصلا وجود نداشته باشد، نداشتیم. شرایطی که مردم مجبور شوند از آب آن منطقه استفاده نکنند، نداشتیم اما اگر چنین حالتی هم پیش آید همکاران بهداشت و محیط به مردم آموزش‌های لازم را می‌دهند که استفاده سالم از منابع آب موجود را هم در نظر داشته باشند. به طور کلی کنترل آب شرب به شکل مستمر تا رفع مشکل ادامه دارد.

وی درباره تامین آب شرب در مناطقی از جمله شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان که پیش از وقوع سیل هم با مشکل تامین آب شرب روبرو بودند، توضیح داد: برخی روستاهای منطقه ایرانشهر قبل از وقوع سیل هم مشکل تامین آب شرب داشتند اما همکاری نزدیکی در رابطه با تامین آب تانکری داشتیم. در آن منطقه عملا آب بطری شده توزیع نمی‌شود و توزیع آب به شکل آب تانکری انجام می‌شود که خوشبختانه مشکل و کمبودی وجود نداشته است و مقرر شد تامین ‌آب شرب سالم تا بهبود سیستم آب رسانی ادامه پیدا کند.

او درباره دفن بهداشتی لاشه حیواناتی که به دنبال وقوع سیل تلف شدند، تصریح کرد: همکاران بهداشت محیط در این زمینه با سازمان‌های متولی از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری مساعدی داشتند. برای دفن لاشه‌ها جانمایی انجام می‌شود اما خوشبختانه چندان گزارشی از تجمع لاشه حیوانات و طیور را نداشتیم و میزان تلفات به گونه‌ای نبوده است که سبب بروز مشکل شود.

وی در خصوص کنترل جمعیت حشرات در مناطق سیل‌زده، اظهار کرد: آب‌های رها شده (مانده آب مخلوط شده با فاضلاب) کنترل شده است و مشکلی از نظر ازدیاد و تجمع حشرات را نداشتیم. زمانی مشکل تجمع حشرات را داریم که بعد از سیل، مانده‌آب رها شده زیادی وجود داشته باشد که هنوز به این مرحله نرسیدیم؛ اما باید پیش‌بینی این شرایط را داشته باشیم؛ هرچند که با توجه به گرمای هوا بعید است که مانده‌آبی باقی بماند. خوشبختانه تاکنون گزارشی از برخورد همکاران با کلونی‌های موش‌ها و سایر حشرات موذی نداشته‌ایم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،‌ گفت: مناطقی که مَسکن‌ مردم آسیب ببیند طبیعتا توزیع غذا به شکل اضطراری یا در کمپ‌ها انجام می‌شود که همکاران ما از ساعات اولیه در حال خدمت‌رسانی هستند و همکاران به شکل مستمر در منطقه حاضر هستند.

او به مردم تاکید کرد: به دنبال پیش‌بینی‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی باید تا حد امکان از تردد در تفرج‌گاه‌ها و بستر رودخانه‌ها خودداری شود و اگر دچار مشکلات ناشی از وقوع سیل شدند باید مراقب سلامت خود باشند. به عنوان مثال از هر منبع آبی استفاده نکرده و مطمئن شوند که آب سالم مصرف می‌کنند. هوا گرم است و باید مراقب بهداشت مواد غذایی و رعایت بهداشت فردی باشند. یکی از شرایط مهم تامین سرویس‌های بهداشتی تمیز است و می‌بایست پس از استفاده از سرویس بهداشتی شست‌وشو یا ضدعفونی کردن دست‌ها انجام شود؛ زیرا در فصل گرم سال علاوه بر مشکلات اصلی خود سیل، بروز بیماری‌های گوارشی بویژه وبا به دنبال عدم رعایت بهداشت فردی ممکن است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)