سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد خودروهای مسروقه، ساخت داخل هستند گفت: هیچ تعمیرگاهی نباید قطعات دسته دوم یدکی را روی خودرو نصب کند مگر اینکه برای او احراز شود این وسیله از جای صحیح تامین شده است.
به گزارش ایلنا، سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فراجا گفت: در آمار ۴ ماهه ۲۰ هزار دستگاه خودرو سرقت شده که پلیس بیش از ۱۸ هزار خودرو را کشف کرده است اما بررسیهای آماری نشان میدهد خودروهای سرقت شده خودروهای ساخت داخل هستند و مدل ساخت آنها پیش از سال ۸۸ بوده است همچنین ۲۲ درصد خودروهای سرقت مدل خودرو برای بعد از سال ۸۸ بوده است و شرکتهای خودروساز باید سیستم ایمنی خودرو را به روز کنند چراکه بیش از ۹۰ درصد خودروهای مسروقه برای ساخت داخل باشد.
وی ادامه داد: پراید بالاترین رقم در بین خودروهای سرقتی را داشته به ویژه آنهایی که برای قبل سال ۸۸ بودهاند. بعد وانت، تیبا و ساینا و همچنین پژو و سمند از خودروهای پرسرقت هستند.
سخنگوی فراجا تصریح کرد: تعمیرگاهی که لوازم یدکی مسروقه را بر روی خودرو نصب میکند اعم از لوازم یدکی بدنه و موتور و همچنین فروشنده لوازم یدکی را به فروش میرساند معاونت در جرم میشود و باید هویت مال را مشخص کنند.
وی اظهارداشت: پلیس قاطعانه با افرادی که نسبت به فروش لوازم یدکی مسروقه اقدام میکنند و همچنین تعمیرگاههایی که بدون احراز این لوازم را روی خودرو نصب میکنند برخورد میکند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید به سمت ارتقای بازدارندگی قانون در بحث پیشگیری هم برویم یعنی علاوه بر بازدارندگی مجازاتهای سرقت باید به سمت پیشگیری هم برویم در بحث پیشگیری از جرم قانونگذار باید توجه ویژهای داشته باشد برخی از سرقتها به دلیل خلاهای قانونی اتفاق میافتد به این معنی که افزایش قیمت قطعات خودرو را داشتیم و این باعث سواستفاده برخی افراد میشود اگر قانون مجوزهای لازم را برای نظارت سیستمی بدهد، مراکز اسقاط، تعمیرگاههای خودرو و پلیس باید سیستم هماهنگ داشته باشند. در سرقت خودرو بیش از ۴۰ نفر درگیر میشوند. هیچ تعمیرگاهی نباید قطعات دسته دوم یدکی را روی خودرو نصب کند مگر اینکه برای او احراز شود این وسیله از جای صحیح تامین شده است.
سردار حاجیان گفت: در کشورهای دیگر اگر خودرویی تصادف کند هیچ تعمیرگاهی نمیتواند نسبت به تعمیر این خودرو بدون مجوز پلیس اقدام کند همچنین قطعهسازان باید قطعههای نشاندار بسازند و یک بانک اطلاعاتی قطعات داشته باشند که پلیس هم به این سامانه دسترسی داشته باشد البته با خودروسازان هماهنگیهایی ایجاد شده اما کامل و به روز نیست اما با قطعهسازان چنین تعاملی نداریم.
وی تاکید کرد: امیدواریم قانونگذار به شدت ارتقای بازدارندگی قوانین پیشگیری و تدوین قوانین پیشگیرانه باشد.
سخنگوی فراجا گفت: سرقت معلول علتهای فراوانی است میتواند بخش عمدهای از این سرقتها به دلیل فقر اقتصادی باشد. بیش از ۵۰ درصد سرقتها سرقتهای خرد هستند که یکی از دلایل آن فقر و بیکاری است برخی از این سرقتها توسط معتادان متجاهر انجام میشود موضوع دیگر این است که آیا قوانین و مجازاتها بازدارندگی دارند. آیا نظام کیفری اصلاح مجرمان ایراد دارد یا خیر که باعث میشود یک سارق گاهی برای ۴۰ بار دستگیر شود. جامعه آماری سارقان خرد روز به روز در حال افزایش است و باید در این زمینه تدبیر شود ما اعتقاد نداریم که حبس بیشتر شود بلکه ما معتقدیم باید قوانین پیشگیرانه یا ارتقا یابد و یا تدوین و تقنین شود.
وی ادامه داد: سرقتهای خرد سرقتهایی هستند که ارزش مالی چندانی ندارند اما احساس ناامنی را به همراه دارد.