کد خبر: ۴۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
توصیه‌های ایمنی آتش‌نشانی به هیئت‌های مذهبی؛
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، ضمن اعلام آمادگی سازمان آتش‌نشانی در بررسی ایمنی اماکن مذهبی، گفت: هیئت‌های عزاداری باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، ضمن اعلام آمادگی سازمان آتش‌نشانی در بررسی ایمنی اماکن مذهبی، گفت: هیئت‌های عزاداری باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

به گزارش کرمان‌آنلاین، ابراهیم بابایی افزود: همه ساله در ماه محرم، محبان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) اقدام به برپایی مجالس مرثیه و سوگواری می‌کنند که در بسیاری از این محافل به دلیل موقت بودن فضای تعبیه‌شده، اصول ایمنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد که منجر به حوادث جبران‌ناپذیری همچون آتش‌سوزی می‌شود.

وی ادامه داد: نصب سازه‌های فلزی غیرمقاوم، استفاده از مواد قابل اشتعال در سقف، کف و روی دیوارها، به‌کارگیری وسایل گازسوز غیرایمن و غیراستاندارد و رعایت نکردن موارد ایمنی برق، نمونه‌ای از مواردی است که موجب وقوع حادثه در مجالس عزاداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تأکید کرد: بایستی موارد ایمنی در برپایی مجالس عزاداری مورد توجه قرار گیرد و فضای در نظر گرفته‌شده جهت تجمع سوگواران حسینی، به گونه‌ای باشد که دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به مکان برپایی مراسم در هنگام بروز حادثه امکان‌پذیر باشد و مکان برپایی مراسم و پارک خودروها باعث سد معبر یا مختل کردن تردد خودروهای آتش‌نشانی نشود.

بابایی با بیان اینکه برپایی مجالس نباید نزدیک تیرهای فشار قوی برق باشد، افزود: سازه محل مراسم باید به گونه‌ای باشد که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی و همچنین وزش تندباد را داشته باشد و در هر صورت وجود حداقل دو مسیر خروجی برای خروج از مراسم الزامی است.

وی با بیان اینکه در اماکن وسیع، تعداد و موقعیت راه‌های خروج باید با نظر کارشناسان آتش‌نشانی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: در زمان برپایی مراسم، باید تمام درهای ورود و خروج باز باشد و به سمت خارج از محل باز شود تا در صورت بروز آتش‌سوزی یا حادثه، امکان خروج سریع مقدور باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد: تأمین برق اغلب خیمه‌ها و تکایا بدون در نظر گرفتن سیستم حفاظتی همچون فیوزهای مناسب انجام می‌شود، در حالیکه اجرای سیستم برق‌رسانی و سایر تجهیزات ایمنی برق باید زیر نظر کارشناسان ذی‌صلاح باشد.

بابایی با بیان اینکه باید از کابل‌های مقاوم و استاندارد و متناسب با جریان مصرفی محل استفاده شود، افزود: برای جلوگیری از اتصال کوتاه در اینگونه اماکن، باید از اتصال سیم‌ها و کابل‌ها به‌صورت دست‌پیچ و چسب برق خودداری شده و از ترمینال‌های عایق مناسب استفاده شود.

وی با اشاره به غیراستاندارد بودن استفاده از یک پریز برق یا چندراهی برای تأمین برق مصرف‌کننده‌های الکتریکی مختلف همچون بلندگوها و پروژکتور، افزود: هر مصرف‌کننده، مجاز به استفاده از یک پریز است و از عبور دادن سیم‌ها و کابل‌ها از لابه‌لای سازه فلزی باید خودداری شود، زیرا کوچک‌ترین اتصال کوتاه باعث بروز آتش‌سوزی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان اینکه تمام تجهیزات برق باید استاندارد باشد و هرگونه دستکاری در آنها ممنوع است، اضافه کرد: استفاده از کلید محافظ در ورودی مسیر برق الزامی است، همچنین روشن کردن هرگونه شعله روباز کنار چادر و خیمه‌ها برای پخت غذا و دیگر موارد خطرناک است، لذا توصیه می‌شود مکان مناسب و نقطه دیگری دور از محیط اصلی، به این امر اختصاص داده شود.

بابایی بیان کرد: از شهروندان درخواست داریم وسایل گازسوز را در نزدیکی و در تماس نزدیک با پارچه‌ها، بنرها و سایر اجسام قابل اشتعال نصب نکنند؛ ضمن اینکه وسایل گازسوز باید استاندارد و مجهز به ترموکوپل و شیر قطع‌کن مجزا باشد و هرگونه انشعاب از سیستم لوله‌کشی گاز باید زیر نظر کارشناس ذی‌صلاح انجام شود.

وی با بیان اینکه هرگونه دستکاری در وسایل گازسوز ممنوع است، گفت: استفاده از شلنگ‌های گاز غیراستاندارد و با طول بیشتر از ۱.۵ متر غیرمجاز است و نصب بست فلزی مناسب در دو طرف شلنگ‌های گاز الزامی است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان اینکه شهروندان از بالا رفتن از تیرهای چراغ برق جهت نصب پلاکارد عزاداری خودداری کنند، افزود: افرادی که مسئولیت مساجد و تکایا را برعهده دارند از جمله مدیران، متولیان و خادمین، می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ٣٣١٢٢٩٢٩ ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی نسبت به آموزش مسائل ایمنی و نحوه مقابله با حوادث مطلع شوند.

بابایی، داشتن تعداد مناسب کپسول پودر و گاز CO2 را برای اماکن عزاداری الزامی دانست و خاطرنشان کرد: شهروندان از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات در محل مراسم و نزدیکی خیمه‌ها و چادرها جدا خودداری کنند.

وی اضافه کرد: متولیان برگزاری مراسم مذهبی در پایان عزاداری، تمام قسمت‌ها را چک کنند و از خاموش بودن لوازم گازسوز و برقی اطمینان حاصل کنند؛ همچنین شیر اصلی گاز و کلید اصلی برق نیز باید قطع شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان هشدار داد: از نصب سقف‌های سریع‌الاشتعال ازجمله چادر برزنتی خودداری شود و هنگام بروز حریق یا حادثه سعی کنید افراد سالخورده و خردسال را زودتر از محل خارج کنید.

بابایی بیان کرد: باید از لامپ‌های پرمصرف و مولد حرارت زیاد اجتناب شود و عزاداران هنگام حمل عَلَم عزاداری مواظب شبکه برق هوایی باشند.

وی اضافه کرد: شهروندان، وسایل نقلیه را در مجاورت چادرهای عزاداری پارک نکنند و حریم اطراف محل برگزاری مراسم به‌خصوص چادرها باید چندین مرتبه در روز جهت جلوگیری از تردد افراد غیرمسئول یا احتمال آتش‌سوزی از بیرون کنترل شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)