کد خبر: ۴۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: این اداره کل در راستای حفظ سلامت گوشت دام‌های قربانی، سلامت مصرف کنندگان و تامین بهداشت عمومی، اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: این اداره کل در راستای حفظ سلامت گوشت دام‌های قربانی، سلامت مصرف کنندگان و تامین بهداشت عمومی، اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی می‌کند.

به گزارش ایرنا، حسین رشیدی افزود: طرح تشدید نظارت بر کشتار دام با توجه به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و نظر به روند مجدد گسترش بیماری کرونا در کرمان و همچنین با توجه به دسـتورات بهداشتی سـتاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و پروتکل‌های مربوط به برگزاری مراسم عزاداری ایام سوگواری شهادت حضرت ابا عبدااله‌الحسین، اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان کرمان با هماهنگی با تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله فرمانداری، شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان، ناظران شرعی، ائمه جمعه و جماعات، اعضای جلسه بهداشت و مرکز بهداشت شهرستان، کمیته امداد حضرت امام(ره)، بهزیستی، هیات امناء و متولیان بقاع متبرکه و ... اقدامات لازم در این ایام را به بهترین نحوه ممکن و فراگیرتر از سنوات گذشته اجرایی خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی کرمان گفت: اکیپ‌های ثابت و سیار بهداشتی دامپزشکی به منظور اجرای طرح تشدید نظارت بر کشتار دام در این استان ساماندهی شده است.

وی از حضور ۷۴ اکیپ ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان کرمان خبر داد و عنوان کرد: تعداد پرسنل عملیاتی ۳۰ نفر دکتر دامپزشک، ۵۶ نفر بازرسین بهداشتی به همراه ۱۷ نفر از ناظرین شرعی است.

رشیدی با اعلام اینکه اولویت کشتار دام‌های قربانی در محل کشتارگاه‌های دام است از آمادگی لازم کشتارگاه‌های دام استان کرمان برای پذیرش دام‌های قربانی و نیز پیش‌بینی خودرو سردخانه‌دار برای حمل لاشه‌های دام‌های قربانی خبر داد.

وی با اشاره به ارائه خدمات رایگان در ۱۵ کشتارگاه دام استان کرمان، افزود: پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دکتر دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنیسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت هفت تا ۱۴ در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار فعالیت می‌کنند.

رشیدی از مجهز کردن پرسنل مزبور به وسایل لازم به منظور بازرسی بهداشتی گوشت خبر داد و بیان داشت: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اکیپ‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت سیار در سطح شهرستان‌های استان کرمان حضور داشته و در صورت لزوم اقدام به بازرسی لاشه‌های قربانی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی کرمان در این رابطه بیان داشت: اکیپ‌های سیار در شهرستان‌های این استان علاوه بر نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌های کشتاری به هدایت افراد غیر مطلع (افرادی که اقدام به عرضه و کشتار دام زنده در سطح شهر کرده‌اند) به کشتارگاه‌های دام خواهند پرداخت.

رشیدی اعلام کرد: عرضه لاشه دام قربانی به متقاضیان با نصب لیبل لاشه دام قربانی صورت می‌گیرد و قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی از عموم مردم، برای کشتار دام در کشتارگاه‌های استان سفارش می‌گیرند، ضمن اینکه درج توصیه‌های بهداشتی لازم (از جمله لزوم مصرف لاشه ۲۴ ساعت پس از نگهداری در یخچال) بر روی لیبل صورت می‌گیرد.

وی از حضور کشیک ثابت در شبکه‌های دامپزشکی کرمان به منظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ کننده بین شهروندان و اکیپ‌های عمل کننده در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: روسای ۱۶ شبکه دامپزشکی این استان، بر حسن اجرای تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های کشتاری نظارت مستمر دارند.

این مقام مسوول اعلام کرد: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی از اماکن مذهبی را دارند، به متولیان و متصدیان این مراکز در خصوص دریافت نکردن و ذبح دام زنده و دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه توصیه شده است.

وی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان به خصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز و کیست هیداتید) تاکید کرد و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری‌های خطرناک از جمله بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

رشیدی در پایان با اعلام شماره تلفن ۱۵۱۲ و شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ در سطح استان کرمان، از شهروندان تقاضا کرد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در حوزه دامپزشکی مراتب را به سرعت گزارش دهند تا با متخلفان برابر ضوابط، برخورد قانونی صورت گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)