کد خبر: ۴۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
پیاز زرد پرکاربردترین نوع پیاز است اما اگر به انواع مختلف پیاز علاقه دارید بد نیست بدانید که هر کدام کاربرد خود را دارند.

همشهری آنلاین نوشت: پیاز زرد پرکاربردترین نوع پیاز است اما اگر به انواع مختلف پیاز علاقه دارید بد نیست بدانید که هر کدام کاربرد خود را دارند.

پیازه و نیازه! این جمله را حتما از بلندگوی دستی فروشندگان دوره‌گرد تره‌بار شنیده‌اید. جایگاه پیاز در غذاهای ایرانی بسیار ویژه است و تقریبا هیچ خانه‌ ایرانی وجود ندارد که سبد پیازهای آشپزخانه‌اش خالی بماند. نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی نوشته است که کار همه خورش‌ها و بسیاری از دیگر غذاها با پیاز شروع می‌شود. مردم جنوب به پیاز داغ و فلفل و زردچوبه اول خوش «بن بریز» - به معنای پی ریزی- می‌گویند و این از اهمیت این ماده خوراکی حکایت دارد.

در رابطه با خواص پیاز،‏ لزوم شستن پیاز و روش‌های خرد کردن پیاز مطالب زیادی وجود دارد اما درباره کاربردهای انواع پیاز چطور؟

در ایران پیاز قرمز یا بنفش محبوبیت خاصی بین آشپزها دارد. رنگ و طعم این پیاز کمی متفاوت و البته تند است و بیشتر برای داغ کردن (سرخ کردن) به کار می‌رود و زمان محدودی هم برای عرضه دارد. مادربزرگ من راز لعاب انداختن خورش قیمه را استفاده از پیاز زرد می‌دانست و از پیاز سفید و یا پیازچه برای درست کردن سالاد استفاده می‌کرد.

پیاز سفید برای سالاد و سفره مناسب است و خوب سرخ نمی‌شود.

آشپزهای دیگر کشورها هم برای انواع پیاز کاربردهای خاصی در نظر دارند؛ تیست آو هوم‏ در تقسیم‌بندی انواع پیز و کاربردهای آن نوشت پیازها انواع مختلفی دارند و هر کدام اهداف مختلفی هم دارند.

پیاز شیرین

این طعم ملایم‌تری دارد و آب‌دارتر است و گوگرد کمی (بالتبع بوی کمتر) دارد. پوست این پیاز مایل به زرد و در داخل سفید است. برای غذا خوب است چون روی طعم غذا اثر منفی نمی‌گذارد. اگر اهل پیاز سوخاری هستید این پیاز نتیجه بهتری به شما می‌دهد.

پیاز قرمز

پیاز قرمز دارای پوست بنفش یا قرمز و لایه‌های داخلی سفید و بنفش است. این پیاز محبوب طعمی قوی دارد و مطمئنا می‌تواند اشک شما را در بیاورد. پیاز بنفش برای سرخ کردن عالی است و پوست آن هم تخم‌مرغ‌های شب عید را به خوبی رنگ می‌کند. طعم شیرین شگفت‌انگیز این پیاز حاوی ۱۰ درصد ویتامین C  و ترکیبات آنتی اکسیدانی است و در تهیه ترشی هم نتیجه جذابی ایجاد می‌کند.

پیاز سفید

پیاز سفید پوستی کاغذی دارد و رنگ داخلی آن سفید است؛ طعم شیرینی دارد اما زودتر از سایر پیازها خراب می‌شود. این پیاز استفاده‌های مختلفی دارد اما طعم شیرین و بافت ترد آن برای سالاد و سفره جذاب است.

پیاز زرد

هر زمان که می‌خواهید پیازی را برای دستور غذا انتخاب کنید، همیشه به سراغ پیاز زرد بروید، زیرا این پیازها برای پخت و پز بهترین هستند. دوام بیشتری دارند و به غذا لعاب خاصی می‌دهند.

شالت یا موسیر

شکل کشیده این نوع پیاز در کنار عطر خاصی که دارد برای تزئین و سبک‌های جدید گارنیش غذا کاربرد خاصی دارد. شالت که به پیاز فرانسوی هم مشهور است ترکیبی از سیر و پیاز است و هم به صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود. بافت تردی دارد و در کنترل سطح قند خون، آلرژی و بهبود گردش خون عالی عمل می‌کند.

به طور کلی اگر دستور غذایی پیدا کردید که نوع پیاز را ذکر نکرده، یک گزینه مطمئن این است که پیاز زرد را انتخاب کنید، زیرا این پیاز گزینه‌ای بسیار خوب و کاربردی‌ترین پیاز است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)