کد خبر: ۴۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان :
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۳۷۹ شرکت تعاونی فعال در حوزه‌های مختلف در استان با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد ریال داریم.

گفتارنو- مهدیه السادات هاشمی:

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۳۷۹ شرکت تعاونی فعال در حوزه‌های مختلف در استان با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد ریال داریم.
به گزارش گفتارنو، محمدرضا مصباح صبح امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون بیان داشت: بر اساس قانون کشور می‌بایست بخش قابل توجهی از اقتصاد باید بر پایه تعاون شکل بگیرد، اما به نظر می‌رسد یک جریان هدفمندی حوزه تعاون را در اذهان عمومی جامعه تخریب کرده در حالی که اگر نگاه به اقتصاد کشور‌های توسعه یافته بیاندازیم متوجه می‌شویم که تعاون جایگاه خود را اقتصاد آن‌ها دارد، اما اینجا در سطح کشور هزاران شرکت تعاونی وجود دارد که با موفقیت فعالیت می‌کنند و نقش خود را ایفا می‌کنند، اما یکی دو شرکت که موفق نیستند را برجسته می‌کنند که متاسفانه همان می‌شود نماد تعاونی‌ها و مردم را نسبت به تعاونی دلسرد می‌کنند.
وی افزود: اگر در حوزه مسکن تعاونی شرکت نمی‌کرد ما هرگز موفق به انجام طرح‌های ساخت مسکن نمی‌شدیم و این نشان می‌دهد که اگر به حوزه تعاون بها داده شود می‌تواند گره‌گشای بسیاری از گره‌های کور اقتصادی کشور باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۳۷۹ شرکت تعاونی فعال در حوزه‌های مختلف در استان با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد ریال داریم که توانستند برای ۶۳ هزار و ۷۰۱ نفر ایجاد اشتغال کنند که بیشتر این شرکت‌ها در حوزه کشاورزی فعال هستند.
مصباح تصریح کرد: شهرستان کرمان کرمان با هزار و ۶۲۸ شرکت تعاونی در بین شهرستان‌های دیگر استان استان بیشترین تعاونی را دارد همچنین طی سال گذشته ۱۱۷ تعاونی جدید در استان تشکیل شده که منجر به ایجاد بیش از ۴ هزار فرصت شغلی شده است.
وی افزود: میزان صادرات تعاونی‌ها در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۱ میلیون دلار بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۷۲ میلیون دلار رسیده که رشد ۱۸ درصدی داشته است.
مصباح به برخی اقدامات اداره تعاون طی سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته ۵۰ هزار و ۲۹۷ ساعت آموزش برای تعاونی‌ها داشتیم و به مشکلات ۵۴ تعاونی مشکل دار رسیدگی کردیم همچنین برای ۶۳ تعاونی حسابرسی انجام شد.
مصباح در تاریخ برنامه‌های هفته تعاون گفت: برنامه‌های زیادی در راستای ترویج مفهوم و تکریم تعاون در نظر گرفته شده که مهم‌ترین این برنامه‌ها جشنواره تعاونی‌های برتر است همچنین بازدید و سرکشی از تعاونی‌های استان، میز خدمت در پایان نماز جمعه در مصلای امام علی (ع)، افتتاح طرح تعاونی مسکن کارکنان مس با ۱۴۶ واحد مسکن و ... از برنامه‌های دیگر این هفته است.
وی با بیان این که سال گذشته بیشتر مشاغل ثبت شده در نیمه دوم سال بوده که امیدوارم این اتفاق امسال هم بیفتد گفت: آمار ثبت نام بیمه بیکاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این به خاطر بهبود فضای کار متاثر از کاهش بیماری کرونا است.
مصباح ادامه داد: بر طبق آمار رسمی که هر ۵ سال یک‌بار صورت می‌گیرد نرخ بیکاری سه ماه اول سال گذشته استان ۱۱.۲ درصد بوده این در حالیست که طی سه ماهه اول سال جاری این آمار به ۸.۷ درصد کاهش یافته که دلیل آن کاهش بیماری کرونا و نیز اقدامات استان در حوزه اشتغالزایی و توسعه صنعتی استان بوده است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در بخشی از سخنان خود در خصوص سهم تعاونی‌ها در اقتصاد استان اذعان داشت: سهم تعاونی‌ها در اقتصاد استان کرمان بین ۵ تا ۶ درصد است و بر طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده اولویت پرداخت تسهیلات و اشتغالزایی با تعاونی‌های روستایی است ضمن این که به جای وام دادن به افراد به تعاونی‌ها وام پرداخت می‌شود تا بتوانند افراد را تحت پوشش خود قرار دهند.
وی با اشاره به این که در استان کرمان درصد شرکت‌های تعاونی مشکل‌دار ما کمتر از ده درصد هستند اظهار داشت: وقتی تعاونی تشکیل شود در صورت اعضا می‌توانند با کمک بازرسی که خودشان انتخاب کردند به اتاق تعاون یا در صورت مرتفع نشدن مشکل به مراجع قانونی شکایت کنند.
به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان رشد ۵۷ درصدی افزایش حقوق کارگری تاثیری در تعدیل نیرو نداشته است.
مصباح در پاسخ به این سوال که تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال قبل کاهش داشته که بیش از نیمی از این افراد مربوط به معدن آسمینون منوجان می‌باشند گفت: تعداد افرادی که در استان از بیمه بیکاری استفاده می‌کردند حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر می‌باشد که از این آمار بیش از هزار نفر از معدن آسمینون منوجان هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)